Fitnesstopic

Hoi allemaal! Ik heb een ruime tijd spinning gedaan en vond dat echt heerlijk. Helaas ging ik toen verhuizen en hier bieden ze niet de lessen aan hoe ik zou willen plus ik heb nu weinig tijd. Dus ik zat er aan te denken om zelf een fiets te kopen!

Heeft iemand zelf een spinnig fiets waar hij tevreden mee bent? Het liefst zou ik een Peloton bike willen maar heb geen zin om er zoveel geld aan uit te geven.ik wil wel graag mee doen met lessen maar dat kan ook via YouTube of Ifit zag ik. Iemand ervaring hiermee ook?

Als je via Marktplaats zou kopen, wel echt opletten dat het een beetje een moderne spinning fiets is. Ik heb er in de eerste week van de lockdown een gekocht en dat is echt m’n ergste miskoop ooit geweest. Hij trapt niet soepel genoeg om spinning lessen mee te volgen en met geluid wat er uit komt, maak ik de hele straat wakker. Dus echt ff daar proberen voordat je hem meeneemt.

Oh en tipje qua lessen: gabriella guevara. Zijn een beetje rocycle achtige lessen mocht je daarvan houden.

2 likes

Ik kom even spuien over mijn sport dilemma. Ik heb een aantal jaar geleden veel gefitnesst. Toen zat ik er helemaal in maar nu lukt mij dat niet meer. Ik zat wel bij een (dure) sportschool en ik heb geprobeerd het op te pakken en ik deed daar spinning. Wat ik wel heel leuk vind maar bij het fitnessen deed ik maar wat. Ik heb toch besloten om mij daar uit te schrijven want ik vond het te veel geld per maand voor wat ik daar deed.

Ik heb gisteren een proefles gehad bij een sportschool in de buurt. Je mag daar alleen niet vrij trainen maar zij geven lessen (kracht, conditie en boksen). Gisteren een lesje kracht gedaan. En omdat het met een trainer is, is het wel meer motiverend. Maar ik vond de oefeningen mwah. Veel arm en buik dus ik mistte wel onderlichaam. Maar misschien wisselt dat wel per les. Dus ik twijfel.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik wil. Rocycle vind ik stom maar spinnen dus wel leuk en ik wil wel iets in de buurt maar niet te duur. En ik wil wel weer iets gaan doen

3 likes

Ik weet niet of je in een stad woont waar ze dat aanbieden maar is onefit niets voor je om te proberen?

Ja ik heb daar ook naar gekeken maar ik vind dat ook best wel duur. Haha sorry ik vind mezelf nu zo gierig klinken maar ja het wordt ook allemaal zo duur. En ik woon niet echt in de stad dus ik ben dan bang dat ik daardoor na werk niet echt zin heb om nog te reizen.

Ik denk dat waar ik gisteren die proefles had, de beste optie is maar ik vind het wel jammer omdat ik het niet super leuk vond.

2 likes

@Vloeistof ja ik dacht ook meteen aan CrossFit toen ik je post las. Zijn ook groepslessen natuurlijk, maar bij de meeste boxen kan je ook vrij trainen als je daar meer zin in hebt dan de workout die op het bord staat. Gewoon even informeren naar de open gym. Bij mijn box zijn er per lesuur een paar plekken voor mensen die gewoon zelf willen trainen.

Is wel relatief duur, maar je betaalt ook voor de persoonlijke aandacht die je krijgt.

1 like

Mijn ervaring is dat de insteek van de lessen verschilt per trainer. De een focust meer op techniek dan de ander, sommigen maken het veel conditioneler dan de ander. Ik zou gewoon aangeven wat je ervan vond en vragen of je ook eens bij een andere trainer een proefles mag doen

Is natuurlijk wel zo dat voor jou bepaald wordt wat je gaat doen en dat je niet zelf kan aangeven wat je wil gaan trainen. Kan ook ideaal zijn natuurlijk, heb er zelf allemaal nul verstand van, dus ik vind het heel fijn dat iemand me vertelt wat ik moet doen haha

1 like

Vraagje over groepslessen volgen bij fit for free. Stel je gaat naar een yoga les, moet je dan je eigen matje mee? En als je een workout les doet, gaan ze er dan vanuit dat je al wat kan? Ik kan echt letterlijk max 3 push-ups :sweat_smile:

Nee, als je een yogales volgt, kan je matjes gebruiken van Fit for Free. En je hoeft ook niet al helemaal fit te zijn voordat je meedoet aan een groepsles, meestal worden er meerdere opties gegeven en kan je de push ups ook bijvoorbeeld op je knieƫn doen.

1 like

Ja dat vind ik ook een nadeel. Vooral in de avonden is het zo druk in de sportschool. Ik denk ook dat als ik in de ochtend zou gaan, het fitnessen wel beter zou gaan maar dat lukt niet in combinatie met werk. Het liefst zou ik ook nog pt doen maar vind ik ook te veel geld.

Maar inderdaad wat je zegt die lesjes zijn prima maar het is jammer dat je dan niet zelf je focus kan bepalen. Dat mistte ik gisteren bij die proefles wel echt. Ik denk toch wel dat ik mij ga inschrijven want nu doe ik niks en ik kan natuurlijk altijd weer stoppen haha.

Crossfit weet ik niet zo goed. Ik heb het opgezocht en er zit hier wel iets in de buurt. Zij bieden beginnerslessen aan en ook aparte bbb lessen. Dus dat spreek me wel aan! Alleen ik vond het ook wel duur. Rond de 70 euro en dan kan ik 2 keer per week gaan. Maar misschien dat ik daar ook nog een proefles doe

1 like

Dank je wel! Dan durf ik misschien een keertje te gaan :relaxed:

1 like

Ja moet je doen en je vooral niet te druk maken. Iedereen moet opbouwen

2 likes

Ik heb er gewoon een van de H&M, zit goed!

1 like

Ik heb sinds een paar weken deze: Gymshark Vital Seamless 2.0 2-in-1 Shorts - Pearl Blue Marl | Gymshark.

Vind 'm heel fijn, zit stevig. Komt neer op een ā€˜normale’ stevige sport legging en tailleband, maar dan nog met iets wijds er overheen (make it make sense :joy_cat:). Onderbroekje is iig niet dun of te los.

1 like

De laatste maanden ben ik wat meer bezig met krachttraining. Maar nu zijn mijn quads redelijk gegroeid en ben ik een broekmaat omhoog gegaan terwijl ik eigenlijk ook wil afvallen :smiling_face_with_tear: Nu dus maar ff minderen met oefeningen die mijn quads engagen (die vind ik net het leukste…) en meer op mijn glutes en hamstrings focussen. Vandaag maar wat aangemodderd met mijn leg workout (oa romanian deadlifts, donkey kicks en fire hydrants gedaan), maar ik vond het meteen zo saai. Hebben jullie tips om het interessant te houden? Misschien helpt een resistance band?

Wat vond je er saai aan, en wat wil je met een resistance band bereiken?
Ik vind hamstrings trainen heel leuk, vooral verschillende soorten deadlifts en leg curls. Je kunt voor glutes ook hip thrusts doen, of leg press en lunges zo aanpassen dat je minder je quads pakt. Trouwens wel vet dat je in een paar maanden zulke quad groei hebt bereikt!

3 likes

In aanvulling op het bericht van @vitaminwater: je zou ook nog kunnen spelen met variatie in tempo, variatie in ROM en unilateraal trainen.

4 likes

Ja mijn benen worden van nature best snel gespierd (al hangt er ook nog veel vet aan), mijn bovenlichaam daarentegen :sweat_smile: Vind leg workouts ook de leukste en vet motiverend om snel vooruitgang te zien! Mijn lievelings is de leg press en daar doe ik nu 136 kg op, maar ik voel wel dat mijn quads dit grotendeels op zich nemen. Heb je tips om minder mijn quads te pakken, varieren met ROM bv?

Goeie tips voor de rest! Hip thrusts zitten sowieso in mijn routine, leg curls doe ik nog niet (ergens bang dat mijn kuiten te veel gaan groeien) en zeker qua deadlifts kan ik nog veel experimenteren. Het saaie vind ik vooral oefeningen zoals fire hydrants die ik gewoon op een matje doe zonder gewicht, vandaar de resistance band om het mogelijk wat uitdagender te maken?

@JasonBourne goed idee om daar wat mee te experimenteren, thanks! Unilateraal trainen doe ik totaal niet eigenlijk, ga me er eens in verdiepen

1 like

Waarschijnlijk zullen je kuiten niet erg groeien door leg curls hoor! Sowieso een goede om te letten op mind-muscle-connectie. En dat je oefeningen op een matje zonder gewicht saai vind snap ik heel goed! Die zou ik zelf ook alleen bewaren voor de warming-up (ook met resistance band). Ik vind het zelf leuker om bijvoorbeeld kick backs met een kabel(gewicht) te doen, de meeste gyms hebben in mijn ervaring wel zo’n enkelband waar je de kabel aan vast kunt maken. En dan experimenteren met de juiste hoek waarmee je je glute pakt, kun je op internet ook veel tips voor vinden. Met een kabel kun je ook glute pull throughs doen.

Voor de leg press helpt het om je voeten hoger te zetten, zodat je meer hamstrings en glute pakt. En unilateraal werk is zeeeker een goede, bijvoorbeeld een bulgarian split squat. Als je daarbij een grote stap zet, zodat je knie niet over je tenen komt, focus je meer op hamstring en glute dan op quad.

1 like

Nike running

@bonfire dingen als fire hydrant etc zonder gewicht met of zonder de band zijn voor activatie, daar gaan je spieren niet echt van groeien. Dus je kan prima fire hydrant etc doen om je glutus medius te activeren, maar daarna wel lekker gaan deadliften, squat, hip trust etc met flink gewicht. Als je je press met 140kg doet verwacht ik je deadlift en hip trust bv met 70kg. Als je meer tips wilt, let me know :blush:

1 like