Fitnesstopic

Ik weet niet precies wat dat inhoudt maar het klinkt alsof je gelijk hebt :laughing:

@pastelzwart kom ik weer: mobility :heart_eyes: dus dynamische stretches ipv statisch (die doe je meestal aan het eind).
Voorbeeldfilmpje:8-Min Full Body Warm Up | Dynamic Gym Warm Up & Mobility | Follow Along | No Equipment | No Repeats - YouTube

Zelf let ik er vooral op om bijv. mijn enkels en heupen op te warmen voor een squat, rug los te maken en hamstrings op te warmen voor deadlift, etc.

1 like

Enjoy! :slight_smile:

1 like

Wil je thuis sporten of in de sportschool?

2 likes

Wat is je doel?

Misschien Chloe Ting proberen? Die heeft wel fijne programma’s voor thuis en dan heb je meteen een soort ‘schema’ en hoef je geen losse video’s te zoeken. Epic van Caroline Girvan vond ik ook fijn, maar wel stukje intensiever nog dan Chloe. En ik vind de dans workouts van Pamela Reif leuk, maar dat is minder ‘kracht’ en meer leuk voor erbij.

1 like

Ja ik denk wel dat dat kan. Ik denk wel dat je het snelst effect ziet als je met gewicht krachttraining gaat doen. Misschien kun je gericht zoeken naar video’s van mensen die dit ook hebben aangepakt?

1 like

Ik heb echt even een fitnessdipje. Combi van slecht slapen, stoppen met de pil en herstdip denk ik. Zo frusterend blegh, heb zelfs geen zin om te wandelen. Jullie tips om uit zo’n dip te komen?

2 likes

Als ik zo’n peride heb ga ik gewoon 1-2 weken niet trainen. Is voor je lijf ook goed om soms helemaal niks te doen en ik krijg in de loop van zo’n rustperiode echt weer zin om aan de bak te gaan.

6 likes

Ik vind het ook lastiger nu! Ik zou idd eventjes rust houden zoals @Zitzak suggereert of meer active rest doen. Ik heb zelf meer yoga gedaan afgelopen week.

3 likes

Bij mij werkt het juist averechts om helemaal rust van sporten te nemen omdat de drempel dan voor mij persoonlijk alleen maar hoger wordt weer te beginnen. Wat voor mij werkt is om wel te gaan sporten, maar te doen waar ik zin in heb en even niet een standaard schema te volgen. Dus bijvoorbeeld met lesjes meedoen terwijl ik dat normaal nooit doe. Of alleen een paar losse oefeningen doen waar ik wel zin in heb en dan een hele korte training te hebben. En wat voor mij in het algemeen goed werkt om uit dipjes te komen is yoga.

6 likes

Fietsen!

3 likes

Hoi allemaal ik kom even binnenvallen met een vraag nadat ik t topic nagenoeg doorgelezen heb.

Ik heb fibromyalgie, heb een hernia en rugoperatie gehad begin dit jaar en ben sinds eind maart aan het trainen bij de fysio. Dit nu afgebouwd naar 1x in de 2 weken en nu dus zelf in de sportschool.

Maar ik heb eigenlijk nog steeds geen idee wat ik doe daar.

Voor thuis heb ik een bosu ballast ball voor core en mobility oefeningen.

De fysio heeft me wat apparaten aangeraden en die doe ik braaf, maar ik mis wel houvast ofzo. Hebben jullie al je kennis gewoon van internet geplukt of ook een boek gelezen.
Ik zou graag een boek lezen voor wat verdieping in het correct uitvoeren van de oefeningen etc

1 like

Ik denk dat je sneller leert van video’s dan uit een boek wanneer het gaat om de juiste vorm. Zelf heb ik alles van internet geleerd (sporadisch hulp gevraagd aan een trainer in de sportschool of bijv. een cursus squatten gevolgd bij een gym die dat aanbood). Ik zou er vooral op letten dat degene die video’s maakt een gecertificeerde coach/expert/trainer is en bepaalde houdingen ook goed kan onderbouwen.
Megsquats vind ik bijvoorbeeld een aanrader, hier is een playlist met leerzame video’s. https://www.youtube.com/playlist?list=PLq5HZUY4iks6hx3UJ169OAFTSQi3jAK51

En verder gewoon googelen. Googelen naar een schema voor beginners, voor het aantal dagen dat je wilt trainen, voor je doelen (ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld extra focus op je rug wilt leggen). Voor ieder apparaat of oefening is wel een how to te vinden.

Dankje voor je reactie!
Ik ga even goed tijd besteden aan filmpjes en heb een schriftje gekocht om bij te houden wat ik doe. Begin gewoon maar en eerst maar wennen aan nieuwe apparaten en oefeningen!

Leuk topic dit! Vind het heel leuk om nu weer op een positieve manier met mijn lijf bezig te zijn, dus zal wel vaker blijven posten hier.

5 likes

Heel veel succes!

4 likes

@vitaminwater je geeft altijd zulke goede tips/advies in dit topic🥺

2 likes

en kleine overwinning!!! durfde niet zo goed uit te proberen wat voor “starters gewicht” normaal zou zijn bij leg press maar 1.6x mn eigen lichaamsgewicht gaat me prima af???

9 likes

Bij mijn sportschool kun je ook een afspraak maken met een trainer voor het maken van een schema (kosteloos). Dan geef je aan wat je doel is en wordt op basis daarvan het schema gemaakt, dan laten ze alle apparaten/gewichten zien die je kunt gebruiken en leggen ze ook uit wat de goede houding is. Dat is volgens mij wel vrij gebruikelijk, dus misschien kun je dat vragen bij jouwe? Ik vond dat wel heel fijn!

3 likes

Aahh ik vind het echt lief dat je dat zegt!! Ik voel me soms een beetje te veel aanwezig hier maar fitness is wel echt een van mijn passies waardoor ik er veel content over meekrijg en ook graag deel wat ik leer en ervaar. Als ik ooit too much ben hoor ik het ook graag :nerd_face: maar je comment wordt wel erg gewaardeerd :smiling_face_with_three_hearts:

9 likes

Oké, domme vraag maar: ik werd laatst uitgelachen door iemand omdat ik dumbell en barbell zei ipv dumboll en barboll (??). Ik vind dat echt heel raar en nu vraag ik me af hoe je het uit moet spreken :rofl:

1 like