FF Quiz 2019 deel 4

Nu de zon weer is begonnen te schijnen en de tekorten aan vitamine D weer zijn aangevuld, is het hoognodig om die hersenen weer eens te laten kraken na al die uren op het terras.

Deze week niet op woensdag, maar op donderdag 21 februari 20.00-22.00. Dus lees nog even een paar encyclopedieën door, slaap wat extra en “zet een lekkere kop thee en pak nog wat snacks” (elke YouTuber, ooit).

Doe jij mee?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Gelieve dit topic leeg te laten tot aan de aanvang van de quiz!

8 likes

Goeeeeeeeeeeedenavond! (Kon helaas geen Gaston-gif vinden). Hoop dat jullie er allemaal weer zin in hebben. Dit is jé kans om al je - verder niet zo bruikbare - kennis te laten zien aan heel het forum en zo weer wat verder in de rankings omhoog te kruipen.

Vraag 1
Hummus, één van het forum haar favoriete spreads, dip, of gewoon snack, wordt volgens velen volledig verbasterd door de bedrijven die hun hummus leveren aan supermarkten. Want aan échte, verse hummus kan niks toppen. Wat doe je volgens ‘echte hummusmakers’ niet in je blender?
image

  • Zout
  • Olijfolie
  • Citroen(sap)
  • Tahini (sesampasta)

0 stemmers

Vraag 2
De president (dictator?) van Turkmenistan, Gurbanguly Berdimuhamedow, is op z’n minst gezegd wel een beetje bijzonder te noemen. Zo is het zijn grootste hobby om willekeurige Guinness World Records vast te leggen voor zijn land. Welke van deze wereldrecords staat op dit moment niet op de naam van Turkmenistan?

  • Grootste “cycling awareness event”
  • Grootste architectonische ster
  • Hoogste niet-gesteunde vlaggenpaal
  • Grootste indoor reuzenrad

0 stemmers

Vraag 3
Voor de volgende vraag gaan we naar een plek waar mensen die de kou nu al missen vast gelukkig van worden. In Spitsbergen staat het volgende bijzondere gebouw, maar wat wordt hier precies opgeslagen?

  • Bacteriën // Biowapens
  • Chemische wapens
  • Lichamen
  • Zaden

0 stemmers

Vraag 4
Welke hieronder afgebeelde band is in het bezit van het Guinness World Record op “Most Guitars Smashed on Tour”?

  • Muse
  • Queens of the Stone Age
  • Kings of Leon
  • Panic! at the Disco

0 stemmers

Vraag 5
Welke celebrity hoort hier niet bij?

image

  • Tom Cruise
  • Laura Prepon
  • Elizabeth Moss
  • Tom Hanks

0 stemmers

Vraag 6
Wat is geen naam van deze eetbare plantensoort?

image

  • Jeruzalemartisjok
  • Topinamboer
  • Rammenas
  • Knolzonnebloem

0 stemmers

Vraag 7
Welke 70s klassieker horen we hier in een 8-bit versie?


image

  • Lipps Inc - Funky Town
  • Chic - Le Freak
  • Rick James - Super Freak
  • Donna Summer - I Feel Love

0 stemmers

Vraag 8
FF’ers die Chef’s Table hebben gekeken zouden deze vraag kunnen weten. Hoop dat ik je niet al te veel honger geef met deze vraag, maar: welk restaurant is in 2018 verkozen tot de beste van de wereld?

image

  • Noma - Kopenhagen, Denemarken
  • Mirazur - Menton, Frankrijk
  • El Celler de Can Roca - Girona, Spanje
  • Osteria Francescana - Modena, Italië

0 stemmers

Vraag 9
Bij een lekkere maaltijd hoort natuurlijk een goed glas wijn. Ik vermoed dat de Romeinse god van de wijn, roes en dronkenschap, Bacchus, ons wel een mooie fles kan aanraden. Maar dat is iets voor na deze quiz. Door wie is dit bekende schilderij van Bacchus gemaakt, hangend in het Florentijnse museum ‘Gallerie degli Uffizi’?

  • Caravaggio
  • Botticelli
  • Rafaël
  • Bellini

0 stemmers

Vraag 10
Van wijn gaan we naar dé sport die vaak wordt geassocieërd met bier: darten. Naast bier zijn een aantal andere dingen ook onlosmakelijk verbonden met het gooien van deze pijltjes: oneeeee hundred and eightyyyy!, de gifroene shirts van onze “Mighty Mike” en natuurlijk de locatie in Londen waar al dit spektakel plaatsvindt. Over welke ‘venue’ heb ik het hier?

image

  • Royal Albert Hall
  • Alexandra Palace
  • Somerset House
  • The Roundhouse

0 stemmers

Vraag 11
We blijven nog even in het Verenigd Koninkrijk! (Al blijven ze niet bij ons </3, heartbroken). Als we denken aan een echt Brits accent, is de kans groot dat we een typisch Londens accent bedoelen. Maar, zoals er wel eens over het VK wordt gezegd: met elke 20 minuten in de auto, een nieuw accent/dialect. FF’ers die groot fan zijn van First Dates UK (Sergio, step up your game) hebben geluk, want het is wel eens voorbij gekomen daar! Als we het hebben over een Scouser, dus iemand met een ‘Scouse’ accent, waar komt diegene dan vandaan?

  • Manchester
  • Sheffield
  • Leeds
  • Liverpool

0 stemmers

Vraag 12
Op naar Zweden! Of in FF-jargon: op naar de ballentent! Hoe groot is de kans dat iemand op een IKEA-bed/matras is verwekt? (Om toch nog even in de Britse sferen te blijven: in het VK is dit percentage het dubbele!)

image

  • 2.5%
  • 5%
  • 10%
  • 15%

0 stemmers

Vraag 13
Omdat ik weet dat jullie zo van de ballentent houden, nog maar een blauw-gele vraag. Onderstaande lamp is in vele huishoudens te vinden en de mening erover is sterk verdeeld. Hoe heet deze lamp? Mocht je 'm mooi vinden: pech, want hij is nu uit het assortiment.
image

  • Grimsas
  • Melodi
  • IKEA PS 2014
  • Maskros

0 stemmers

Vraag 14
Over blauw en geel gesproken… Laten we het even hebben over ons favoriete onderwerp om over te klagen: de NS. Vertragingen, treinen die uitvallen, koeien op het spoor, geen beschikbare machinisten, seinstoringen, het kan allemaal! Op welk van deze trajecten hadden reizigers vorig jaar (2018) het meeste pech (berekend in aantal storingen)?

image

  • Den Haag HS - Rotterdam Centraal
  • Amsterdam Centraal - Schiphol Airport
  • Breda - Dordrecht
  • Breda - Rotterdam Centraal

0 stemmers

Vraag 15
Memes. Mijn favoriete stukje millenialcultuur. Soms blijft een meme hangen in de obscure hoekjes van het internet en soms gaan ze helemaal viral. Dat laatste is gebeurd met deze man, inmiddels beter bekend als de “meme guy.” Gelukkig omarmt hij zijn nieuwe identiteit volledig. Maar waar komt hij vandaan?

  • Hongarije
  • Estland
  • Letland
  • Oekraïne

0 stemmers

Vraag 16
Mariah Carey heeft ook haar intrede gemaakt in de memewereld. Voornamelijk door het “I don’t know her!”-gifje. Vaak te zien als er weer eens gesproken wordt over een tamelijk onbekende blogger/vlogger hier op het FF. Maar wie kent Mariah Carey schijnbaar niet?

  • Madonna
  • Beyonce
  • Jennifer Lopez
  • Christina Aguilera

0 stemmers

Vraag 17
Ah, de Urker Vistaart, de smaak van de Zuiderzee! Tijdens een speciale editie van Topchef waarin ze de twaalf provincies behandelden, moest er natuurlijk ook een gerecht gewijd worden aan Flevoland. Wat bleek er later aan de hand te zijn met dit gerecht bestaande uit makreel, zuurkool en worst?

image

  • De vis in de studio was niet goed meer waardoor alle kandidaten en de juryleden last kregen van voedselvergiftiging
  • De ‘Urker Vistaart’ bleek een fake-pagina op Wikipedia en dus niet officieel te bestaan
  • Een lobbygroep van Urkse vissers wilden hun overschot aan vis kwijt en hebben het programma gepusht om dit recept te gebruiken, TopChef heeft hier zo’n 2000 euro voor gekregen
  • Het bleek geen gerecht uit Flevoland/Urk, maar van het kleine dorpje Erquy uit Bretagne, met boze brieven en bedreigingen tot gevolg

0 stemmers

Vraag 18
Nederland, fietsland! Zou toch mooi zijn als ‘onze’ Tom toch een keer die gele trui aan kan trekken op de Champs Elysees in Parijs. Maar zoals de finishlocatie altijd vaststaat, is dat voor de eerste etappe niet het geval. Waar gaat er de eerste etappe gefietst worden in 2021?

image

  • Berlijn
  • Dublin
  • Geneve
  • Kopenhagen

0 stemmers

Vraag 19
Het succes van de film “Bohemian Rhapsody” is vast niemand ontgaan, maar degenen die de film daadwerkeljk gezien hebben, en goed hebben opgelet, zouden deze moeten weten. Niet hun hoogste notering in de Top 2000 - maar wel hun meest succesvolle nummer qua verkoopaantallen. Welk bandlid van Queen schreef “Another One Bites the Dust”?

image

  • Freddie Mercury
  • Brian May
  • John Deacon
  • Roger Taylor

0 stemmers

Vraag 20
Laatste vraag alweer! Hoop dat jullie er een beetje doorheen zijn gekomen. Zo maar even proosten op je hopelijk goede score. Nog even een inkoppertje om die iets omhoog te krijgen, welke drank zoek ik?

  • Wodka
  • Rum
  • Brandy
  • Gin

0 stemmers

Het was me een waar genoegen. Houdoe! Joe! Quizmaster out.

17 likes

wow ik wist echt niks

5 likes

Same!
Maar goed, snel gemaakt want ga zo boarden en mis dan de quizzzzzz

2 likes

Ook weer eens meegedaan! Wel veel gegokt dus ben benieuwd :stuck_out_tongue:

1 like

Leuke quiz!!

2 likes

:scream: ik vond het pittig

1 like

Leuk gedaan @instantramen! :blush:

2 likes

Oh leeeuk! Vond hem ook moeilijk maar een aantal wist ik wel :grin:

1 like

Ik ben toch blij dat ik er een aantal wist! Hele leuke quiz weer :blush:

1 like

Ik heb er aardig wat gegokt maar er waren wel een paar die ik zeker wist :grin:

1 like

Heel leuk quizmaster @instantramen! Eindelijk weer eens mee kunnen doen, heb er al twee gemist dit jaar… Weer flink moeten gokken, maar wist er zowaar een paar zeker :smile:

1 like

Wat een leuke afwisselende quiz!

1 like

Ik vond het een heel interessante (as in: ik ben heel benieuwd naar de juiste antwoorden) quiz, maar heel pittig haha, wist bijna niets!
Props voor de quizmaster!

1 like

Ik heb echt merendeel gegokt hahah

1 like

Ik wist echt bijna niks :joy:

1 like

Ik wist er eentje zeker!! Trots momentje haha. Super leuke kwis, heel gevarieerd :smiley:

1 like

Ik heb dat gevoel na elke quiz. Behalve die loserquiz.

2 likes

Pfoe nou ik ook, ik denk dat ik een aantal keer wel goed heb gegokt? Maar verder…

2 likes

Wist er maar een paar hahaha. Toch blijft het leuk om te doen!

1 like