Fibromyalgie/CVS/ME

Omdat ik de laatste maanden al voor 10.000 klachten bij de dokter ben geweest. Dit is wel iets wat al langer speelt, zijn ook klachten waar ik wel eens voor heen ben geweest maar daar kwam toen dus niks uit. Voel me echt een zeikwijf die voor ieder dingetje nu heen wil. (Maar mijn eigen risico is er dit jaar al helemaal doorheen vandaar.)

Maar heb weer last van mijn nek nu en mijn linkerbeen en mijn onderrug. Wil wel eens wat meer antwoorden dan alleen letterlijk: We weten het niet.

Ik ken je gevoel. Gelukkig heb ik een vriendin die me toch altijd overhaalt te gaan, want uiteindelijk wil je de hulp die je nodig hebt voor je klachten. Ik zou niet onnodig blijven wachten, omdat je bang bent een zeikwijf te zijn. Hoe sneller je een diagnose hebt (mocht het zo zijn), hoe beter lijkt me.

1 like

Ja of de eeuwige ga maar naar de fysio, het is vast overbelasting.

Hmm ik wacht het even af. Of ik kaart het vrijdag aan de telefoon aan, moet ik toch bellen voor uitstrijk uitslagen.

1 like

Nou ik heb toch maar een afspraak gemaakt hoor. :hugs:

2 likes

Spannend, ik ben benieuwd wat je huisarts zegt. Wanneer heb je de afspraak?

1 like

Ja, inderdaad. Op drukke plekken of feestjes (dus veel prikkels) wordt het gevoel versterkt.
En als antwoord op je eerste berichtje: ik heb inderdaad enorme rugpijn en lopen (als in rennen) is moeilijk. Wandelen kan ik ook geen hele dagen meer volhouden zonder tussendoor te moeten rusten voor mn rug.

Vrijdagochtend, over een weekje dus. Ik hoop zo dat ik dit keer wat meer antwoorden krijg. Als ik dit topic zo lees en ook Google een beetje dan ben ik er wel vrij zeker van dat ik dit heb eigenlijk.

Ik heb last van mijn rug gekregen toen ik op mijn 16de stage liep in een manege en wij op een dag met de hand de stallen moesten opstrooien met hooi (kut weet goeie woord even niet meer). Sindsdien heb ik af en toe last gehad van mijn rug en de laatste paar jaar is het dus erger geworden en heb ik ook pijn in mijn linkerbeen erbij gekregen (wat heel vaak is) en ik heb regelmatig last van nekpijn en hoofdpijn en ik ben ook soms best wel snel moe zonder verklaarbare reden. Mijn handen heel af en toe ook best koud zonder een reden. Ook de hoofdpijn kan ik nooit verklaren, dacht altijd te weinig drinken maar daar twijfel ik hard over nu. Ik zou zeggen dat het de laatste 3 jaar allemaal erger is geworden en dat ik sindsdien ook meer klachten heb dan rugpijn.

(Wel fijn om dit ook zo even te op te schrijven… Weet ik precies wat ik vrijdag moet zeggen zonder iets te vergeten hehe)

1 like

Ik studeer afwisselend aan mn bureau en op mn bed, anders ben ik gegarandeerd helemaal stijf en verkrampt. Op school probeer ik elke pauze een beetje rond te lopen. Heb afgelopen jaren het geluk gehad dat ik niet al te veel contacturen had die elkaar opvolgden maar die eerder verspreid waren door de week, waardoor ik niet 8 opeenvolgende uren op een stoel moest zitten gelukkig. Laatste maanden liep ik stage en die was zowiso een combinatie van zitten en rondlopen dus dat was wel oké. Moest wel elke avond even ‘bekomen’, even gaan liggen, stretchen, iets van een warm kussen, warme douche of bad. Het grootste probleem is langere tijd in dezelfde houding moeten blijven, daar heb ik helaas nog niets op gevonden.

Iets compleet random waarvan ik me afvraag of dit gelinkt is aan fibro: als ik ergens voor verdoofd moet worden (vb bij de tandarts, of een keertje plaatselijke verdoving om iets uit mn schouder te laten wegsnijden), moet ik minstens een dubbele dosis krijgen. Zelfs na 10 min wachten is de normale dosis niet voldoende voor me, ik voel gewoon alles alsof ik niet verdoofd ben. Iemand dit ook al voorgehad?
Ik dacht vroeger dat ik gewoon een watje was tot ik veranderde van tandarts en ze zei dat ze nog 2 patiënten had die een extra hoeveelheid nodig hebben

Nou toevallig kreeg ik met mijn tweede verstandskies extractie ook extra omdat ik daarvoor ook tussendoor meer verdoving moest krijgen.

Geen idee of dat erbij hoort

Echt die lijst met klachten hè. Bizar lang!
En dan word er gezegd “niet alles onder de noemer fibro gooien hè”
Maar ondertussen is er zoveel bijgekomen!

1 like

Hmm wel opvallend!

Ja pff er komt zoveel overeen. Sommige zaken hangen natuurlijk samen met elkaar maar de lijst lijkt wel eindeloos

1 like

Veel succes vrijdag en ik hoop dat je eindelijk erachter gaat komen wat al deze klachten veroorzaakt. Het is sowieso goed om op te schrijven idd. Vaak zijn er zoveel meer klachten dan waar je op dat moment aan denkt.

1 like

@Madam-Mikmak @Xigua huh ik heb dit ook? Ook met gaatjes.

Ik sta momenteel even “stil” . Het gaat niet slechter, het gaat niet beter. We laten het even hierbij en kijk het voorlopig aan. Blijf het topic volgen, heel fijn!

1 like

Bizar! wat is er mis met onze zenuwen dat ze bijna niet uit te schakelen zijn!!

Ik denk dat ik trouwens een goede verwoording heb voor mijn pijn om uit te leggen wat ik voel. Voor anderen.
Ik leg dan uit dat het op hoofdpijn lijkt. Het is niet aan te wijzen vaak. Het zit er en het zeurt. Paracetamol helpt vaak niet.
En dat dan in mijn lijf.

3 likes

Ik krijg een doorverwijzing voor de reumatoloog en die moet vaststellen of ik het heb of niet.

1 like

Mijn reumatoloog kon er ook niet veel mee. Maar vond haar diagnose na uitsluiting van andere soorten reuma toch realistischer

Ik hoor trouwens dat tegenwoordig meer patiënten naar een neuroloog worden doorverwezen. Wellicht dat wat?

Ik kan woensdag al terecht bij de reumatoloog. Dat is snel. Ben benieuwd. :open_mouth:

2 likes

Ik had precies hetzelfde tijdens het weghalen van mijn verstandskiezen??! Ze waren bezig en ineens begon ik alles weer te voelen (heel kut), dus ik zo 'eehhhh ik ga weer pijn voelen!". Toen hebben ze meteen weer een flinke dosis extra bijgespoten. Heel raar was dat toen. (Heb dus ook fibro en reuma).