Ik let sinds begin dit jaar op m’n voeding en sport consistent gemiddeld 4x per week (minimaal 3x en soms zelfs 5 of 6x) en ik ben ook nog geen kilo afgevallen. Loop gemiddeld >70.000 stappen per week dus krijg ruim voldoende beweging.
Ik zou nog veel strenger op m’n eten kunnen zijn maar wil dat eigenlijk gewoon niet. Ik eet in de basis gezond (naar mijn idee), meestal:
Ontbijt:
Havermout met appel, overnight oats met skyr of magere Griekse yoghurt met fruit
Lunch: Volkoren wraps, crackers of boterhammen met mager beleg (kipfilet met Philadelphia light, gekookt ei, cottage cheese met dun laagje jam of Johma salade, 35+ kaas met augurk, hummus met gegrilde groenten etc.) en een portie rauwkost (tomaatjes, paprika, komkommer, wortel).
Tussendoortjes: havermoutreepje of brosse eierkoek van bolletje (beiden niet super gezond maar wel <100 kcal), portie fruit, babybell kaasje, meeneembakje skyr, protein pudding.
Ik neem per doordeweekse dag vaak 2 van deze tussendoortjes, waaronder sowieso altijd fruit. Ontbijt en lunch normale porties (denk dat ik dat hier niet exact mag benoemen).
Avondeten wat de pot schaft, over het algemeen vrij gezond maar niet specifiek caloriearm. Wel zoveel mogelijk volkoren pasta en zilvervliesrijst etc. Als ik kijk naar afgelopen dagen bijv: Ravioli met aubergine, tomaat en burrata; Groene curry met sperziebonen en garnalen; Miso pompoen noedelsoep met shiitake en tempeh; Couscous met aubergine, granaatappelpitjes, avocado, pistache en feta; Zalm met aardappeltjes en boontjes; Wraps met kip, bonen, crème fraiche, sla en kaas.
Verder neem ik soms wel eens een koekje als iemand trakteert of een kontje vers brood met chocopasta of een stukje chocola bij de thee als er een vriendin langs komt. En in het weekend eet ik wel vaak wat anders, bijv. omdat ik brunch i.p.v. ontbijt en lunch of ergens ga lunchen. Ik neem dan geen standaard tussendoortjes maar eet wel gewoon mee van taart of een borrelplank o.i.d. als ik bijv. op een verjaardag ben. Hier zou dus nog winst te behalen zijn maar ik ben niet bereid om dat te doen eigenlijk. Maar goed dat wil niet zeggen dat het me niet soms frustreert dat ik al 4 maanden zoveel beweeg en een redelijk gezond eetpatroon heb en alsnog 7 kilo zwaarder ben dan vorig jaar rond deze tijd.