Ik meet mezelf ook inderdaad, maar ik weeg mezelf soms als ik bij m’n schoonouders ben omdat ik het leuk vind om te zien in kilo’s als ik weer wat spiermassa erbij heb (of niet haha)
Toen ik nog veel sportte woog ik iedere dag, om zo een weekgemiddelde te kunnen krijgen. Dan kon ik zien of m’n bulk/cut beetje werkte en daar m’n calorieen op aanpassen. Maar gewicht is voor mij geen trigger verder, snap dat dit niet voor iedereen chill is
In mijn bodypumples zit een man die elke keer na de les direct naar de weegschaal loopt. Wat je daar nou aan hebt snap ik niet helemaal, misschien wil hij meten hoeveel hij uitzweet ofzo.
Ik weeg om de dag meestal maar zou eigenlijk beter kunnen meten met een meetlint, wel een goed idee eigenlijk!
Als je wilt afvallen is het best handig om iedere dag je gewicht op een vast tijd stip te meten.
Misschien dat ie dat doet?
Let wel op met meten dat je steeds op dezelfde plek meet, klinkt nogal voor de hand liggend, maar het gaat toch snel verkeerd. Spreek met jezelf bijvoorbeeld 2 vingers onder je ribben voor je taille (ik noem maar wat) af, of een hand vanaf je onderbroek naar beneden voor je bovenbeen etc. Zo meet je altijd op precies dezelfde plek ipv op het oog, voorkomt toch teleurstellingen. Er zijn ook genoeg foto’s via Google met meet richtlijnen te vinden.
Ik weeg zelf wel elke dag en schrijf dat ook op in een schema, maar dat is inderdaad meer om in mijn bulk- of cut periode te kunnen zien of ik goed bezig ben en ben me er van bewust dat het kan fluctueren. Daarom is het onder elkaar zetten fijn, dan krijg je na een maand bijv. een goed inzicht van hoe en wat en of ik op de goede weg ben. Ik meet daarnaast ook en kijk ook zeker in de spiegel en naar hoe ik in mijn vel zit (letterlijk en figuurlijk👻). Wat ik vaak zie is dat ik bijv. een paar dagen gewicht verlies (afhankelijk van mijn doel) en daarna een paar dagen stil sta of juist aankom in gewicht, om daarna juist ineens weer flink te zakken etc. Ik vind dat een leuk proces om te zien en het motiveert mij erg. Ik sport erg veel dus ben er sowieso wel veel mee bezig, snap dat dit niet voor iedereen werkt.
Ja maar die les is niet steeds op hetzelfde tijdstip
Misschien moet ik het eens vragen aan hem
Late reactie maar vond het ook wel leuk om mijn schema te delen:
Ma: Upper body
Di: Lower body
Wo: Actief herstel (cardio, soms strechten)
Do: Upper body
Vr: Lower body
Za of Zo: Actief herstel (cardio, soms stretchen)
Za of Zo: Rustdag (afhankelijk van weekendplanning wissel ik Za en Zo soms om)
Die toevoeging van cardio heb ik pas sinds kort. Deed het lange tijd helemaal niet, maar vind dat toch wel goed om erbij te doen voor algemene conditie en gezondheid. Maar het zal nooit m’n favoriete training worden
Ik hoop dat dit het juiste topic is voor mijn vraag!
Ik ben nu bijna 10 weken bezig met afvallen en met succes gelukkig. Ik ben nu 9,4 kilo afgevallen. Ik heb mij 2 weken geleden voor het eerst weer gewogen in de sportschool op zo’n uitgebreide weegschaal, omdat ik graag meer wilde weten dan alleen het cijfertje van mijn gewicht. Nu heb ik mij gister opnieuw gewogen en zag ik dat ik 1,5 kilo spiermassa kwijt was. Daar was ik natuurlijk niet blij mee en ik probeer nu een beetje uit te zoeken hoe ik dat kan tegen gaan.
Ik ben niet specifiek heel veel krachttraining aan het doen om heel gespierd te worden, maar ik wil wel graag gewoon vet verliezen, spieren aansterken, wat meer vorm krijgen door spieren en conditie opbouwen.
Ik las dat je het beste meer eiwit kan eten. Nou eet ik vega, dus ben ik iets beperkt in eiwitten. Ik probeer wel regelmatig kwart of yoghurt na het sporten te eten, maar dat heeft dus nog niet echt geholpen. Nou zat ik dus te denken of het misschien een goed idee is om die eiwitten aan te vullen met van die shakes, maar ik weet niet waar ik goed aan doe. Ik zwem, wandel, fitness en doe groepslessen. Zijn er mensen die tips hebben qua voeding of qua proteïne shakes? Is het belangrijk dat je direct na het sporten eet of mag daar even tussen zitten? En is het aan te raden om dat na elke activiteit te doen of alleen als ik krachttraining doe?
Bedankt voor je tips! Ik moet zeggen dat ik krachttraining het minst leuk vind en ik vind het wel belangrijk dat ik hetgeen wat ik doe ook leuk vind. Ik probeer wel een balans daarin te vinden en dat lukt gelukkig wel.
Kan ik er van uit gaan dat als ik shakes erbij neem, dat dat vooral helpt met het behouden van spieren? Heb je toevallig ook een tip qua merk?
Ik probeer ook zeker zo veel mogelijk te kijken naar wat ik in de spiegel zie! Het resultaat aan mijn lichaam vind ik nu nog niet heel groot, maar ik zie het wel al goed aan kleding van vorig jaar en daar word ik al heel blij van.
Als vega die regelmatig sport is het vaak geen overbodige luxe om wat extra proteine ‘supplementen’ te gebruiken, vooral niet als je doel spieropbouw of behoud is.
Wat je kunt doen om te checken of het echt nodig is, is een weekje je eiwitinname bijhouden. Voor sporters raden ze minstens 1 gram proteine per kg lichaamsgewicht aan, tot 2 gram per kg. Als je nou merkt dat je daar met je reguliere voeding ver onder zit en je hebt geen zin om dagelijks een halve liter kwark of 3 eieren te eten kun je zeker shakes gaan gebruiken, haha.
Ik gebruik sinds kort de vegan whey clear protein van myprotein en daar ben ik echt fan van! Zelf eet ik ook overwegend vega en ik merk dat sinds ik consequent wat vaker shakes gebruik dat mijn spierherstel en groei wel echt beter gaat. Met mijn normale eetpatroon lukt het me gewoon niet…
Niet teveel afgaan op die weegschalen. In twee weken kun je geen 1,5 kilo spiermassa verliezen. Het is hoogstwaarschijnlijk dat je vochtbalans anders is geweest en dat heeft ook invloed op de meting, zo’n weegschaal meet namelijk via elektroden en die geleiden beter met vocht. Ik weet even niet of de meting dan positief of negatief uitslaat als je uitgedroogd bent maar daar zou ik gewoon niet op letten.
Een betere methode om bijv. vetpercentage te meten is met de huidplooimeting maar heel weinig trainers zijn daar goed in opgeleid (ISAK certificaat).
Daarnaast schrijf jij ook dat je daadwerkelijke spiermassa niet zo belangrijk is voor jou, maar wel je kracht/uithoudingsvermogen/conditie en dat is perfect te meten in de oefeningen die je doet. Kun je het langer volhouden, meer gewicht aan etc etc. Dan doet het getal op zo’n weegschaal er ook niet toe toch?
En volgens mij is het zelfs zo dat hoe zwaarder iemand is, diegene ook sowieso meer spiermassa heeft naast meer vetmassa natuurlijk. Het is in geen enkel geval mogelijk om precies dezelfde hoeveelheid spiermassa te behouden als het lichaamsgewicht afneemt.
Ik eet veganistisch en sport 3-4x per week en vind het soms inderdaad lastig om aan mijn eiwitten te komen. Dus ik vul het ook aan met eiwitpoeder! Ik gebruik zelf soja eiwitpoeder van personal protein, deze heeft geen smaakje dus je kan er zelf van alles aan toevoegen. Ik maak bijvoorbeeld vaak shakes met een bevroren banaan, havermelk, schepje eiwitpoeder, en vanille flavourdrops, dan heb je een soort bananenmilkshake! Het voordeel aan soja eiwit vind ik ook dat het niet zo chemisch smaakt als whey, dat probeerde ik vroeger wel eens maar heb het nooit weg kunnen krijgen. Dit eiwitpoeder smaakt niet echt ergens naar waardoor je er alle kanten mee uit kan.
Ik ben ook fan van vegetarische kipstukjes (bijvoorbeeld van de vegetarische slager, jumbo veggiechef, vivera), die bevatten 20 gram eiwit per 100 gram, wat dus gelijk of zelfs iets hoger is dan vleeskip. Ik maak als lunch graag een salade met 100-150 gram vega kipstukjes, dan krijg je ook een lekkere hoeveelheid proteïne binnen.
Ik had dat ook wel met al die eiwitpoeders in mierzoete smaakjes, maar sinds ik neutrale heb ( dus zo goed als smaakloos) en mijn dagelijkse hoeveelheid verdeel in porties ( dus in de ochtend 1,5 scoop door m’n kwark / havermout) en bijv smiddags door m’n smoothie) kan ik het beter verdragen!
Van die ‘papperige’ shakes word ik wel misselijk en de smaken ben ik vaak na 1-2 keer echt zat, maar deze in Blackcurrent smaak komt echt in de buurt van een normale limonade
Afhankelijk van wat je lekker vindt kun je ze deze ook gemakkelijk verdunnen tot een hele subtiele smaak zonder dat het vies waterig wordt. Er zit wel iets minder proteine in dan in andere poeders.
Deze is er ook in non-vegan en dan zit er wel 20gr eiwit in een shake.
Wel van whey met een chemisch smaakje, niet van neutraal vegan poeder! Ik mix het wel altijd met fruit.
Pff even klagen hoor. Ik heb me ingeschreven bij de sportschoolketen die 2 jaar terug bij BOOS voorbij kwam. Wat kan er mis gaan met een online inschrijving? Misschien doordat ze sinds 2 maanden op een nieuw systeem over zijn (zoiets zei het meisje achter de balie), maar bij mij gebeurt het precies dat het mis gaat en ik er weer achteraan moet. Ik heb namelijk geen bevestiging gekregen en in de club kunnen ze ook niets vinden. Terwijl ik wel een incasso heb goedgekeurd voor het totale bedrag voor 1 jaar in één keer. Grrr
Basic fit toevallig?
Nee die andere ‘goedkopere’ club (Maar er is niks goedkoops meer aan want ze zijn nu dezelfde prijs als hun grote zus met het blauwe logo 3-5 jaar geleden en die is sindsdien ook verdubbeld)
Haha wat leuk, ik train met haar! Wat wil je weten?
CrossFit is vooral veel kracht, weightliften en conditie en veel afwisseling en alles kan worden aangepast naar jouw niveau.