Filmtopic #2

Gisteren Project Hail Mary gezien.
Ik ging er blanco in, mijn man had het boek gelezen.
Heel bewust had ik geen trailers gekeken. De eerste 20/30 minuten dacht ik “waar kijk ik naar?”, later werd het allemaal duidelijk.

Ik vond het echt een hele goede, leuke film! Geef het een 8,5. Het einde snapte ik niet helemaal en vond ik wat snel/afgeraffeld.

Mijn man vond de film fantastisch en geeft het een 10. “Ik vind Ryan Gosling niet perse geschikt voor de rol, maar hij heeft het heel goed gedaan. Vooraf dacht ik niet dat je zo’n goed boek goed kan verfilmen maar ze hebben het echt perfect gedaan”.

Nu ga ik het boek lezen :sunglasses::confetti_ball:

5 likes

Haha jeetje, de overgang van de film naar het boek is wel groot denk ik. Aan de andere kant zullen de onduidelijke stukken je wel duidelijker worden.
Er is best veel weggelaten uit het boek. Dingen die ik op het scherm niet goed begreep of te snel vond gaan, lees je in het boek wel terug.
Ben benieuwd naar je leeservaring!

4 likes

Jaa dat zei mijn man ook hoor! Maar ik denk dat het ook moeilijk is om een boek met heel veel details 1 op 1 te verfilmen wat niet een nog langere zit wordt.

The Martian heb ik wel gelezen en gezien, en vond ik ook heel goed verfilmd

Ja, als je alles uit het boek zou willen verfilmen zou je een volle dag in de bios moeten zitten volgens mij. Vond het al lang genoeg zo, hij is dik 2,5 uur (echt :older_woman:t3:, maar waarom zijn films zo lang tegenwoordig? Vroeger was 1,5u normaal en 2 uur echt een eorme uitschieter…). Vond het einde inderdaad ook wel een beetje afgeraffeld, maar dat was in het boek ook wel een beetje voor mijn gevoel (echt het einde einde, niet het Rocky redden omdat de Taumoeba al zijn brandstof hebben opgegeten stuk, dat was in het boek veeeeeeeel spannender/beter) :sweat_smile: Veel plezier met het boek!

2 likes

Is er iemand die de verfilming van Joe Speedboot al heeft gezien? Ik weet nog de enorme hype toen het boek uitkwam (ok, ik studeerde toen Nederlands dus zat ook wel tussen literatuur-gekken) en ben heel benieuwd of de film zich daar enigszins toe verhoudt.

1 like

Ik ga hem als het goed is volgende week zien, heb het boek destijds gelezen ook al kan ik me het niet mega goed herinneren haha.

1 like

Helemaal eens met wat je zegt. Die reddingsactie is in het boek echt veeeeeel beter. En het einde is in het boek net zo abrupt. Ik heb begrepen dat er een deel 2 komt en dat het einde van de film (met Eva) aansluit op het tweede deel. Ik ben benieuwd of dat klopt

@Ireth Nog niet gezien, maar ik heb het boek afgelopen jaar gelezen nadat het als gratis editie werd verspreid. Ik vond delen echt grandioos goed, ik kan het niet meer navertellen maar ben benieuwd of ik die delen ga terugzien in de film en ze dan ga herkennen

2 likes

Ik wist ook niks van project hail mary af maar heb hem net gezien en vind m wel echt goed! Had niet verwacht zo te gaan janken tho. :sob:

6 likes

Ik vond project hail mary ook geweldig, zat ook veel humor in en het was ook ontroerend. Ik wist er van te voren niet veel van, van die ‘einde van de wereld’ films zijn ook niet echt mijn genre normaal maar dit was top. Ook die stille stukken dat er geen muziek of geluid was in de film en de zaal ook doodstil, vond het wel indrukwekkend. En love Ryan :heart_eyes:

2 likes

Mijn vriend wil graag naar deze film, maar ik was totaal niet enthousiast. Ik dacht: weer zo’n stomme sci-fi film

Maar ik ben blij verrast met jullie reacties! Dit geeft hoop

Ik heb PHM afgelopen donderdag gezien en m’n vriend en ik praten er nog over. We hebben beide het boek gelezen een paar maanden terug en we zijn beide ermee eens dat het boek zoveel beter is. De film voelde eigenlijk teleurstellend, maar we gaan toch nog een keer morgen haha. Oftewel, de film vinden we teleurstellend, maar ook super tof haha. Lekker tegenstrijdig, maar het boek is zo ontzettend goed dat het niet te vergelijken is.

Even de rest in de spoiler

Summary

Ik baal er enorm van dat ze niks over het coma gen zeggen in de film. Nu vond ik het een beetje raar overkomen dat ze perse Grace moesten hebben als derde persoon in de film.

Ook vind ik het heel jammer dat ze soms moeite hebben om even in de emotie te zitten. Ze gooien zo snel grapjes erin na een serieus moment.

Daarnaast mis ik meer diepgang over Rocky. Er wordt zoveel verteld over Rocky in het boek en ik vind dat ze te weinig erover hebben vermeld in de film. Plus Grace en Rocky vullen elkaar zo goed aan als wetenschapper, terwijl Rocky zo goed is in dingen bouwen. Dat kwam niet goed naar voren in de film vond ik, ze leken veel meer hetzelfde te doen.

En dat Grace Rocky een spin noemt en Rocky daar zo sassy op reageert, ik had dat zo graag in de film willen zien :sob:

Ook vond ik het stiekem irritant dat ze Straat Duits hebben gemaakt ipv Nederlands, maar schijnbaar vond Andy Weir dat prima, omdat de actrice Duits is.

En al met al vond ik dat er te weinig wetenschap in zat. Maar ik blijf erbij dat ik de film nog een keer wil zien, want ze hebben het geweldig gemaakt.

Trouwens, ze hebben zo goed als geen green screen gebruikt, bijna alles met special effects. Ze hebben er super lang over gedaan om Rocky te maken en waren er 5 puppeteers, die ze de rockyteers noemden. Which I love.
Ook hebben ze veel digitaal geschoten, daarna op film overgezet en toen terug naar digitaal. Dat geeft de film zoveel meer warmte. Hoe meer ik erover leer en lees, hoe meer ik de film waardeer.
Ze hebben echt zoveel moeite erin gestoken en ik vind het zo tof dat het zo positief ontvangen wordt. Ik hoop dat nu meer filmmakers minder green screens en cgi gaan gebruiken.

2 likes

Helemaal eens met je. Ook hoe Rocky die hele cabine zichzelf eigen maakt door zijn eigen hok te bouwen zie je in de film veel minder terug

Gelukkig zat de fist my bump er wel in! :joy:

1 like

Ik ben vrijdag naar Project Hail Mary geweest en vond het ook een hele leuke film!

1 like

In het Engelse audioboek had Stratt ook een Duits ipv Nederlands accent. Ik dacht is weer iets typisch Amerikaans dat ze denken dat Dutch een Duitser is :sweat_smile:

1 like

Ja, klopt! Die luister ik nu en viel mij ook op. In de vertellers defense, hij ging er blind in haha. Hij had het boek nog geeneens gelezen voordat hij eraan begon, dus ik geef hem de voordeel van de twijfel. Maar ik blijf het frustrerend vinden :joy:

1 like

Ja, Project Hail Mary was goed blah blah.
Kan iedereen bij Sony stoppen met de side quests en weer verder met Beyond the Spider-Verse? Thank youuu

Nouuu, grappig genoeg werken de regisseurs van Project Hail Mary ook daaraan :grimacing:

1 like

Ja daarom! :sob:

2 likes

Was naar Dead Mans Wire en vond het echt een heerlijk sfeervolle film. Bill Skarsgard speelt echt een fantastische rol, en alleen al de stem van Coleman Domingo als dj is 10/10. Goede filmmuziek ook, all in all echt de moeite.

1 like

Ik ben eindelijk naar Wuthering Heights geweest en omg dat einde :sob::sob: ik had me helemaal niet ingelezen en het boek niet gelezen. Ben er nog steeds kapot van :smiling_face_with_tear:

De outfits, omgeving, muziek en natuurlijk Jacob :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

3 likes