FF Filmclub: Don’t worry darling

Als we bij onze inzending ook aangeven op welk platform het te zien is, kunnen mensen dat misschien direct meenemen in hun afwegingen bij het stemmen

3 likes

Oeh ja, ik zit de laatste tijd -sinds jaren- wat meer in de films dus ik doe mee!

3 likes

Ik heb alvast even rondgekeken naar wat ik nog wilde zien:

Lady bird
The Florida project
Portrait de la jeune fille en feu
Borgman

Eerste staat op netflix, dan twee van NPO plus en de laatste op Videoland

5 likes

Op mijn lijstje staan oa passing (Netflix) en a gohst story (Netflix). Lijken me leuke films om tegelijk te kijken.

Edit: wil Volver nog toevoegen. (prime of gratis via kpn tv abonnement)

Ik vind morgen of zaterdag een poll wel goed! :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Hierbij de poll! Je kan één optie kiezen. Er wordt gelinkt naar de samenvatting van de film. (is dit de goede Borgman @Evenveel?) Stemmen tot uiterlijk woensdag doen?

0 stemmers

4 likes

Wil ze allemaal doen :stuck_out_tongue:

2 likes

Yes! Die bedoelde ik :grin:

1 like

Ook helemaal leuk, die ga ik met plezier voor een tweede keer kijken :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik ben deze week van plan. Nog niet eerder tijd/zin gehad. :sweat_smile:

Ik heb hem vorige week gezien!

Samenvatting

Ik vond het een hele herkenbare film.

Echt super goed gespeeld ook door Saoirse! Zo’n ongemakkelijke tijd en juist dat ongemakkelijke absoluut niet willen en daardoor alles nog ongemakkelijker maken (de eerste keer seks bijvoorbeeld, of je beste vriendin ineens heel stom vinden). Denken dat je helemaal weet wie of wat je bent maar geen flauw idee hebben. Denken dat studeren 100% geweldig wordt en gedesillusioneerd zijn over wat het echt inhoudt.

Ook confronterend: de band tussen moeder en dochter. Ik herkende wel wat dingen van de pubertijd met mijn moeder. Dat afstand willen nemen van je thuis/moeder/alles wat je kent.

Ik vond het een mooie film! Niet heel groots of meeslepend maar wel herkenbaar.

2 likes

Ik heb Lady Bird ook gekeken twee dagen geleden! Ik vond het een heel fijne film, zoals @Evenveel zegt niet groots en meeslepend, maar ik vond hem juist heel sterk in z’n eenvoud/bescheidenheid. En heel goed gespeeld inderdaad! Moest wel lachen om Timothee Chalamet’s rol, ik heb toevallig recent zowel Call Me By Your Name en The French Dispatch gezien en hij zit echt wel lekker in zn pretentieuze-tiener-niche :’)

3 likes

Veel te laat dat ik de film heb gekeken, maar vandaag heb ik hem gezien en ik was verrast! Eigenlijk leek het mij echt een hele trage film met niet echt een heel spannend verhaal.

Nu is het verhaal idd niet heel spannend, ik bedoel het is eigenlijk gewoon opgroeien wat je ziet. Maar de personages worden echt zo mooi vertolkt. De verhouding tussen de moeder en lady Bird is echt zo grappig, confronterend en zielig tegelijkertijd. Zielig omdat je ziet dat beide zo hun best doen om er iets van te maken wat vaker lijkt te mislukken dan dat het lukt. Op de momenten dat ze elkaar dan vinden dan zie je ook echt dat moeder-dochter stuk. Bijv. bij hun favoriete bezigheid voor zondagmiddag.

Zo lief trouwens ook hoe haar broer doet en zijn vriendin. In de winkel elkaar irriteren en toch ook weer opkomen voor elkaar zoals bij het bal. Hoe ze omgaat met haar vriendin, hoe ze andere vrienden leert kennen etc. is ook zo mooi in beeld gebracht. Heel realistisch maar wel met een fijne vibe. Op af en toe van die akward moments na dan. Al kennen we die ook in het echte leven.

Het hele 9/11 en ook het geldgebrek wordt steeds zijdelings aangestipt. Het was wel genoeg voor het verhaal, maar af en toe was ik ook wel benieuwd naar meer.
Fijne afsluiting ook van de film. Ik hou van realistische eindes die nog een beetje open zijn.

Nog even wat spoilers.

Het moment dat ze uit de auto stapt terwijl ze rijden en het hele just married with jesus en dan de reactie van die non, hele grappige momenten uit de film. Geen schaterlach misschien, maar wel een glimlach.

Hoe ze omgaat nadat haar ex bij de achterkant van het café staat te huilen stond zo mooi in verhouding met haar moeder die als zuster met mensen aan het praten was. Echt moeder-dochter. Veel momenten waar dat uit blijkt zonder dat het er duimendik bovenop lag

De moeder had aldoor haar mond erg laag naar beneden, zo boos/treurig steeds? Of het was neutraal ik weet niet zo goed, maar ik ging dus de actrice even opzoeken en ze heeft normaal gesproken echt een veel grotere lach op haar gezicht. Echt heel goed geacteerd.

Oh en @FrauHelga, geen idee of je deze film hebt gezien, maar in één van de eerste scenes komt een moment voor dat zij haar handen gekruist voor zich houdt voor een misdienaar (?) Ik wist gewoon wat het betekende! Anders was het wel een beetje een gek moment geweest.

Ik vond de film leuk! Nogmaals kijken is zeker een optie, al zal dat niet op de korte termijn zijn.

4 likes

Jaa dit viel mij ook op! Heb het ook heel enthousiast aan m’n vriend uitgelegd hahaha

3 likes

Wat grappig! Ik vind het zo geinig dat ik door dit forum soms dingen weet die ik anders echt niet had geweten.

Leuk trouwens ook om jullie meningen te lezen @Evenveel en @Dazed. Ik ben het helemaal met jullie eens! Hoe vond jij de film @Konijntje?

Grappig wat je zegt over die Timothee. Ik herkende hem van Little Women en daar speelt hij ook een beetje een soortgelijke type. Ik zag dat hij de derde vertolker gaat worden van Willy Wonka! Er komt blijkbaar een prequel. Ik zag een filmpje waar hij er uitziet als Wonka en het is echt zo apart, alsof hij voor die rol gemaakt is. Hier kan je een filmpje zien en foto’s van de set. Dat is een hele andere rol dan waar ik hem tot nu toe in heb gezien. Ik ben benieuwd hoe hij dat gaat doen.

2 likes

Ah ja Little Women moet ik nog steeds kijken maar grappig dat hij daar ook weer zo’n soort rol heeft! En ja Wonka ben ik heel benieuwd naar, denk dat hij wel echt een goeie fit is voor de rol inderdaad. Ben ook wel een beetje bang omdat ik hele warme herinneringen heb aan de Tim Burton film en dan zijn prequels (of sequels) toch altijd een beetje eng :’)

1 like

Ik heb de film en scene even opgezocht want ik kende hem nog niet!
Dit is een priester (herkenbaar aan de stola die met 2 punten naar voren hangt). De andere man die de Bijbel in de lucht houdt enkele seconden later is ook priester, maar is aan zijn kleding te zien in die viering de celebrant en heeft de leiding. De priester die haar zegent is de concelebrant en ‘doet mee’. In mijn huwelijksmis had ik ook een extra celebrant omdat die toevallig aanwezig was en graag meedeed. :sweat_smile:
Ik ben trouwens gewend om de zegen dan op mijn voorhoofd te krijgen in plaats van op mijn hand.

Voor de oplettende kijker is nog een klein ritueel te zien op ongeveer 4 minuten na ‘U zij de glorie Heer’ (in het Nederlands wordt doorgaans voor dit ritueel ‘Lof zij u Christus’ gezegd); de aanwezigen tekenen zich met 3 kruisjes voor het lezen van het evangelie. 1 kruisje op het voorhoofd, 1 kruisje op de lippen, 1 kruisje op het hart.
De eerste keer dat ik (van oudsher gereformeerd) dat mijn katholieke (toen nog) vriend zag doen dacht ik dat hij last had van een dwangneurose of allergie omdat lang niet elke katholiek dat doet, maar het blijkt een ritueel. :sweat_smile:

Deze scene:

De achterliggende gedachte is dat het evangelie begrepen (hoofd), verkondigd (lippen) en geleefd (hart) moet worden. Dus. Nog een katholiek weetje waar je niks aan hebt maar misschien komt het ooit voorbij bij een quiz.

Ik zet de film op mijn lijstje; ik ken de actrice van diverse films waarin ik haar echt goed vond, en ik meen dat ik ook de moeder van Sheldon heb gespot. :smiley:

5 likes

Ik heb de film ook gekeken! Ik vond het een mooie film en de personages ook heel mooi uitgewerkt! Vooral de moeder en dochterrelatie vond ik heel mooi!

2 likes

Zullen we weer een film gaan kijken?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Leuk dat jullie nog een film willen kijken! Tenminste, ik denk dat 5-7 personen wel genoeg zijn voor een nieuwe film kiezen toch? Zullen we tot en met vrijdag films insturen en dan in het weekend een film kiezen?

3 likes