Ja, ik kom makkelijk aan 1,5 mijn lichaamsgewicht in eiwitten met ‘gewone’ voeding, en durf met mijn PDS niet teveel te kutten met dat soort producten haha. Neem wel af en toe van die Melkunie protein puddinkjes, de chocoladeversie is echt mijn vieslekker toetje in de avond. Nu ben ik ook niet een die hard sporter, 2-3 x in de week Caroline (en vaak een derde of de helft van haar gewicht). Ben te lui en gierig voor de sportschool, maar wie weet ooit als ik het thuis sporten echt zat ben.
Aah dan zal je wel goed zitten toch en de melkunie toetjes zijn in de bonus deze week!
Zo fijn een plek waar je kan flexen met je armen haha. Veel mensen in mn omgeving die mn armen ‘groot’ vinden, maar ik ben er juist heel blij mee (en zo groot zijn ze nou ook weer niet)
Met creatine, zonder echt op mn eiwitten te letten.
Ooh al die armen jullie zien er echt goed uit
Hahaha zo leuk al die grote armen!!! we zijn echt sterkkkk! Next up: rug showen haha
@vitaminwater en @Bunnyslippers: ik ben nu 3 weken met creatine begonnen. Ik wist er niks van, maar heb er de afgelopen tijd best wat over gelezen en gehoord van m’n trainers. Heb hieronder een boekwerk geschreven wat niet zou misstaan op een wikipediapagina. Het is een van de best onderzochte stoffen icm sportprestaties dus er is super veel over te vinden. Het is eigenlijk de volgende step up vanuit proteïnepoeder.
Het is een lichaamseigen stof (gemaakt uit aminozuren volgens mij) die eigenlijk een energiereserve vormt in je spieren. Als energie uit je spieren wordt gebruikt, wordt direct creatine omgezet. Het helpt dus bij langer uithoudingsvermogen van je spieren, met name korte inspanningen waardoor je meer reps kan doen of zwaarder kan liften. Het wordt voor 50% in je lever gemaakt en 50% krijg je binnen via je eten. Maar dit komt wel bijna alleen voor in melk en vlees. Schijnbaar hebben veel vegetariërs en veganisten überhaupt een lage hoeveelheid creatine omdat ze het dus niet via hun eten binnen krijgen. Dat is an sich geen issue gezien we massaal 15 uur per dag zitten en we niet heel veel spierenergie nodig hebben. Maar goed, ik sport elke dag en ik eet geen vlees of melk dus de kans dat ik een tekort had wat ik wel nodig heb voor al die activiteit was vrij groot. Dus een potje gekocht om te proberen
De eerste 5-7 dagen neem je ongeveer 4x per dag een schepje in een glas water om te loaden dwz je reserve aan te vullen. Daarna neem je elke dag een heel klein beetje ook in een glas water. Het duurt 1-4 weken voor je resultaat gaat merken. De eerste 4 dagen had ik behoorlijke hoofdpijn. Ik denk dat ik niet genoeg water heb gedronken erbij, hoewel ik daar wel echt m’n best voor heb gedaan. Na 8 dagen zette ik al drie serieuze prs (deadlift, squat en barbell rows) met een increase van 10%, 15% en 25% tov m’n vorige prs. Inmiddels dus drie weken bezig en ik kan veel meer reps doen en hoewel het nog steeds op een gegeven moment pijn doet merk ik dat ik veel minder snel muscle failure heb. Ik zie ook wel verschil in m’n lichaam: m’n spieren zijn echt groter. Je wordt van creatine wel iets minder toned omdat het water vast houdt. Je gaat dus ook sowieso aankomen ervan.
Zou ik eraan beginnen als je max 3x pw sport en alles eet? Nee zeker niet. Je hoeft niks aan te vullen wat je niet gebruikt. Maar als je echt veel sport en weinig dierlijke producten eet heb je waarschijnlijk een tekort en kan je er veel baat bij hebben.
Hetzelfde geldt trouwens voor proteïne, dat is voor 98% van de mensen echt niet nodig. Maar als je veel sport is het advies van het Voedingscentrum al 1,5x lichaamsgewicht en als je vega eet nog eens 1,5x. Dat lukt mij niet zonder obsessief bezig te zijn met m’n macro’s en de hele dag aan eten maken en eten eten te besteden haha
Ik vind dit zoooo stom he! Alsof dat ooit tegen een man gezegd zou worden. Omdat we een vrouw zijn hoeven we niet klein en kwetsbaar eruit te zien
Ben blij dat iemand dit eens een keer zegt. Zo’n beetje iedere 2x per week, een uurtje sportende Sandra zit tegenwoordig aan de extra proteïne.
Dan belandt die proteïne a 2 euro per schep linea recta weer in de wc
(Ik maakte bijna een veel te slechte grap met linea recta)
Ja inderdaad! Je merkt echt een ouderwets beeld daarin nog bij veel mensen, dat vrouwen sporten om dun te zijn. Mn moeder was gister verbaasd toen ze zag dat er meer vrouwen crossfitten, ze dacht dat ik de enige was
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik eet denk ik 80/90% vega dus was wel benieuwd wat je bedoelde met nog eens 1,5 x aan eiwitten. Wat ik nu eet kom ik vrij makkelijk aan (want kwark, kaas, edamame, protein toetjes, vegavervangers, etc etc) die 1,5 lichaamsgewicht, maar zou je dat als ik intensiever zou willen sporten nog met 1,5 meer moeten doen?
Heeft te maken met dat we plantaardige eiwitten minder goed verwerken dan dierlijke, daarom heb je er meer van nodig. Dus meer van toepassing op vegan.
En er is niet een eenduidig antwoord op hoeveel je precies nodig hebt, dit wordt vaak met een range aangegeven. Het is dus best lastig en je kan het vaak ook zelf wel aanvoelen. Bijvoorbeeld als je veel honger hebt, of ook met progressive overload niet sterker wordt etc
Geweldige uitleg ik ben alleen nog benieuwd hoeveel g jij nu per dag neemt en hoeveel liter water?
Ik sport 3x per week ongeveer en eet soms wel extra proteïne bij, op dagen dat ik weet dat ik er niet aan kom. Ik vind namelijk 1x lichaamsgewicht al wel moeilijk aan te komen hoor als je geen/weinig vlees of zuivel eet! Heb het een paar maanden bijgehouden in zo’n app en ik kom echt max op de 15-17 gr per maaltijd (avondeten soms iets meer), dus dan haal je het niet.
Ja precies! Als je bakken kwark en kip eet kom je er wel aan, maar aangezien steeds minder mensen dat doen is het echt wel belangrijk om extra proteïne te nemen of je maaltijden aan te vullen met eiwitrijke ingrediënten.
Ik zou dan eerder naar je dieet kijken en zorgen dat je over het algemeen je macro’s beter op orde hebt. Een boterham met pindakaas bevat al meer dan 12 gram eiwit bijvoorbeeld.
Mag je zeker trots op zijn!!
Volgt iemand liefslotte op insta? Ik zie dat apparaat wel eens staan maar wist nooit hoe je het moest gebruiken. Is hoe zij hem gebruikt de juiste manier? Volgens mij zwaait ze nogal met dat ding, alsof ze hem niet helemaal controleert, maar ik vraag me nu af of dat wel zonder zwaaien kan?
Ik vind de movement ook niet zo soepel gaan, zeker ook niet met haar rug/houding. Uit ervaring weet ik dat je een rep wat beter langzamer maar duurzaam kan doen dat supersnelle reps. op een hoog gewicht (want PR behaald)
Zo doe ik van sommige apparaten echt op kéi laag gewicht, maar mijn rep duurt echt 10-20 seconden. Dat doe ik bij deze net zo.
Oja ik ging nog eens kijken en op haar rug letten maar die trekt ze heel hol.
Nja ga hem van de week eens zelf proberen. Als ik mijn been over dat ding geslingerd krijg dan, lijkt zo hoog :’)
Hoe heet dit apparaat, weet iemand dat?