FF Boulevard #9

Ik denk dat ik nu met mijn reacties wel heb weggegeven dat ik iets met het strafrecht doe :nerd_face:
Ik vind het wel eerlijk. Iemand kan pas berecht worden bij bepaalde bewijsminimums. Dat geldt voor alle type zaken maar helaas zijn niet alle type zaken even makkelijk te bewijzen. Dat is schrijnend en pijnlijk maar niet oneerlijk.

De uitspraak van de zaak van die Sid staat online en kan je nalezen. De rechter geeft aan dat juist bij zedenzaken het bewijsminimum wordt ‘opgerekt’. Het is dus niet zo dat justitie graag (te) snel concludeert dat er te weinig bewijs is.

7 likes

Nu vind ik het absoluut ook niet oké als iemand dit 1 keer doet maar als je dit gewoon echt regelmatig doet denk ik echt waar the fuck ben je mee bezig? :face_with_raised_eyebrow:

4 likes

Ik vind het dus heerlijk legally blond klinken dat de beautyschool dropout iets met strafrecht doet.

62 likes

Ja
 beutyschool niet afgemaakt, dan maar rechten :smiley:

30 likes

Allemaal waar, maar waarom moet dit al vier jaar duren?? Waarom vind de rechtbank het aanvaardbaar dat de verdediging 4 jaar nodig heeft om getuigen te horen?
Ik vind het totaal van de pot gerukt

8 likes

Ik vind het sowieso altijd een beetje creepy, Ariana Grande.

Ze kleed zich als een kind, ze praatte zelfs een tijdje expres met zo’n baby stemmetje en dan gaan mannen met een gezin ermee vreemd.

Ik zie dat ze tegenwoordig weer wit is, dacht dat ze nog steeds Koreaans was.

28 likes

Ew die SpongeBob dude lijkt ook echt op haar broer

27 likes

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht

1 like

Ariana zong niet voor niets Break up with your girlfriend, cause I’m bored.

9 likes

Dat is allemaal de schuld van, tatatataaa: bezuinigingen.

Zo ongeveer alle rechters zijn overwerkt en zaken duren eindeloos want het is gewoon overvol. Juist bij dit soort zaken is dat extra vreselijk natuurlijk

9 likes

Ook prachtig om te zien dat Ariana met elke nieuwe partner een nieuwe identiteit aanneemt.

4 likes

Het feit is van 2016 en de veroordeling van 2019. Ik kan uit de uitspraak opmaken dat ze vrijwel meteen aangifte heeft gedaan. De vertraging zit dus in het onderzoek van politie en de planning op zitting van het OM. Zowel politie als rechtbank en OM hebben enorme tekorten. De zaak heeft nooit eerder mediaaandacht gehad dus belandde waarschijnlijk net als andere zaken ‘gewoon’ in de voorraad.
In eerste aanleg was een andere advocaat betrokken. Deze kan ook allerlei vertragende verzoeken hebben ingediend.

Vervolgens volgt in maart 2019 een uitspraak waartegen hij kn hoger beroep gaat. De zaak wordt nu aan de voorraad van het OM in tweede aanleg toegevoegd.
Op enig moment raakt Roethof betrokken. Dat werkt ook weer vertragend. De nieuwe advocaat moet zich de zaak eigen maken. De nieuwe advocaat mag allemaal onderzoekswensen doen die beoordeeld moeten worden.
Ik vermoed dat Roethof gewacht heeft tot de behandeling in maart 2023 om dan pas de onderzoekswensen te presenteren. Dat kan ook tactiek/strategie zijn. Als hij ze op een sympathieker moment had gebracht was het aanvullende onderzoek vóór de behandeling door het hof verricht of was de zaak ingetrokken of op voorhanden aangehouden (= geschorst/ uitgesteld) zodat het onderzoek kon plaatsvinden. Uit de berichtgeving denk ik op maken dat de behandeling op zitting gestart was en dat hij iedereen heeft overvallen met dit verzoek. Inmiddels zou iedereen gehoord zijn en dus kan de zaak weer gepland worden.

Ik beredeneer dit allemaal aan de hand van mijn kennis over het strafrecht. Voor duidelijkheid; ik ben niet een van Yvonnes Spionnen en ik ben ook niet betrokken bij de zaak.

Ik vermoed dat de zaak snel weer naar zitting gaat aangezien er nu mediaandacht is.

13 likes

Dank je voor het delen van je kennis!
Als ik jouw bericht lees, dan denk ik meteen dat het (de omgeving van) het slachtoffer kan zijn die dit bij Yvonne aanhangig heeft gemaakt. Want met media-aandacht krijg je je zaak hoger op de agenda. En zij wacht al 7 jaar.
Wat voor reden heeft Roethof om het uit te willen stellen? Wordt de straf er uiteindelijk minder om? (los van de mening van het Hof, natuurlijk)

2 likes

In de jurisprundentie is bepaald dat strafzaken binnen een ‘redelijke termijn’ moeten worden afgedaan. Dit is in het belang van de verdachte omdat deze ook recht heeft op duidelijkheid. Bij overschrijding van de redelijke termijn (die wordt als ik het me goed herinner geteld vanaf het eerste verhoor) wordt er ‘strafkorting’ gegeven. Dat is allemaal in een soort formules gevat. Het kan zijn dat dat de reden is waarom er zo getraineerd wordt. Overigens wordt er geen ‘korting’ gegeven als de vertraging aantoonbaar het gevolg is van omstandigheden of acties aan de zijde van de verdediging of verdachte.

Het is ook een beetje een wassen neus in mijn ogen. (Bijvoorbeeld) 20% strafkorting op een straf die op voorhand niet vastligt. Dan zegt de rechtbank toch gewoon ‘we waren van plan u x op te leggen maar het is nu x - 20% ivm de vertraging. Geen haan die ernaar kraait lijkt me.

Dit komt pas in beeld als de op te leggen straf in de buurt van de maximale straf ligt. Daders van bagatelzaken als een winkeldiefstal van een paar euro waarde krijgen dan soms alleen een stevig praatje en een ‘schuldigverklaring zonder oplegging van straf’. Verkrachters komen er niet zo genadig van af hoor.

Wat ook mogelijk is, is dat de vertraging een verdachte de kans geeft gedurende die tijd goed gedrag te laten zien, zijn persoonlijke omstandigheden te wijzigen, trainingen te volgen. Dat wil de rechtbank nog wel eens meenemen in een strafzaak. ‘Client heeft inmiddels een vast contract, mooie huurwoning en een nieuwe liefde. Hij is een goede weg in geslagen, heeft van zijn fouten geleerd, is een ander mens geworden. Nu nog een (gevangenis)straf opleggen dient geen enkel doel meer en maakt meer kapot dat we zouden moeten willen.’ Dit werkt overigens het best bij bekennende verdachten want die tonen meestal wat zelfreflectiefvermogen en dan is het hele verhaal ook echt wat waard. Hoe het is deze zaak zit weet ik niet, maar ik denk van niet want Roethof gaat bijna altijd voor een vrijspraak en/ of gaat naar de aangever wijzen.

12 likes

Nou hij is in de tussentijd getrouwd en hij heeft een kind gekregen dus dat zal hij dan wel gebruiken om aan te tonen dat hij zijn leven heeft verbeterd en echt veranderd is :face_vomiting:

7 likes

Ik ga echt naar de hel, maar ik kan gewoon niet stoppen met lachen.

29 likes

Eindelijk, make it stop

14 likes

Godsakkers ik had nog gehoopt in de toren maar nog tentoongesteld ook

2 likes

dat was toch alleen in victorious? haar personage daar niet zij zelf

1 like

Nou die 1e paar album era’s was haar imago ook echt bewust een soort volwassen kleuter.

6 likes