Niet teveel afgaan op die weegschalen. In twee weken kun je geen 1,5 kilo spiermassa verliezen. Het is hoogstwaarschijnlijk dat je vochtbalans anders is geweest en dat heeft ook invloed op de meting, zo’n weegschaal meet namelijk via elektroden en die geleiden beter met vocht. Ik weet even niet of de meting dan positief of negatief uitslaat als je uitgedroogd bent maar daar zou ik gewoon niet op letten.
Een betere methode om bijv. vetpercentage te meten is met de huidplooimeting maar heel weinig trainers zijn daar goed in opgeleid (ISAK certificaat).
Daarnaast schrijf jij ook dat je daadwerkelijke spiermassa niet zo belangrijk is voor jou, maar wel je kracht/uithoudingsvermogen/conditie en dat is perfect te meten in de oefeningen die je doet. Kun je het langer volhouden, meer gewicht aan etc etc. Dan doet het getal op zo’n weegschaal er ook niet toe toch?
En volgens mij is het zelfs zo dat hoe zwaarder iemand is, diegene ook sowieso meer spiermassa heeft naast meer vetmassa natuurlijk. Het is in geen enkel geval mogelijk om precies dezelfde hoeveelheid spiermassa te behouden als het lichaamsgewicht afneemt.