Fitnesstopic

Repetition. Aantal herhalingen van een oefening.

Edit: ja dat laatste.

1 like

Zo dat is een nette verbetering in 3 weken! Hoe je nu verder gaat ligt aan je doelen! Ik ga even ongevraagd in full nerd mode hoor :slight_smile:

Over het algemeen:

• Kracht = 1-6 reps (waarbij 1-3 reps exponentieel zorgt voor meer kracht)
  • Spiergroei = 7-12 reps

Specifieker:
Ook interessant om af en toe je 1RM (hoe zwaar kan je gaan met 1 herhaling?) te meten, waardoor je je gewichten beter kan afstemmen op je doelen. Over het algemeen, als je je gewicht 8x kan tillen dan zal daat 80% van je 1RM zijn. Nu zeg je dat je het vrij makkelijk doet, dus ik verwacht je 1RM dan op 75-80kg.

Als kracht je doel is dan doe je een kwart van je series met 90-100%, een kwart met 75-89% en 50% met 60-74%. In jouw geval is dat dus bv een kwart met 75-80kg, een kwart met 60-75kg en de rest met 50-60kg. Even afhankelijk van hoe vaak je gaat kan je dus bijvoorbeeld een zware deadliftdag en een lichtere deadliftdag doen. Bv dat je de ene dag 4x3 herhalingen doet 75kg en de andere dag 4x6 met 60kg. Wel even gecontroleerd opbouwen naaar die 75-80kg uiteraard :slight_smile: misschien kan je de volgende keer eens proberen wat je 1RM is. Met een trainer erbij idealiter! Ik kan wel wat tips geven als je wilt weten hoe dit te testen/tillen naar een nieuw record :slight_smile: en echt goeeeeeed blijven bracen, techniek boven alles!!

Als spiergroei je doel is dan doe je een kwart met 75-89%, een kwart met 70-74% en 50% met 60-69%.

8 likes

4x8 betekent
4 sets van 8 herhalingen, herhalingen wordt ook wel reps genoemd

1rm = 1 rep max, het maximale gewicht wat je 1 keer kan doen (dus stel je gaat squatten, dan is dat het gewicht waarvan je maar 1 squat kan doen) en als je dat gewicht weet kun je vaak gerichter trainen met een percentage van dat gewicht (zoals @Kauai net heeft uitgelegd)

5 likes

Ik heb inmiddels een keer gesport met de pt en het ging heel goed, hij zei dat ik m’n rugoefeningen echt elke dag moet doen. En ik mocht met diverse apparaten trainen waarbij hij er bij bleef staan om te zeggen of ik het goed deed, gelukkig is het totaal niet wat ik ervan verwacht had en gaat het allemaal heel relaxed

4 likes

Ik vroeg me iets af over de RDL. Ik ben echt enorm aan het stoeien met de juiste houding. Ik probeer echt om mijn billen naar achter te doen en vanuit daar dus ook natuurlijk mijn rug mee te bewegen (maar wel neutraal houden) en licht door mijn knieen te buigen. Maar ik voel het echt 0 in mijn billen en benen en alleen in mijn rug? En ik snap echt niet meer wat ik niet goed doe. Wat zijn andere dingen waar ik nog op moet letten? En is de good morning anders een makkelijkere oefening om mee te beginnen?

3 likes

Ik zelf breng eerst mijn heupen volledig naar achteren terwijl ik mijn erg licht doorbuig. Vervolgens rol ik mezelf naar beneden en dan buig ik pas mijn knieĆ«n mee en dan voel ik het zo hard in mijn hamstrings :’).

1 like

Dus nadat je je billen zo ver mogelijk naar achteren hebt geduwt ga je met je rug nog een beetje naar voren en buig je nog net iets dieper door je knieen? Want ik stop nu wanneer mijn billen niet verder naar achteren kunnen.

Film je jezelf? Ik zou dat sowieso doen en dan vergelijken met online filmpjes met uitleg. Ik kijk mijn eigen filmpjes ook vaak terug, mega leerzaam

Mijn trainer zei dat je er vooral op moet letten dat je de stang of gewichten heel dicht langs je bovenbenen laat zakken. Dus daar op focussen en vanuit daar gaan je billen en rug op de goede manier bewegen. Dus daar op focussen in plaats van focussen op je billen naar achter duwen.

1 like

Ik vind mind-muscle connectie zoiets cools! Vooral in mijn rug merk ik steeds meer dat ik mijn spieren echt aanspan tijdens de oefeningen, terwijl het eerst vooral maar een beetje proberen was. Ik had dan wel spierpijn de dagen erna, maar tijdens een oefening voelde ik het nooit zo.

Hebben jullie dat ook, en bij welke spiergroep is dat bij jullie het meest te merken?

2 likes

Ja ik heb dit nu heel erg bij mijn lats (?). Ik ben al een tijdje serieus voor een pull up aan het trainen en ik merk dat ik die spieren opeens veel beter kan aanspannen.

2 likes

Ja, mijn trainster noemde dit altijd ā€˜met de barbell je benen scheren’ haha en die cue heb ik nog wel eens in m’n hoofd

1 like

True, hierdoor ben ik ook echt overtuigt dat ik mijn oefeningen beter doe door en zelfs zwaarder kan tillen. Ik had dit vroeger met squatten waarin ik echt met minimale aanpassingen ik het kan voelen óf in mijn billen óf quads of binnen benen etc.

@Rhaenyra ik sluit me aan wat @quarterlife zegt!

1 like

Ik heb dat met mijn core. Een paar jaar geleden kon ik echt niet bracen voor een squat of een deadlift, geen idee hoe dat voelde. Maar nu weet ik precies wat ik moet aanspannen en hoe het voelt daardoor. En vooral ook hoe ik moet ademen om te kunnen bracen.

2 likes

ja! hamstrings (die moeten de meeste mensen leren, dus is niet gek @Barbamama), glutus medius en vmo (je binnenste quad) doen nu veel meer mee dan eerst! Kostte voor de laatste 2 wel veel extra oefeningen trouwens.

2 likes

Hebben jullie nog tips voor fijne straps? Ik merk vooral bij RDLs dat mijn handen het eerder opgeven dan m’n benen, wat echt super irritant is. Dus tijd om straps te proberen!

Ik heb deze en vind ze prima en werken goed! Heb veel meer grip nu met deadlifts. Eerste paar keer beetje klooien met ze eromheen draaien met een hand maar dat lukt daarna snel genoeg!

5 likes

Same! Ik gebruik wel een cup maar dag 1 en 2 ga ik ook niet sporten

Hahaha nu moet ik opeens denken aan een vriendin in de sportschool die naast mij buikspieroefeningen aan het doen was en opeens een keiharde scheet liet. Shit happens :joy:

3 likes

Ja herkenbaar, daarom gebruik ik een cup. Ik ga wel altijd trainen, voel me heel sterk juist!

2 likes