Fitnesstopic

Front en side raise, strict press, around the world, upright row en shoulder press zitten momenteel in mijn schema.

Ander vraagje: ik ben bezig met mijn eerste lean bulk maar worstel een beetje met het aantal calorieën op een trainingsdag. Ik zit nu 150 kcal boven maintenance elke dag maar voor mijn gevoel is dat wat weinig als ik zwaar getraind heb. Kan ik ook op die dagen wat meer eten en op andere dagen wat minder, zodat ik toch op weekniveau op gemiddeld 150 kcal extra per dag kom? Of ondermijnt dat het principe van een bulk? Ik zie op internet door de bomen het bos niet aan (on)betrouwbare bronnen.

3 likes

Arnold press traint alle drie je schouderspieren (anterior, lateral, posterior) dus die is :100:

3 likes

Hoe ben je tot je maintenance gekomen? Is dat met een formule of op basis van bijhouden/‘testen’ bij jezelf? Ik zou denk ik (zeker als je het met een formule hebt berekend) gewoon eens kijken wat het doet als je op dagen dat je zwaar traint iets meer eet, zonder dat te compenseren op andere dagen.

Nee dat heb ik gevonden op basis van bijhouden en meten. Dus gezocht naar het punt waar gewicht gelijk bleef met dezelfde training, steeds met stapjes van 50kcal.
Maar jij zegt dus proberen om op maintenance eten op niet-trainingsdagen en extra op trainingsdagen?

Ah wat goed, wel interessant om zo op te zoeken!
Gevoelsmatig vind ik +150 calorieën niet zo heel veel dus zou ik zeggen op niet trainingsdagen +150 en wat extra op zware trainingsdagen, maar dat is puur gebaseerd op mn eigen verbruik. Maar ik zou denken dat als je gemiddeld rond de 10-15% gemiddeld boven je onderhoud uitkomt je mooie resultaten kan boeken, maar dat kan ik niet heel sterk onderbouwen haha (wel relevante studies gedaan maar ook al een tijdje uit t werkveld). Ligt ook wel aan je doelen natuurlijk.

3 likes

Ja ik wil niet te heftig gaan bulken, aangezien ik echt snel vet opsla op mijn buik en ik nu eindelijk tevreden ben met hoe die er uitziet. Doel is vooral om schouders en armen wat groter te krijgen, maar ik vind het prima om daar de hele winter voor uit te trekken als mijn buik blijft zoals die nu is :slight_smile:
Thanks voor je reactie in ieder geval, leuk dat je er professioneel ook onderzoek naar hebt gedaan! Weet jij dan toevallig ook of het laten groeien van ‘kleinere’ spiergroepen om een kleiner surplus vraagt?

Je vraagt het niet aan mij maar dit staat echt totaal los van elkaar. Net als dat je niet plaatselijk vet kan verliezen. Een kcal surplus zorgt ervoor dat je aankomt en als je wil dat dit spieren zijn moet je die spieren trainen. Grote spiergroepen trainen zorgt voor meer productie van groeihormoon wat uiteindelijk ook weer gunstig is voor de kleine spiergroepen.

Dus gewoon in het algemeen een surplus creëren en heel je lijf blijven trainen, dan zul je denk ik de meeste progressie boeken.

1 like

Ja klinkt logisch ook eigenlijk. Ik dacht misschien dat het trainen van kleinere spiergroepen om minder energie vraagt maar thanks voor je antwoord!

1 like

DBB forum natuurlijk!!

Neegrapje.

1 like

Vooral via fitness influencers die zelf wetenschappelijke bronnen gebruiken en/of ervoor zijn opgeleid. Meg Gallagher, Natacha Océane (zij heeft een paar super informatieve video’s waarin ze ook 1 op 1 naar wetenschappelijk onderzoek refereert), Jeff Nippard werkt ook science based. Hij is af en toe wel een beetje een bro maar steekt daar ook zelf de draak mee. ( bijvoorbeeld The Best Science-Based Minimalist Workout (Under 45 Mins))

4 likes

Hoe bedoel je dit? eetschema? trainingsschema?

Mss heb je wat aan dit boek?

3 likes

Bedankt voor deze tip! Ik was ook op zoek naar een manier om mijn eigen trainingen samen te stellen, maar wel ergens op gebaseerd. Heb dit boek besteld en is echt een fijn naslagwerk als je door de bomen het bos niet meer ziet.

2 likes

Wil er iemand mee de 24 dagen advent kalender van Caroline Girvan doen?
Ik heb die vorig jaar gedaan en vond hem fijn. Elke dag 20 minuten.
Geen idee of ze er dit jaar een post, maar zouden anders die van vorig jaar kunnen doen

1 like

Oh ik wil wel! Kan niet elke dag ivm werk maar wel goede motivatie

1 like

Heeft iemand een tip voor een sporttop in het model zoals hieronder, maar dan wel van zo’n gladder, sneldrogend stof? Wat ik tegenkom is niet van het goede materiaal of niet de goede mouwen/bandjes.

1 like

Ik wil ook mee doen!

Ik heb net mijn Black Friday bestelling van Gymshark binnen dus extra gemotiveerd haha😜

2 likes

Als je zoekt op shoulder pad top kom je veel van dit soort modellen tegen. Misschien kun je er daar een mee vinden?

1 like

Dankjewel voor het meedenken! Krijg alleen niet echt resultaten, alleen voor gewone shirtjes helaas.

Sport nu best wel regelmatig en ik doe eigenlijk gewoon wat ik leuk vind.
Nu is mijn laatste achievement 1 minuut planken en 10 burpees incl de push up.

Nu wil ik een pull up kunnen, dus daar wil ik de focus op leggen :blush:

2 likes