Fitnesstopic

ja het probleem is dat ik nu ergens heel goedkoop kan gaan (geen commerciele gym), maar er is helemaal geen trainer beschikbaar, enkel de toestellen en gewichten. Mijn alternatief dat nog wel binnen budget valt is iets basic fit achtig, waar je volgens mij ook niet veel van dat soort info kunt vragen (?), of een bodybuilding gym waar volgens de reviews wel trainers rondlopen die veel tips en info geven, maar ik voel me iets te geintimideerd door de vibe van die website (alleen maar kasten van mannen met armen dikker dan de gemiddelde romp en een superlaag vetpercentage, en heel veel tekst ook over dieet etc).

merci @Spillthetea dat bekijk ik al eens!

2 likes

Oh dankje voor de tip! Misschien voor een volgende reis, want ben inmiddels al op reis haha, maar ging prima met samplezakjes. Had voor creatine de portiesticks

1 like

Ahh ja heerlijk!! Je motiveert mij om écht binnenkort weer met krachttraining te beginnen!

Weet nog hoe leuk en chill ik het vond toen ik veel krachttraining deed en een feestje gaf, en bier had besteld bij de Albert Heijn; hielp die bezorger toen zonder blikken of blozen door een paar keer met twee kratten bier tegelijk vier trappen op de lopen :joy: dat zou ik nu niet meer kunnen

4 likes

Oh ja het is zó lekker hè. Dat zou eindelijk iedereen (als het kan) moeten doen. Het is ook fijn voor je mobiliteit en idd onafhankelijkheid als je oud bent.

1 like

Wat wil je hiermee zeggen?

1 like

Oh ja omdat je dit erbij schreef in die post

Leek het alsof je wat anders bedoelde.

Oja ik zie dat jij dat er niet zelf bij schreef! Maar goed als of leek het alsof je het zo bedoelde haha.

Ik bedoel dus niet det ik het ouderen zou verplichten om te sporten.

Ik sport nu consequent 2/3 keer in de week bij de sportschool sinds september. Ben heel blij dat nu m’n dochter wat groter is ik daar met passen en meten tijd voor kan maken. Ik vind het echt heerlijk om te doen.

Ik train voornamelijk mijn spieren op apparaten daar en ben echt wel lekker bezig. Maar dan zie ik soms zo’n baddie binnenlopen met een trui aan en dan begint ze eerst te rekken en te strekken als warming up ipv een cardio warming up. En dan pakt ze allemaal gewichten die ze op zo’n stang plaatst en zo’n bankje met een mat erop en dan doen ze hip thrusts en dan doen ze hun trui uit en dan dan zie je al die spieren en dan denk ik, wow wat tof en dat wil ik ook! En dan lach ik mezelf een beetje uit met die andere apparaten.

Is dit een beetje herkenbaar? Ik wil ook meer met alleen gewichten trainen maar ik weet niet zo goed hoe te beginnen. Er lopen wel mensen (mannen) van de sportschool op de vloer maar het voelt toch ongemakkelijk om te vragen vind ik.

1 like

@ZusjevanJoost is dit wat voor jou?

5 likes

Het is heel lang geleden dat ik in de sportschool stond maar toentertijd vond ik het heel erg leuk en fijn om een training guide van Natacha Oceane te volgen. Ik vond de manier van trainen in Move heel leuk en voelde mij echt badass, maar Build klinkt ook wel als iets dat jij leuk zou kunnen vinden. Je kan de trainingen volgen (en afvinken) via een app en in die app staat een uitleg en een filmpje van de oefening, en als het technisch moeilijke of heel zware oefening is zijn ook progressions.

Ik vond het leuk omdat er veel variatie in de oefeningen zit en heel erg fijn dat het zo duidelijk is wat je moet/kan doen, waardoor ik een beetje wegwijs werd en zelfvertrouwen kreeg in trainen met losse gewichten (en apparaten).

Ik volgde dan ook gewoon het programma zoals zij het had bedacht, maar als je dat niet wil kan je ook random trainingen doen natuurlijk.

Je moet eenmalig betalen voor een training guide en dat kan je dan levenslang gebruiken https://natachaoceane.com/ misschien vind je het wat

Idealiter een paar lessen PT nemen! Als die ruimte er niet is zou ik zelf gaan googlen, instagram kijken etc. Je kan elke week een nieuwe oefening voor jezelf introduceren en dan aan een medewerker vragen om mee te kijken of je het goed doet. Of de stoute schoenen aan en zo’n baddie om tips vragen (als iemand begint, of klaar is, niet in t midden van een workout) haha

Heb je specifieke spiergroepen die je graag wil trainen? Ik kan wel met je meedenken voor goede oefeningen die niet zo complex zijn/blessuregevoelig met gewichten.

5 likes

Dit ziet er wel uit als iets dat me kan helpen! Ik mis wel nog een beetje een duidelijke omschrijving welke spiergroep je traint bij de filmpjes maar verder ziet het er goed uit. Dank je!

@boonie daar ga ik ook naar kijken, tnx!

Elke week een oefening introduceren en vragen of iemand even meekijkt vind ik ook een goede tip! Een paar PT lessen is ook een goede maar dat vind ik voor nu even te duur.

Heb het idd wel eens aan een baddie gevraagd haha toen ze klaar was met haar pull ups en ze was toen erg aardig en behulpzaam.

En lief dat je mee wilt denken! Ik train nu veelal mijn glutes met wat buikspieren en een robe pull down erbij. En m’n rug met zo’n kleine ijzeren trek-ding. Mijn doel is glutes, een getonede rug en armen maar ik vind m’n armen al wat breed van mezelf dus ik wil liever niet nog meer zichtbaarder spieren maar het mogen wel lange spieren en droog zijn als dat überhaupt kan haha.

Ik ga iig met bovenstaande tips aan de slag. Fijn!

1 like

Ik doe al een aantal jaar crossfit en was met mijn nichtje weer eens mee even fitnessen en toch is dat ook wel weer lekker. Misschien toch eens vaker open gym pakken…

Ze had ook een foto van mn rug gemaakt tijdens lat pull down en ik wist helemaal niet dat mijn rug zo gespierd is haha. De rest van mijn lichaam zie je het niet zo.

6 likes

Sorry helemaal vergeten te reageren. Ik denk dat met dumbbells het fijnste is om mee te starten en later eventueel upgraden naar barbell of kettlebell.

Voor glutes kan je glute bridge doen op de grond, met een grote dumbbell (of 2 kleinere). En daarna upgraden naar glute bridge vanaf de grond met barbell, en daarna naar hip trust met een bankje.

Je kan ook lunges doen (met 1 of 2 dumbbells), naar voren of naar achteren stappend. Als je meer naar voren leunt ipv rechtop is het meer voor je glutes. Rechtop is meer voor je quads (ook heel mooi!)

Voor je rug kan je rows doen met dumbbells, die kan je met 2 dumbbells doen (dan buig je voorover, benen klein beetje gebogen) of juist single arm row. Je gaat dan met een knie en voet op een bankje en dan rowen met je andere hand. Je kan dan wat zwaarder gaan en ontlast je onderrug ook.

Als je niet veel breder wilt worden vooral schouders en biceps weinig doen, maar ik moet zeggen dat nadat ik ook biceps een tijdje vermeden heb ik dat weer ben gaan doen omdat dat zo erg helpt bij bv pull ups, rows en allerlei andere grotere oefeningen. Ik vind brede schouders zelf supermooi!

Leane armen krijg je vooral door een lager vetpercentage. Maar dat krijg je vanzelf als je gespierder wordt en niet veel meer calorieën gaat eten!

Hoop dat je er wat aan hebt!

1 like

Ik ben ooit begonnen met de app 5x5 StrongLifts, een heel simpel programma dat uit 5 oefeningen bestaat. Inmiddels heb ik een uitgebreider programma, maar het is een goede start met de meest essentiële gewichthef oefeningen (vond ik).

(‘Basic’ trainingsprogramma’s zijn vaak heel intimiderend, met tien verschillende oefeningen waar je allemaal nog nooit van gehoord hebt; dus daarom vond ik het heel prettig om eerst met de absolute basis te beginnen.)

De eerste keer dat ik naar de gym ging heb ik wel een vriend die vaak traint meegenomen, om te laten zien wat voor gewichten je gebruikt, hoe je ze op de stang doet, wat de juiste houding (vorm) is, etc. Als je dus iemand in je omgeving hebt die al met gewichten traint, dan kan je dat wellicht ook doen.

Indien je niemand kent kan je misschien een los maandabonnement op een chiquere sportschool hebben waar ze wel PT’s / coaches hebben rondlopen, zodat die je alles kan uitleggen. Als je eenmaal op gang bent heb je die niet meer nodig, dan kan je het makkelijk zelf af.

2 likes

@vitaminwater doe jij nog steeds de megsquats app? Of inmiddels iets anders?

Ja trouwe fan hier! Blijf resultaat boeken, deze week nog 3 reps PR met 82,5 kg deadlift

2 likes

Ik kan ineens drie (3!!!) push ups met okéish vorm?? (Oké ik kon er twee weken geleden ineens 1 en nu 3).

Snap er niets van :joy: heb er echt vaak op getraind en dan ging het voor geen meter en ik doe nu helemaal geen krachttraining, alleen hardlopen en probeer 1 keer in de week thuis een half uurtje Pilates en een half uurtje yoga te doen maar dat lukt misschien 1x in de drie weken. Maar denk toch dat vooral mn core sterker is geworden dat het nu lukt?

Ik vind het super leuk, want nu ik er eindelijk 1 of 2 of 3 kan, kan ik het ook makkelijker trainen

5 likes

Met yoga (chaturanga) doe je natuurlijk ook een soort push up dus misschien daarvan?

1 like

Ja maar “vroeger” deed ik veel vaker en “echt” yoga en toen kon ik het niet! En nu doe ik soms, gemiddeld minder dan 1 keer per week een half uur yoga/mobility met inderdaad 1 of 2 keer chaturanga maar dat is het dan ook :sweat_smile: ben wel ook iets van 8 kilo afgevallen het laatste jaar, dus dat helpt misschien ook? Effectief wel minder gewicht om te pushen?

1 like