Ah ja. Met deload bedoel ik juist niet de bewegingen trainen die je normaal traint.
Ik ben dus wel van (onderbouwde) mening dat als je traint dat je dan alles eruit moet halen. Dat wel met de voorwaarden dat je 1) gestructureerd bezig bent, oftewel een schema hebt of in ieder geval rekening houdt met welke spieren je al getraind hebt die week en je weet waarom je hoeveel reps doet met welk gewicht. Dat kan dus ook betekenen dat je ervoor kiest je squats bewust met meer reps maar lager gewicht te doen. En 2) “alles eruit halen” inhoudt dat je over het algemeen nog 1 rep in de tank laat. Dit is het meest efficiënt qua groei in verhouding met verstel.
Het heeft voor je spieren/voortgang weinig zin om een lichte training te doen (wat dan is minder gewicht en minder reps). Dat kan natuurlijk als je nog steeds mentaal graag naar de sportschool wilt, maar fysiek zal dat weinig doen. De enige manier waarop je spieren groeien is overload. En wel gaan maar lager gewicht is minder efficiënt omdat je spieren/weefsels/gewrichten nog steeds niet echt 100% rust krijgen van die bewegingen.
Efficiënter is dan je spieren helemaal rust (lees: hersteltijd) geven van die specifieke bewegingen. Je kan dan kiezen om niks te doen een weekje, maar mensen die veel bewegen hebben vaak wel fysiek en mentaal de behoefte om te blijven bewegen. Ook is het goed voor je lichaam om veel verschillende soorten bewegingen te doen, vandaar dat vaak wordt aangeraden een totaal andere sport te doen. Klimmen, zwemmen, yoga etc. Zelf gebruik ik standaard yoga als mijn active rest day bijvoorbeeld.