Hahaha zo leuk al die grote armen!!! we zijn echt sterkkkk! Next up: rug showen haha
@vitaminwater en @Bunnyslippers: ik ben nu 3 weken met creatine begonnen. Ik wist er niks van, maar heb er de afgelopen tijd best wat over gelezen en gehoord van m’n trainers. Heb hieronder een boekwerk geschreven wat niet zou misstaan op een wikipediapagina. Het is een van de best onderzochte stoffen icm sportprestaties dus er is super veel over te vinden. Het is eigenlijk de volgende step up vanuit proteïnepoeder.
Het is een lichaamseigen stof (gemaakt uit aminozuren volgens mij) die eigenlijk een energiereserve vormt in je spieren. Als energie uit je spieren wordt gebruikt, wordt direct creatine omgezet. Het helpt dus bij langer uithoudingsvermogen van je spieren, met name korte inspanningen waardoor je meer reps kan doen of zwaarder kan liften. Het wordt voor 50% in je lever gemaakt en 50% krijg je binnen via je eten. Maar dit komt wel bijna alleen voor in melk en vlees. Schijnbaar hebben veel vegetariërs en veganisten überhaupt een lage hoeveelheid creatine omdat ze het dus niet via hun eten binnen krijgen. Dat is an sich geen issue gezien we massaal 15 uur per dag zitten en we niet heel veel spierenergie nodig hebben. Maar goed, ik sport elke dag en ik eet geen vlees of melk dus de kans dat ik een tekort had wat ik wel nodig heb voor al die activiteit was vrij groot. Dus een potje gekocht om te proberen
De eerste 5-7 dagen neem je ongeveer 4x per dag een schepje in een glas water om te loaden dwz je reserve aan te vullen. Daarna neem je elke dag een heel klein beetje ook in een glas water. Het duurt 1-4 weken voor je resultaat gaat merken. De eerste 4 dagen had ik behoorlijke hoofdpijn. Ik denk dat ik niet genoeg water heb gedronken erbij, hoewel ik daar wel echt m’n best voor heb gedaan. Na 8 dagen zette ik al drie serieuze prs (deadlift, squat en barbell rows) met een increase van 10%, 15% en 25% tov m’n vorige prs. Inmiddels dus drie weken bezig en ik kan veel meer reps doen en hoewel het nog steeds op een gegeven moment pijn doet merk ik dat ik veel minder snel muscle failure heb. Ik zie ook wel verschil in m’n lichaam: m’n spieren zijn echt groter. Je wordt van creatine wel iets minder toned omdat het water vast houdt. Je gaat dus ook sowieso aankomen ervan.
Zou ik eraan beginnen als je max 3x pw sport en alles eet? Nee zeker niet. Je hoeft niks aan te vullen wat je niet gebruikt. Maar als je echt veel sport en weinig dierlijke producten eet heb je waarschijnlijk een tekort en kan je er veel baat bij hebben.
Hetzelfde geldt trouwens voor proteïne, dat is voor 98% van de mensen echt niet nodig. Maar als je veel sport is het advies van het Voedingscentrum al 1,5x lichaamsgewicht en als je vega eet nog eens 1,5x. Dat lukt mij niet zonder obsessief bezig te zijn met m’n macro’s en de hele dag aan eten maken en eten eten te besteden haha