Why not
Ze zei zelf I’m living my best life hahaha
Dacht ook met Stefan @ Wish.
Misschien is t wel een trio geworden
Monica doet maar lekker wat ze niet laten kan.
Ik wil weten wanneer we de bevalvideo van freek kunnen zien
Aangezien Taylor Swift nu weer een album opnieuw heeft opgenomen: mag dat zomaar? Moet ze het op een x aantal fronten veranderen?
Kan iemand anders bijvoorbeeld ook een bestaand album opnieuw opnemen onder zijn of haar eigen naam?
Het zijn haar eigen auteursrechten lijkt me (of dat van haar label, dus denk dat ze ermee kan doen wat ze wil
Ze heeft idd auteursrecht omdat ze de liedjes zelf geschreven heeft
Maar ze neemt ze opnieuw op omdat ze de eerste versies juist niet bezit, toch?
Nee ze heeft haar masters niet van die liedjes. Dus ze mag die specifieke opname niet meer gebruiken. Met de teksten mag ze doen wat ze wil, dus ook opnieuw opnemen. Die nieuwe opnames zijn wel van haar
Gaat het er niet om dat ze er niet aan verdient, omdat ze de masters niet heeft? Door ze opnieuw op te nemen worden de nummers weer van haar en daarmee de opbrengsten ook. Omdat op streamingdiensten en radiostations dan voornamelijk de nieuwste versies gedraaid worden, worden de oude versies veel minder waard.
Inderdaad ja. Ze heeft geprobeerd haar masters van haar oude label te kopen maar die hebben ze verkocht aan scooter Braun, aan wie zij een hekel heeft.
Op deze manier kan wie haar oude masters bezit er minder aan verdienen.
Ik heb dit laatst voor een Facebookgroep helemaal uit getypt:
@Bailey ja deels, maar vooral zodat ze niks meer met Scooter Braun te maken heeft, hem dus ook geen toestemming hoeft te vragen voor bepaalde dingen
verhaal over Taylor Swift die haar eerste 6 albums opnieuw uitbrengt als Taylor's Versions
Dit wordt een hele kort door de bocht samenvatting want er is veel gebeurd en als ik alles moet uittypen ben ik morgen nog bezig, maar: in de VS zijn er met betrekking tot muziek 2 soorten rechten: de masters (die hebben betrekking op de specifieke opname) en de publishing rights (die hebben betrekking op de lyrics, de melodie, bladmuziek, compositie etc.) Taylor heeft toen ze 15/16 een platendeal getekend waarbij is vastgelegd dat de masters eigendom worden van het label, maar waarbij zij wel de publishing rights mocht houden. Bij dit label heeft ze haar eerste 6 albums uitgebracht. Die platendeal liep eind 2018 ten einde, waarop zij heeft gevraagd of zij de masters van het label mocht overkopen. Het label zei das prima maar alleen als je bij ons een nieuwe platendeal tekent tegen belachelijke voorwaarden. Dat wou Taylor niet dus de masters bleven bij dat ene label, waarop zij bij een nieuw label getekend heeft waar zij wel zelf de masters mocht houden. Haar vervolgalbums zijn hierdoor volledig “eigendom” van Taylor zelf aangezien ze de masters en publishing rights heeft.
In 2019 kwam naar buiten dat dat eerste label is verkocht aan Scooter Braun, waardoor hij dus ook eigenaar is geworden van de masters van Taylors eerste 6 albums. Hierdoor verdient hij aan elk album dat verkocht wordt en elk liedje dat er gestreamd wordt. Taylor en Scooter kunnen niet samen door een deur door alles wat in 't verleden is gebeurd. Eind 2019 wou Taylor bepaalde liedjes spelen bij de EMA’s en ook liedjes gebruiken voor haar documentaire maar dat werd door Scooter tegengehouden, wat kan aangezien hij de masters van die liedjes heeft. Begin 2020 heeft dat label ook nog een live recording album online gegooid zonder Taylor’s akkoord.
Als reactie daarop heeft Taylor besloten om haar eerste 6 albums opnieuw op te nemen, dit kan omdat zij wel gewoon de publishing rights heeft. Hierdoor ontstaan nieuwe masters. Haar fans hebben min of meer toegezegd alleen nog Taylor’s Versions af te spelen voor zover mogelijk (van 3 albums zijn nu namelijk wel Taylor’s Versions, maar van de andere 3 nog niet) en radiostations over de hele wereld houden zich daar voornamelijk ook aan. Dus door de Taylor’s Versions albums maakt ze Scooter per album minder relevant. En voor de fans is het ook leuk want bij elk album releaset ze ook “from the vault” liedjes, dit zijn liedjes die ze heeft geschreven ten tijde van het schrijven van het specifieke album, maar die destijds niet de tracklist gehaald hebben en die ze nu dus alsnog uitbrengt.
Waar het op neerkomt is dat ze nu nog meer chart accolades op haar naam kan zetten. Alles voor een hit die meid.
Logisch toch? Dat is haar werk.
Zeker. Maar ik vind persoonlijk dat haar artistieke uitingen zeer incongruent zijn met haar extreem obsessieve drang naar succes in de charts, maargoed aangezien iedereen en hun moeder haar muziek GEWELDIG vinden ligt dat natuurlijk aan mij. Basic wins.
Heel random, maar was het niet Kelly Clarkson die haar met een tweet op dat idee bracht? Krijg bij Kelly Clarkson altijd het gevoel dat ze heel supportive is naar collega artiesten.
Ja, dat is zo.
En dan nog… Ze is artiest, hoe succesvoller ze is, is, hoe beter ze betaald wordt. In eenders welke andere branche (en gender) zou dit niet meer dan normaal zijn hiernaar te streven.
Ja eens, ik heb niks met Taylor want mijn muzieksmaak is rock en metal. Maar krijg altijd een beetje hetzelfde gevoel wat ik krijg bij de reacties op bijvoorbeeld Maan. Voldoen aan het “schoonheidsideaal” en daarom is alles wat ze doen bijvoorbaat al basic, niet oprecht en aandachtshoeren.
Ik ga ook echt niet vrijwillig geld geven voor een concert van dit soort artiesten, maar ze doen gewoon hun werk. Het zijn ambitieuze vrouwen en ze werken voor wat ze willen. Ik word er ook helemaal schijtziek van dat je als je als vrouw zijnde keihard werkt en iets wil direct weer word weggezet op een bepaalde manier. Dat eeuwige “onder wiens tafel heb jij gezeten hihi” En dat je ondanks dat je in strakke, minder bedekkende kleding als witte knappe vrouw geen onzekerheden mag hebben en niet moet zeiken.
Prima als je hun muziek/carrière doel/whatever niet je ding vindt maar laat vrouwen, hoe ze er ook uit zien, gewoon hun beroep ownen. Als ze echt zo tering slecht waren hadden ze tenslotte geen bekendheid of hoge positie verkregen.
Anyway mijn eigen frustratie komt naar boven want je doet het toch nooit goed.
Zo diep