Fitnesstopic

Nou 40 vind ik al supernetjes hoor! Lekker bezig! En ik zou je niet druk maken om warming up gewicht joh :grin:

1 like

Haha nee ik maak me er opzich niet druk om gelukkig, alleen heb ik dan soms 2x2,5 aan elke kant zitten voor mn reps en dat zijn dus die minigewichtjes zegmaar. En dat is natuurlijk hetzelfde gewoon als een grote 5kg plate maar dat ziet er dan toch anders uit haha, daar ging dus de opmerking over.

Vrouwen kunnen volgens mij gewoon überhaupt minder makkelijk veel benchen dan mannen haha. Maar vind het wel leuk om te doen!

2 likes

Ik had dit laatst juist andersom. Ik wilde hiptrusters doen, maar er was nog een ander meisje mee bezig. Ik gebruik daarbij altijd de grote 5 kilo gewichten, zodat de stang hoger ligt. Ze had er best veel gewichten aanzitten, maar ik had niet gezien dat het allemaal 20 kilo’s waren. Dus ik vroeg of ik hem na haar kon gebruiken en dat ze het gewicht wel mocht laten liggen.

Was dus ruim 100 kilo haha oeps. Ik doe het zelf met 50 dus toen mocht ik het zelf opruimen

2 likes

Hoe vaak bouwen jullie extra rust in? Ik heb sinds een maand een pt en echt om de dag gesport volgens schema. Ik moet nu ongesteld worden en merk aan mijn lichaam dat ik echt moe ben. De training gisteren was ook echt zwaar pfoee (wel afgerond dus dat voelde alsnog sterk, al had ik een paar dingen iets lichter dan normaal).

Ik weet niet zo goed of ik nou extra rustdag moet inplannen, of juist even keer lichter trainen. Hoe doen jullie dat? Een dag extra rust is ook een beetje lastig omdat ik woensdag weer pt heb, dus dan is morgen sporten toch het handigste.

1 like

Kan iemand mij hier helpen? Ik doe thuis wat oefeningen voor herstel.
Als ik lunges uitvoer voel ik het vooral aan de voorkant van mijn bovenbeen (quadriceps?) van mijn lage been(standbeen), terwijl je het volgens mij moet voelen in het been waarmee je naar voren uitstapt toch? Wat zou ik dan anders kunnen doen?

Yes dit klinkt als tijd voor een deloadweekje! Maar dit is ook een perfecte vraag om aan je pt te stellen. Beter deloaden en als je gaat hard gaan, dan niet deloaden en licht gaan. Je kan wel nagaan of er iets veranderd is in je slaap/voeding/stress. Indien ja, dan kan je dat weer proberen recht te trekken.

@Panda forward or backward lunges? hoeveel % van je gewicht is in je voorste been denk je?

2 likes

Denk eraan dat je je voorste been niet direct voor je achterste been te zetten, maar een beetje opzij, naar de buitenkant. Is ook beter voor je heupen. Neem ook een grote stap, ongeveer een meter.
Als je de oefening uitvoert, bedenk dan dat je jezelf omhoog moet drukken met de voorste been. Druk je hak goed in de grond en duw jezelf omhoog. Je achterste been is vooral voor de balans.

Hoop dat dit een beetje helpt :relaxed:

1 like

Dankje, licht opzij stappen doenlijk inderdaad al voor wat balans. Misschien gaat het fout bij het omhoog drukken, dat deed ik niet vanaf de hiel. Ga er morgen weer verder mee!

2 likes

Ik ben een beetje in de war door je bericht. als ik zoek op deloaden dan lees ik dat een methode is om lichter te trainen, een andere minder reps en nog een andere is om andere workouts te doen als zwemmen/yoga.

Ik ben in de war doordat je zegt als je gaat dan hard (als je niet gaat deloaden). Snap je hem nog haha?

Ga het woensdag in ieder geval bespreken. Afgelopen nachten wel heel onrustig geslapen door kinderen en dus ook ongesteld aan het worden. Zal er ook mee te maken hebben!

Ik denk dat het heel logisch is dat je moe bent. Je bent net een maand begonnen met intensief trainen, je slaapt niet goed en je bent bijna ongesteld. Ik zou zeggen, luister naar je lichaam, doe morgen lekker die training maar dan wat lichter. Als het toch niet gaat stop je wat eerder, dat maakt echt niks uit voor een keer.

Je moet zeker niet elke training maar hard gaat. Als je dat altijd doet raken je spieren op den duur juist uitgeput.
En overleg idd met je pt’er. Niet te druk over maken nu. Je doet het goed :muscle:

1 like

Ah ja. Met deload bedoel ik juist niet de bewegingen trainen die je normaal traint.

Ik ben dus wel van (onderbouwde) mening dat als je traint dat je dan alles eruit moet halen. Dat wel met de voorwaarden dat je 1) gestructureerd bezig bent, oftewel een schema hebt of in ieder geval rekening houdt met welke spieren je al getraind hebt die week en je weet waarom je hoeveel reps doet met welk gewicht. Dat kan dus ook betekenen dat je ervoor kiest je squats bewust met meer reps maar lager gewicht te doen. En 2) “alles eruit halen” inhoudt dat je over het algemeen nog 1 rep in de tank laat. Dit is het meest efficiënt qua groei in verhouding met verstel.

Het heeft voor je spieren/voortgang weinig zin om een lichte training te doen (wat dan is minder gewicht en minder reps). Dat kan natuurlijk als je nog steeds mentaal graag naar de sportschool wilt, maar fysiek zal dat weinig doen. De enige manier waarop je spieren groeien is overload. En wel gaan maar lager gewicht is minder efficiënt omdat je spieren/weefsels/gewrichten nog steeds niet echt 100% rust krijgen van die bewegingen.

Efficiënter is dan je spieren helemaal rust (lees: hersteltijd) geven van die specifieke bewegingen. Je kan dan kiezen om niks te doen een weekje, maar mensen die veel bewegen hebben vaak wel fysiek en mentaal de behoefte om te blijven bewegen. Ook is het goed voor je lichaam om veel verschillende soorten bewegingen te doen, vandaar dat vaak wordt aangeraden een totaal andere sport te doen. Klimmen, zwemmen, yoga etc. Zelf gebruik ik standaard yoga als mijn active rest day bijvoorbeeld.

2 likes

@anon42887991 @Kauai vandaag ruim 2 uur gewandeld en bijna een uur gefietst! Voelt als een goede keus.

Dank voor jullie uitgebreide antwoord!

3 likes

Ik ging gister trainen en deed niets anders dan normaal (goede warming up, niet extra zwaar gewicht) en opeens schoot er iets met squaten in mijn rug (halverwege, niet mijn onderrug). Kon helemaal niets meer de hele dag en het deed vrij veel pijn. Moest ook direct stoppen met trainen. Vandaag gaat het al iets beter en lukt het om te bukken, maar zodra ik een beetje probeer te draaien doet het veel pijn en loopt het vast. Ik baal zo erg want wil gewoon trainen :sob: Heeft iemand dit ook wel eens gehad? En hoe lang duurde het voordat je weer kon trainen?

Wat shit! Volgens mij heeft @En_17_Anderen dit gehad!

3 likes

Gaat het alweer iets beter?

Even terugkomend op de oefeningen die je haat: ik had vandaag een intake met een PT waarbij ze ging kijken hoe ik de basic oefeningen uitvoer om daarbij een passend schema te maken. Toen zei ze dat lunges inefficiënt zijn voor mij en niks doen vanwege mijn bouw/manier van bewegen idk, dus dat ik die wel kan skippen :clap:t3::clap:t3: nooit meer lunges!

3 likes

Haha yay voor jou!! Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat dan komt. Wat voor bouw heb je / hoe beweeg je dat het voor jou niet zinvol is?

En Yay voor mijn vriendje, hij heeft net een bestelling geplaatst bij Gymshark inclusief 3 sportshirtjes voor mij!

5 likes

Haha ja goede vraag, ik probeer het nu ook te googelen en kan er eigenlijk weinig over vinden… maar ik neem het graag van haar aan natuurlijk :crazy_face:

We stonden gewoon op de vloer en toen moest ik in een lunge houding zo ver mogelijk naar voren leunen op m’n voorste been terwijl mijn voet plat op de grond bleef. Blijkbaar kwam de achterkant van mijn bovenbeen niet voldoende of niet op de goede manier tegen de achterkant van mijn onderbeen aan, waarop ze dus zei dat het voor mij niet effectief was. Met een verhoging erbij was het blijkbaar wel goed, dus daarom zei ze dat het voor mij beter is om Bulgarian split squats te doen. Is dit duidelijk? Haha, geen idee of het ergens op slaat hoor, misschien heeft iemand hier meer verstand van.

1 like

Haha ik weet niet of ik Bulgarian split squats nou chiller vindt dan lunges (nee).

Maar zoiets zou wel kunnen, iedereen heeft weer net een andere anatomie en flexibiliteit etc, zie je soms ook heel goed terug bij squats, voor de ene persoon is zoiets makkelijker dan voor de andere. Maar ik heb er verder geen verstand van, je PT zal er vast veel meer over weten!

1 like

Misschien dat je met een lunge niet genoeg de spieren belast, doordat je best flexibel bent? Bij de bulgarian ga je een stuk dieper… zoiets?

2 likes

Hahaha bss zijn veel veel pijnlijker dan gewone lunges dus ik denk dat je spijt gaat krijgen van je uitspraak yay nooit meer lunges :joy:

1 like