Filmtopic #2

Ik vind het zelfs lastig te zeggen. Dit was mijn eerste kennismaking met The Color Purple en dan ook een musicalfilm. Het ziet er wel echt mooi uit en vond ook goede cast. Alleen het is gewoon niet mijn smaak. Ik was er zonder sneak night waarschijnlijk niet heen gegaan. Het spreekt mij niet aan zo musicalfilm.

@Vaiana ik ga vaak naar Pathé Schouwburgplein in Rdam en er wordt vaker wel geklapt dan niet geklapt. Verbaast mij ook nogal :sweat_smile:

En terug van The Color Purple. Ik vind de liedjes niet veel toevoegen en het plot ook niet verder op weg helpen. Wat @Loempia zegt: mooie film, goede cast, maar ik moet echt het origineel eens kijken.

1 like

Ik vind het zeker een aanrader! Het acteerwerk vond ik erg sterk. Maar de film bespreekt wel zware thema’s zoals rouw en eenzaamheid, daar moet je maar net zin in hebben. Dat laatste betekent overigens niet dat de film alleen maar ‘zwaar’ is, het is ook ‘mooi’!
Dit klinkt allemaal een beetje vaag misschien. Maar als ik meer vertel ben ik bang dat ik eea kan spoilen en dat wil ik niet.

3 likes

Ik ben nu onderweg naar de opening van het IFFR! De openingsfilm is Head South, heel benieuwd naar. Het is de wereldpremière dus ik heb nog geen reviews kunnen lezen, en ik heb ook expres de trailer nog niet gekeken zodat ik er lekker blind in kan gaan.

10 likes

Wow, ik ga altijd naar schouwburg of de Kuip en ik heb nog nooit iemand horen klappen. Misschien zijn het bepaalde tijdstippen/ dagen haha (of ben je zelf gewoon heel hard aan het klappen :thinking:).

Was vandaag naar Fighter, een Bollywoodfilm. Niet een heel sterk verhaal en weer heel vaderlandslievend (Amerika is er niks bij), maar heb me uitstekend vermaakt. Ik zou het omschrijven als de Bollywoodversie van Top Gun als Tom Cruise spontaan in zang en dans zou uitbarsten midden in het verhaal, gehuld in enkel zwemkleding. Superveel ripped mannen, scherpe kaaklijnen en de windmachinekosten moeten echt insane zijn geweest, echt een paid actor.

Vond Deepika wel echt goed erin en heb hier en daar alsnog een traantje gelaten, dus al met al geslaagde filmmiddag. Zou het denk ik alsnog een 6,5/7 geven ondanks dat ik het commentaar wel snap.

3 likes

Haha ik ben wel heel nieuwsgierig dus ik ga gewoon! Ben benieuwd

2 likes

Oh echt! Haha, ik weet zeker dat ik het niet zelf was haha. Was wel op drukke avonden als vrijdag en zaterdag. Werd zelfs geklapt bij Aquaman en bij die film viel ik in de slaap. Misschien ga ik wel steeds naar dezelfde film als een groep “klappers” :sweat_smile:

1 like

Heb Bones And All gezien. Gadverdamme zeg, niet mijn film hahah. Goed gespeeld, maar verhaal niet zo sterk.

2 likes

Ik vind hem ook geweldig. Die film is voor mij vaste prik met kerst.

1 like

https://www.cineville.nl/magazine/uitslag-beste-films-2023

Wat ik van de 5 beste films (volgens Cineville-kijkers) van 2023 vond:

1. Aftersun: 5 sterren, echt heeeel mooi, verdrietig ontroerend. Hele mooie band gespeeld tussen vader en dochter, onwijs goede acteurs allebei.
  2. Past lives: 5 sterren, mijn favoriet van het jaar. Hij raakte me echt enorm, heel mooi. Hele mooie beelden, muziek, gesprekken, goeie cast.
  3. Oppenheimer: 4 sterren, vette film, goeie cast, interessant verhaal, ik vond hem iets te lang duren.
  4. Anatomy of a fall: 3 sterren, ik vond deze echt tegenvallen. Wel goeie cast en je blijft met een beetje onheilspellend gevoel zitten.
  5. The blue caftan: 5 sterren, heeel mooi en ontroerend, wauw.

Ik heb van de nummers 6 t/m 10 alleen Tár niet gezien, haha ik ga zooo vaak naar de film. Love mijn Cineville-abo.

4 likes

Ohh ik heb deze ook gezien laatst en vond de sfeer zo sterk. Hij had echt nog smeriger en naarder kunnen zijn maar op de een of andere manier bleef het allemaal best intiem en romantisch. Vond het ook een meeslepende film, heb me geen moment verveeld.

Waar ik ook onder de indruk van was: Gräns/Border. Beste als je zo min mogelijk over het verhaal weet en gewoon gaat kijken. Ik had hier een soort wrap-up gepost voor 2023 maar deze heb ik op 30 december gekeken en het is denk ik de beste film die ik vorig jaar heb gezien!

4 likes

Ah ik heb alleen tar en killers of the flower moon niet gezien. Ik vond the blue caftan ook heel mooi en ontroerend 🥹

Anatomy of a fall vond ik ook niet super en the quiet girl ook niet. Banshees of inisherin was niet zo mijn ding maar snap wel dat ie in de top 10 staat. Aftersun was ik ook niet zo heel erg van onder de indruk als anderen maar ik moet hem nog een keer zien denk ik!

Als ik een favoriet moet kiezen wordt het toch Oppenheimer.

2 likes

Ik was net naar ‘All of us strangers’ en wat een goede film. Een sterk plot, bijzonder acteerwerk en werd er echt door geraakt meermaals. Heeft in ieder geval een grote indruk achtergelaten. Wat een start van 2024!

7 likes

@monkeyslut en ik zijn ook net geweest! Ben het eens met jouw recensie. Bijzonder, wist totaal niet wat ik kon verwachten maar was van begin tot einde geboeid

7 likes

Oeeh ik ga zondag

Net ‘All of us strangers’ gezien, wauw mooi. Paar keer gehuild en ik voelde ook een keer echt een steek in mijn buik bij een bepaald beeld. Love Paul Mescal, wat een carrière is hij aan het opbouwen zeg! Ik kende Andrew Scott alleen uit ‘Pride’ (één van mijn lievelingsfilms) maar vond hem ook heel erg goed! Degene met wie ik ging en ik hadden na afloop allebei een andere interpretatie, dat vind ik ook altijd wel leuk aan dit soort films.

11 likes

Ik was net naar De Bezette Stad, vond hem echt super! Ik weet niet of het misschien vooral leuk is als je uit Amsterdam komt omdat je dan alle plekken herkent, maar ik vond hem eigenlijk echt geweldig en zat er helemaal in.

1 like

Gisteren naar The Hunger Games geweest, ik had er niet zoveel verwachting van en heel eerlijk niet eens de beschrijving gelezen (waar het over ging), maar ik vond hem verrassend goed. Leuk verhaal, goede avteurs en Lucy Grey kan goed zingen (is geen musical, maar wordt soms in gezongen).

4 likes

Oeh leuk ik ga eindelijk vandaag! Ben zo benieuwd :grin:

3 likes

Had niemand even kunnen zeggen dat all of us strangers mij mentaal zou ruïneren?

4 likes