Fitnesstopic

Bedankt voor je tips.
Ik ben ook totaal onbekend met sportscholen dus ik moet mijn verwachtingen ook wat bijstellen denk ik ja.
Ik zal eens gaan kijken of ik inderdaad via een fysio wat handvatten kan krijgen. Ik zie ook wat fysios hier in de buurt die begeleid sporten maar dat ik wel erg veel geld voor mij (tegen de 70 euro per maand voor 2x per week) en anders is het maar 1x per week en dat vind ik wel wat weinig.

@loviedovie
Ik heb vroeger (2012) een revalidatietraject gevolgd waarna ik inderdaad een chronische indicatie kreeg voor fysio. Helaas is dit denk ik nu te lang geleden om nog er achter te komen hoe ik die terug krijg. De indicatie is natuurlijk wel voor altijd geldig maar dan moet je de vorige behandelaar vragen naar info en die heeft dat denk ik niet meer van 12 jaar geleden.
Maar een fysio bij een sportschool zou wel top zijn inderdaad. Ik heb wel een gym in de buurt met een fysio erbij. Zal daar eens informeren.
Bedankr!

2 likes

Ik heb zelf dezelfde diagnose. Revalidatie is qua facturering iets anders dan fysiotherapie alleen dus als jij gewoon aanmeld bij fysio en aangeeft dat je MS hebt laten ze die code ingaan na de 21e mocht hij niet meer geldig zijn. Met een beetje geluk zien ze als je je verzekering doorgeeft een geschiedenis als je destijds ook losse fysio erna bent gestart, anders kunnen ze hem gewoon opnieuw inzetten die code. Vraag het echt na want het scheelt je zoveel geld! Ik neem aan dat je in elk geval bij je zorgverzekering een x aantal behandelingen voor fysio hebt. Dan hoef je alleen de tussentijdse te betalen en na 21 betaal je niets meer extra. Dit blijft doorlopen en hoef je niet jaarlijks opnieuw te regelen.

Betaal je dan niet jaarlijks je eigen risico omdat deze fysiotherapiebehandelingen uit de basisverzekering vergoed worden?

Ik ben toen doorgegaan met reguliere fysio inderdaad dus die 20 behandelingen heb ik al gehad/betaald. Maar ik zie op internet dat de praktijk niet meer bestaat helaas.
Maar ben jij ook begonnen met een fysio en toen doorgestroomd naar sportschool? Ik heb momenteel geen klachten van de ms waarvoor ik bij de fysio moet zijn

@Victoria
Die eigen risico zijn wij als ms patient al kwijt in januari vanwege medicatie/neuroloog/mri etc dus dat zal niet het probleem zijn. Maar volgens mij word het daarna niet berekend qua eigen risico (edit: wel dus, maar de meeste mensen zijn die dan toch elk jaar al kwijt, ik wel in iedergeval)

Bedankt allemaal, ik ga er achter aan.

2 likes

Ja dat wel maar als je ‘zorg’ nodig hebt in ons geval ben je het vaak al in januari/februari kwijt aan de apotheek of consulten in het ziekenhuis. Dus in dat opzicht kost het niets extra.

@Daydream Ik doe het beide. Dus voor specifieke zaken schakel ik de fysio in en samen bouwen we verder uit. En in de sportschool kan ik de apparaten nemen die de fysio niet heeft maar wel heeft meegenomen in mijn opbouw/schema/wensen. En het sociale gedeelte in sportschool vind ik ook wel fijn.

3 likes

Oke top, dan denk ik dat dat een goed idee is ook voor mij.
Ik ga even rondzoeken of ik een fysio kan vinden waar ik me goed bij voel.
Maar ik ga denk wel overstappen van sportschool want ik vind de sfeer niet zo fijn daar.

En nu stop ik met het vervuilen van dit topic.

1 like

Het lukte me om 1 assisted pull up te doen! Paar maanden terug kreeg ik mezelf niet eens een mini beetje omhoog haha. Ben blij! Wil hier wel wat harder voor trainen maar ik denk dat ik eind dit jaar wel 1 losse kan.

15 likes

Ik heb ook als doel om dit jaar 1 fatsoenlijke pull up te kunnen. Gisteren met een collega gaan sporten en hij zei aan het eind van onze sessie ‘Ja dat kun je wel, probeer gewoon’ nadat we ons hele bovenlichaam al hadden afgemaakt :face_with_spiral_eyes: Een halve pull up lukte, terwijl ik had verwacht dat ik helemaal niks kon hahaha. Moet dit jaar dus lukken!!!

Edit: overigens ga ik morgen een paar dagen naar het buitenland waar ik niet kan sporten en ik baal hier echt van. Ook omdat ik deze week ook ‘maar’ drie keer kon gaan ipv vijf keer en ik de week na de voorjaarsvakantie zo tering veel dingen in de avond heb (love onderwijs) dat ik ook niet zie wanneer ik dan moet gaan ugh. Herkenbaar voor anderen ook (balen dat je niet kunt sporten vanwege drukte/vakantie/etc.?)

4 likes

Soms denk ik dat ik nog niet zo veel kan maar net besefte ik dat ik vanochtend 30(!) deadlifts met 60kg heb gedaan in m’n CrossFit AMRAP :dizzy_face:

11 likes

Dit vind ik ook niet gek, maar dat ze alledrie een ander schema maken omdat ze elkaars schema niet goed genoeg vinden, vind ik wel vrij onprofessioneel overkomen.

4 likes

Ja heel herkenbaar, ik voel me ook altijd slecht als ik maar 1 of twee keer ben geweest, terwijl dat natuurlijk ook gewoon goed is.
Wat is de reden dat je niet kunt sporten tijdens je tripje? Misschien kun je daar nog een rondje hardlopen, of een video doen op je hotelkamer?

2 likes

Mwah ik denk eerlijk dat het juist gezond is om het los te laten ipv krampachtig op vakantie te willen sporten. Door te hebben dat dat helemaal niet ‘slecht’ is. Ik vind het namelijk ook wel herkenbaar om te balen, maar het is helemaal niet verkeerd voor je lichaam om eens een x een pauze te nemen.

9 likes

Meestal mis ik het wel een beetje, omdat ik het oprecht leuk vind om te doen, maar vaak wandel ik wel of zwem ik op vakantie wat ik ook een leuke afwisseling vind

3 likes

Precies. Gewoon je vakantie zien als een deload week haha. Je spieren gaan echt niet meteen weg. En je beweegt toch wel genoeg als je google maps gebruikt die je 100x de verkeerde weg instuurd.

4 likes

haha dit, ik beweeg op vakantie meer dan als ik thuis sport :rofl:

2 likes

Een oefening doe je 8 sets? En dan hoeveel herhalingen?

Ik doe maar 3/4 sets en dan eerst 8x tot het gewicht licht begint te worden dan 10x tot 12x en dan een zwaarder gewicht.

Je kan ook tot falen trainen maar dat vind ik een beetje eng aangezien ik alleen train en het genant vind als ik ergens in vast kom te zitten hahah.

Bij mijn weten is 8 sets inderdaad wel veel. Ik doe ook 3 of 4 sets, tussen de 8 en 12 reps (afhankelijk van het gewicht). Wat maakt dat je er nu voor kiest om 8 sets te doen?

Check de Instagram van Frank den Blanken eens. Hij geeft per spiergroep precies aan hoeveel sets per week nodig zijn. Sowieso een superinteressant account om te volgen vwb training en voeding

1 like

Ligt er ook aan waarvoor je precies trained en of je blessures hebt enzo. Stel je hebt een blessure dan kan je wel trainen zoals jij trained.

Maar als je sterker wilt worden dan kan je beter minder sets doen.
Stel 10 kilo is voor jou zwaar dan doe je ongeveer 3 a4 sets van 10 kilo en dan keer 8. Word die 10 kilo na een tijdje lichter dan doe je 10 x . Ik doe dit zelf tot ik 12x kan en dan pak ik een hoger gewicht en dan begin ik weer bij 8x.
Je kan ook nog je laatste sets tot falen doen dus tot je echt niet meer kan. Maar aangezien je net begint en nog zoekende bent zou ik meer letten op je vorm en dan gewoon opbouwen.

1 like

Mijn trainer zegt altijd als je niet lelijk kijkt, is het niet zwaar genoeg haha. Maar wat hierboven wordt gezegd is het wel belangrijk om eerst houding en uitvoering goed te hebben.

Ik doe meestal 7 of 8 oefeningen, 3 a 4 sets, met opwarmen en eventueel buik er achteraan ben ik dan wel 5 kwartier bezig!