sinners
hoezo vond je het random seks? hoort er ook gewoon bij toch. en zeker bij de broers vergroot het de verschillen in hun partnerkeuze en standpunt mbt witte mensen uit, stack die met mary seks heeft terwijl smoke haar juist weg wil hebben uit de juke joint, juist omdat ze passing is en hij het een pure black space wil houden, en met smoke en annie wordt ook duidelijk door de seks (imo) dat ze nog met elkaar willen zijn en de broers daarin dus beide heel andere keuzes maken die meer betekenen en veroorzaken dan alleen een partnerkeuze. waardoor stack uiteindelijk vampier/wit geassimileerd wordt en smoke sterft terwijl hij zijn zwarte identiteit beschermd.
en over meer willen weten van de segregratie, feitelijke gebeurtenissen afbeelden is het doel van de film niet, hoe het op mij over (binnen) kwam is het doel van de film emotie en trauma kanaliseren, metaforisch maken, en de schade en complexiteiten verbeelden die de zwarte maar ook andere gemarginaliseerde (chinese, maar ook op een bepaalde manier ierse/wat de hoofdvampier dus is) gemeenschap op zoveel vlakken voelt en ervaart waar de zwarte gemeenschap uiteindelijk ook weer de dupe is van het trauma en overlevingsdrang van die groepen, ookal is de oppressor in het beginsel (amerikanen, christendom) dezelfde. iedereen kent de feiten over de segregratie, slavernij. daar zijn genoeg films over geweest. daarom is/vind ik het zo’n mooi dat er een ander verhaal wordt verteld, in horrorvorm, voor een zwarte maker om op deze manier te kunnen afbeelden. cathartisch, krachtig. for them by them, het is niet nodig en niet het doel om het de feiten nog eens te vertellen, het is het doel om de daadwerkelijke effecten ervan, van vroeger tot heden, eens ongenuanceerd, uit te beelden in een abstractere metaforische context, waarin emotie en complexiteit tot zijn recht komt en creatief kan worden geuit door de maker(s). again, cathartisch, voor de mensen die het voelen en meemaken, die het geleefd hebben en nu nog leven.
sorry hele ramble maar de film heeft me echt geraakt hierdoor juist.
edit: oja over de achtergrond iig wat de broers hebben gedaan in chicago kan je wel nog wat vinden in bepaalde symboliek in de film, dat had ik zelf ook gemist maar was wel nice gedaan. je had de ieren en de italianen in die tijd die rivalen waren, één van de broers draagt een fedora en de andere een flatcap wat erop wijst dat ze beide zijn geinfiltreerd in een andere groep en ze wsslk samen beide groepen hebben opgelicht. op het feest serveren ze ook italiaanse wijn en iers bier omdat ze die van de italianen en ieren hebben genakt in chicago