FF Boulevard #9

Een van de slachtoffers van Thijs*

Is niks persoonlijks naar jou bedoeld hoor, misschien was je woordkeuze gewoon even ongelukkig.
Maar ik vind dat de aandacht erg op Nena wordt gericht. Wat begrijpelijk is, want zij is vanaf moment 1 in de publiciteit gekomen als “het slachtoffer”. Maar ik merk op facebook ook veel dat mensen het daardoor hebben over “het slachtoffer” alsof er niet meerdere meiden zijn die het slachtoffer van hem zijn geworden.

Nogmaals, niks persoonlijks naar jou. Ik merk gewoon dat ik dat moeilijk vind.

18 likes

Neee!!! Wat verschrikkelijk. Ik heb eergisteren een kutdag gehad en had haar nummer In this heart op repeat de hele avond. Die arme vrouw had zoveel meegemaakt

5 likes

Oh snap ik sorry daarvoor. Ik zat juist te denken toen ik haar verhaalde hoorde over het naar buiten brengen op twitter waardoor dit verhaal veel meer naar buiten kwam, dat er nog heel veel slachtoffers moeten zijn geweest die niets durven te zeggen. Wat wen verschrikkelijke man en wat erg dat hij zo een milde straf krijgt.

4 likes

Ik vind dit echt zo erg. Heb echt zitten vloeken. Mijn vader appte mij ook. Nothing compares 2u is mijn favoriete nummer. Als sinds het uit kwam. In mijn familie noemen we haar ook nog steeds Meis( ik was net 2 en noemde haar zo omdat ik haar naam natuurlijk niet uit kon spreken)

1 like

Echt je kan het je niet voorstellen idd wat zij allemaal heeft meegemaakt. Ik heb haar boek en het is zo heftig. En dit boek was dan zelfs nog voor het verlies van haar zoon

3 likes

Ik vind over het algemeen dat we in Nederland best fors straffen. Maar met seksuele criminaliteit helemaal niet. Het gaat bij verkrachting heel vaak of een vrouw duidelijk genoeg nee heeft gezegd. Als het slachtoffer verstijfd van angst niks durft te zeggen, was het tot kort geleden niet mogelijk te vervolgen voor verkrachting. Ook zijn klanten niet verplicht te controleren of een sekswerker boven de 18 is, voor ze seks met hem/haar hebben.

Daarnaast vind ik dat straffen in verhouding moetem staan met elkaar. Als je iemand maanden gevangenis straf geeft voor het in elkaar slaan van iemand. Maar maar 1 dag voor verkrachting. Dan wordt de boodschap gegeven het is veel erger dat je iemand in elkaar slaat, dan verkracht.

Maar dit is even algemeen en niet over deze situatie specifiek.

16 likes

Over de strafeis van Thijs;

‘Richtlijnen OM’ even googlen. Je zal zien dat dit in lijn met de richtlijnen is. Er zal inderdaad rekening zijn gehouden met het feit dat er geen daadwerkelijk seksueel contact is geweest maar alsnog is het strafwaardig.

1 dag cel; die wordt niet weggestreept tegen 2 verhoren maar wordt weggestreept tegen de dag die Thijs op het bureau ‘in verzekering’ heeft gezeten. Dat is onderdeel van het voorarrest en wordt altijd afgetrokken van de straf.

1 dag onvoorwaardelijk + een deel voorwaardelijk met aftrek van voorarrest is een manier om het taakstrafverbod (art 22b strafrecht) te omzeilen. ‘Flauw’ misschien. Anderzijds ook is het niet oke dat de politiek bepaald heeft welke straffen opgelegd moeten worden bij welke straffen. (Scheiding der machten, anyone??)

Taakstraf; is ingrijpend en vernederend voor iemand die zichzelf nogal leuk vindt. Het is ook een behoorlijke taakstraf. In het kader van ‘tijd is geld’ raakt dit hem behoorlijk. Taakstraf nietgoed verrichten leidt na een officiële waarschuwing tot retour melding bij het OM. Dan mag hij de vervangende hechtenis uitzitten. Dat is het (resterende) aantal uren gedeeld door 2 in dagen.

Bijzondere voorwaarden; het voorwaardelijk strafdeel is de stok achter de deur voor het niet plegen van nieuwe strafbare feiten én het opvolgen van de bijzondere voorwaarden waaronder behandeling. Behandeling is naast broodnodig (!!) ook behoorlijk ingrijpend. Daarnaast geldt dat als hij niet meewerkt, afspraken mist zonder goede reden, zich laatdunkend opstelt tegen behandelaars oid een retourmelding volgt. Dan komt de kwestie voor de rechter en kan zijn voorwaardelijke gevangenisstraf onvoorwaardelijk worden en mag hij dus wel zitten.

Misschien geeft dit de nuance die ontbreekt in het rechtbankverslag?

Dit was mijn spreekbeurt, dank voor jullie aandacht.

71 likes

Ik weet echt niks over hoe verkrachting doorgaans bestraft wordt en ben het helemaal met je eens dat onze wetgeving op sommige punten achterhaald is, maar deze zaak heeft niks met verkrachting te maken en het lijkt me goed het daar ook niet aan te verbinden en al helemaal niet met de vergelijkingen die je nu trekt om je punt te maken. De eerste veroordeling van een dag voor verkrachting moet ik nog tegenkomen en je kunt een random veroordeling voor mishandeling niet met een random veroordeling verkrachting vergelijken. Je hoeft niet te controleren of een sekswerker meerderjarig is, maar begaat wel een strafbaar feit als dat niet zo blijkt.

7 likes

Ja… dat klopt in zekere zin en hoewel pijnlijk voor het slachtoffer is dit niet meer dan normaal. Voor verkrachting moet dwang aangetoond worden. Met andere woorden, de verdachte moest weten dat de aangever niet wilde. ‘Had gezien de omstandigheden moeten weten dat de kans groot was dat hij/zij niet wilde en hij/zij deed het toch’ telt ook. Dan zal ook beoordeeld worden wat de aangever gezegd/gedaan heeft en wat de omstandigheden (afhankelijkheidsrelatie, gezagsverhouding enz) waren.

Edit; wettekst

5 likes

Voor wie meer wil weten over de strafeis van Thijs Römer, Saskia Belleman vertelt erover in haar podcast:

of

6 likes

Dagelijks geen Herman meer :o
Hopelijk blijft die met het mes op tafel en rondje binnenhof doen.

6 likes

Die zijn er wel maar goed is een hele andere discussie dan deze zaak natuurlijk.

4 likes

Waar dan?

Als in: ik vind dit oprecht interessant en ben wel benieuwd welke factoren een rechter heeft meegewogen om zo fors onder de richtlijn te gaan zitten.

2 likes

Met het Mes op Tafel is Max. Zal denk ik wel goedkomen.

3 likes

Heb ook nog steeds hoop dat hij de top 2000 programmas gaat doen, vind hem zo leuk en sympathiek.

5 likes

Hij gaat stoppen met het Mes op tafel, staat in het AD :frowning_face:

3 likes

De man van Rens Kroes is veroordeeld voor verkrachting van een vrouw in 2016. Ook heftig allemaal

8 likes

We kunnen nog een seizoen van hem genieten. Ik vind wel dat hij verplicht is iedere aflevering meezingt met de muziekvraag

7 likes

Poh die details zijn afschuwelijk.

12 likes

Walgelijk, ze hadden toen ook al een relatie lees ik. En na zo’n veroordeling dan nog besluiten om samen met zo’n monster een kind te willen.

16 likes