Fitnesstopic

Ja! Is volgens mij vrouweigen om meer kracht in onderlichaam te hebben dan bovenlichaam. Bij mannen andersom, waardoor die makkelijker pullups en push ups kunnen ( :mad: ), vrouwen kunnen over het algemeen zwaarder squatten, leg press etc.

2 likes

Ik doe meestal rond de 6 oefeningen, en dan deed ik vooral veel 4x5, maar ben nu meer richting 3x8/4x8 aan het gaan (ieeeets meer volume)

Ben maar aan het aanklooien hoor, heb wel ooit (hele goede) begeleiding gehad, dus daar haal ik wel inspiratie uit, maar bijvoorbeeld voor benen/billen:

Back Squats 3x8 (of dus 4x5)
Conventional Deadlifts (3x8, is best veel reps voor deadlift geloof ik,je kan hier ook Romanian doen bijv)
Bulgarian split squats met safety bar 4x8 meestal
Hip thrusts 3x10
Leg press, 3x8
Bijv iets als leg extensions oid, ook rond de 8/10 reps

Voor benen doe ik áltijd deadlifts en squats, vind dat gewoon leuk. Ook front squats. Ben ook aan het leren cleanen wel trouwens, ook leuk. Maar dat doe ik wel met trainer, ik gooi niet zomaar een barbell in m’n nek haha.

Edit: ik doe ook altijd warming up (oa vaak goodmornings daarin ook) en cooling down/stretchen/15min core zegmaar. Aka nog even 20 min op de mat aanklooien)
Cardio doe ik in losse trainingen, ik ergometer vaak
En op andere dagen doe ik dan andere delen van lichaam. Probeer 4x per week sportschool te gaan (dus krachttraining), cardio liefst 2x per week

3 likes

Ja duizend procent. Ik kan met mn benen relatief veel tillen maar ik kan niet één pull up (ja oke is ook rug maar toch).

Of zoals iemand het laatst mooi zei toen ik het probeerde: ‘Huh hoezo kan jij geen pull up ik dacht dat jij sterk was’ :smiling_face_with_tear:

Was dit maar zo :frowning: mannen kunnen helaas alles zwaarder als je het naast elkaar legt op bodyweight! Vrouwen kunnen wel meer reps volhouden meestal, dat heeft te maken met dat vrouwen kleiner zijn (=minder afstand die het gewicht moet afleggen) en andere soort spieren (fast-twitch).

3 likes

Jaa ik heb t gevoel dat ik de wereld kan wegduwen met mn benen. Maar met mn armen maar net 3 seconden een stokje kan hooghouden hahah

Ja ik voel me vooral heel triest ook als ik bench. Baby weightsssss. Had laatst van die grote maar lichte plates gepakt want die hingen toevallig naast die bench, toen zei mn vriend achteraf ook zo van: ‘O maar kijk je gaat wel echt vooruit, kijk naar wat je nu tilt en wat je eerst deed met allemaal van die minigewichtjes, nu gaat het wel echt lekker’. En toen zei ik: ‘Ja maar nee kijk, dit is hetzelfde gewicht als die minigewichtjes, sad times’

3 likes

Je benen zijn ook een grotere spiergroep, dus dat is ook wel logischer toch? Ik heb ook veel meer kracht in mijn benen in ieder geval.

_

Ik vind het wel lastig om te bepalen hoeveel gewicht ik aan een barbell kan doen als ik zelf ga trainen. Ik gebruik vooral vaak een barbell bij bodypump en dan ben je 5 minuten continu bezig met een spiergroep, dus dan pak je veel minder gewicht dan bij een paar sets in de fitness. Dus volgens mij kan ik wel meer dan ik denk, moet me daar ook eens overheen zetten haha.

3 likes

Oh oei zit ik weer onwaarheden te verspreiden!
En sip dat dat van kleiner zijn = minder afstand = meer reps voor mij (en ook voor @Soy.peor dacht ik?) als lange vrouwen OOK al niet opgaat :rofl:

@Vic hoeveel bench jij nu? gewoon veel doen, dan bouw je vanzelf op! ik ben nu van 20 1rm naar 29 1rm opgebouwd dus hoop binnenkort 30 kg voor reps te doen en vanaf daar weer verder

1 like

Ja mijn probleem is dat ik het dan blijf uitstellen en het dan uiteindelijk wel doe. Maar dan met minder gewicht, vaker stoppen etc. etc. Alsof m’n lichaam gewoon niet wil. Bij een sportschool kan ik dan ten minste apparaten gebruiken.

Ook ben ik benieuwd of ik dan mijn rug ook wat beter kan trainen. Ik ben wel echt sterker geworden, maar ik heb volgens mij niet echt de bouw om heel sterk te worden. Ik chest press nog steeds met Caroline maar met 2 x 8 kilo.

Kan ook minder vreten, maar dan verdwijnt ook m’n levensvreugde.

Ehhh ik had laatst 40kg 1rm maar toen was ik ook alleen dus durfde niet echt hoger haha, zaten wel van die safety bars aan de zijkant dus daarom dacht ik, laat ik eens kijken wat er in de tank zit.

En voor reps 30/35 zoiets. Maar ik bouw het op gewoon inderdaad, alleen het gaat zo langzaam en dan warm ik bijvoorbeeld op met 2,5jes erop en dan schuif ik er bijvoorbeeld weer wat bij enzo en dat zijn dan die minigewichtjes haha. Maar laatst had ik dus grote 5kg plates erop en toen maakte mn vriend die opmerking dus terwijl dat gewoon hetzelfde gewicht was als altijd haha

Ja als je 29 nu 1rm kan kan je vast vanaf daar weer verder bouwen inderdaad en dan zal 30 reppen vast moeten lukken denk ik!

2 likes

Nou 40 vind ik al supernetjes hoor! Lekker bezig! En ik zou je niet druk maken om warming up gewicht joh :grin:

1 like

Haha nee ik maak me er opzich niet druk om gelukkig, alleen heb ik dan soms 2x2,5 aan elke kant zitten voor mn reps en dat zijn dus die minigewichtjes zegmaar. En dat is natuurlijk hetzelfde gewoon als een grote 5kg plate maar dat ziet er dan toch anders uit haha, daar ging dus de opmerking over.

Vrouwen kunnen volgens mij gewoon ĂŒberhaupt minder makkelijk veel benchen dan mannen haha. Maar vind het wel leuk om te doen!

2 likes

Ik had dit laatst juist andersom. Ik wilde hiptrusters doen, maar er was nog een ander meisje mee bezig. Ik gebruik daarbij altijd de grote 5 kilo gewichten, zodat de stang hoger ligt. Ze had er best veel gewichten aanzitten, maar ik had niet gezien dat het allemaal 20 kilo’s waren. Dus ik vroeg of ik hem na haar kon gebruiken en dat ze het gewicht wel mocht laten liggen.

Was dus ruim 100 kilo haha oeps. Ik doe het zelf met 50 dus toen mocht ik het zelf opruimen

2 likes

Hoe vaak bouwen jullie extra rust in? Ik heb sinds een maand een pt en echt om de dag gesport volgens schema. Ik moet nu ongesteld worden en merk aan mijn lichaam dat ik echt moe ben. De training gisteren was ook echt zwaar pfoee (wel afgerond dus dat voelde alsnog sterk, al had ik een paar dingen iets lichter dan normaal).

Ik weet niet zo goed of ik nou extra rustdag moet inplannen, of juist even keer lichter trainen. Hoe doen jullie dat? Een dag extra rust is ook een beetje lastig omdat ik woensdag weer pt heb, dus dan is morgen sporten toch het handigste.

1 like

Kan iemand mij hier helpen? Ik doe thuis wat oefeningen voor herstel.
Als ik lunges uitvoer voel ik het vooral aan de voorkant van mijn bovenbeen (quadriceps?) van mijn lage been(standbeen), terwijl je het volgens mij moet voelen in het been waarmee je naar voren uitstapt toch? Wat zou ik dan anders kunnen doen?

Yes dit klinkt als tijd voor een deloadweekje! Maar dit is ook een perfecte vraag om aan je pt te stellen. Beter deloaden en als je gaat hard gaan, dan niet deloaden en licht gaan. Je kan wel nagaan of er iets veranderd is in je slaap/voeding/stress. Indien ja, dan kan je dat weer proberen recht te trekken.

@Panda forward or backward lunges? hoeveel % van je gewicht is in je voorste been denk je?

2 likes

Denk eraan dat je je voorste been niet direct voor je achterste been te zetten, maar een beetje opzij, naar de buitenkant. Is ook beter voor je heupen. Neem ook een grote stap, ongeveer een meter.
Als je de oefening uitvoert, bedenk dan dat je jezelf omhoog moet drukken met de voorste been. Druk je hak goed in de grond en duw jezelf omhoog. Je achterste been is vooral voor de balans.

Hoop dat dit een beetje helpt :relaxed:

1 like

Dankje, licht opzij stappen doenlijk inderdaad al voor wat balans. Misschien gaat het fout bij het omhoog drukken, dat deed ik niet vanaf de hiel. Ga er morgen weer verder mee!

2 likes

Ik ben een beetje in de war door je bericht. als ik zoek op deloaden dan lees ik dat een methode is om lichter te trainen, een andere minder reps en nog een andere is om andere workouts te doen als zwemmen/yoga.

Ik ben in de war doordat je zegt als je gaat dan hard (als je niet gaat deloaden). Snap je hem nog haha?

Ga het woensdag in ieder geval bespreken. Afgelopen nachten wel heel onrustig geslapen door kinderen en dus ook ongesteld aan het worden. Zal er ook mee te maken hebben!

Ik denk dat het heel logisch is dat je moe bent. Je bent net een maand begonnen met intensief trainen, je slaapt niet goed en je bent bijna ongesteld. Ik zou zeggen, luister naar je lichaam, doe morgen lekker die training maar dan wat lichter. Als het toch niet gaat stop je wat eerder, dat maakt echt niks uit voor een keer.

Je moet zeker niet elke training maar hard gaat. Als je dat altijd doet raken je spieren op den duur juist uitgeput.
En overleg idd met je pt’er. Niet te druk over maken nu. Je doet het goed :muscle:

1 like