Topic doorlezen ben ik nu inderdaad aan het doen
Ik let sinds begin dit jaar op mān voeding en sport consistent gemiddeld 4x per week (minimaal 3x en soms zelfs 5 of 6x) en ik ben ook nog geen kilo afgevallen. Loop gemiddeld >70.000 stappen per week dus krijg ruim voldoende beweging.
Ik zou nog veel strenger op mān eten kunnen zijn maar wil dat eigenlijk gewoon niet. Ik eet in de basis gezond (naar mijn idee), meestal:
Ontbijt:
Havermout met appel, overnight oats met skyr of magere Griekse yoghurt met fruit
Lunch: Volkoren wraps, crackers of boterhammen met mager beleg (kipfilet met Philadelphia light, gekookt ei, cottage cheese met dun laagje jam of Johma salade, 35+ kaas met augurk, hummus met gegrilde groenten etc.) en een portie rauwkost (tomaatjes, paprika, komkommer, wortel).
Tussendoortjes: havermoutreepje of brosse eierkoek van bolletje (beiden niet super gezond maar wel <100 kcal), portie fruit, babybell kaasje, meeneembakje skyr, protein pudding.
Ik neem per doordeweekse dag vaak 2 van deze tussendoortjes, waaronder sowieso altijd fruit. Ontbijt en lunch normale porties (denk dat ik dat hier niet exact mag benoemen).
Avondeten wat de pot schaft, over het algemeen vrij gezond maar niet specifiek caloriearm. Wel zoveel mogelijk volkoren pasta en zilvervliesrijst etc. Als ik kijk naar afgelopen dagen bijv: Ravioli met aubergine, tomaat en burrata; Groene curry met sperziebonen en garnalen; Miso pompoen noedelsoep met shiitake en tempeh; Couscous met aubergine, granaatappelpitjes, avocado, pistache en feta; Zalm met aardappeltjes en boontjes; Wraps met kip, bonen, crĆØme fraiche, sla en kaas.
Verder neem ik soms wel eens een koekje als iemand trakteert of een kontje vers brood met chocopasta of een stukje chocola bij de thee als er een vriendin langs komt. En in het weekend eet ik wel vaak wat anders, bijv. omdat ik brunch i.p.v. ontbijt en lunch of ergens ga lunchen. Ik neem dan geen standaard tussendoortjes maar eet wel gewoon mee van taart of een borrelplank o.i.d. als ik bijv. op een verjaardag ben. Hier zou dus nog winst te behalen zijn maar ik ben niet bereid om dat te doen eigenlijk. Maar goed dat wil niet zeggen dat het me niet soms frustreert dat ik al 4 maanden zoveel beweeg en een redelijk gezond eetpatroon heb en alsnog 7 kilo zwaarder ben dan vorig jaar rond deze tijd.
Ik denk dat je dan teveel calorieƫn binnen krijgt, dus dat je minder tussendoortjes en kleinere porties moet eten als je wilt afvallen en je je weekendeten niet wilt aanpassen. Als je niks afvalt of aankomt dan krijg je gewoon net zoveel calorieƫn binnen als je verbrandt eigenlijk.
Ja klopt hoor. Ik heb alleen blijkbaar een langzame stofwisseling. Ik sport en beweeg echt veel, daar is niet veel verbetering te halen. En mijn calorie inname blijft over het algemeen onder de algemene aanbevolen hoeveelheid voor vrouwen. Ik denk dat de meeste mensen hiermee zouden afvallen maar ik blijkbaar niet
Misschien kan je zwaarder trainen qua gewichten, een proteïne Shake drinken ipv een eierkoek eten, fietsen ipv lopen, een kleiner stukje taart nemen, een glas wijn minder, een beetje minder opscheppen met lunch en diner. Afvallen is niet makkelijk en mentaal een zwaar proces, maar het is ook wel heel recht toe recht aan calorieën intake vs output. Er is altijd verandering mogelijk!
Als je 2 kg in een maand wilt afvallen moet je de gehele maand elke dag 500 kcal minder eten (of voor 500 kcal trainen wat echt enorm veel is) Dat is wel echt veel dus!
Dat zegt ze toch zelf ook, maar ook dat ze dat niet wil.
Ja het lullige is dat die algemene aanbevolen hoeveelheid ook maar uit de lucht is gegrepen. Een vrouw van 1,60 verbrandt over het algemeen minder dan iemand van 1,80. Maar iemand van 1,60 die weer meer spieren heeft kan weer meer eten etc etc.
En dan zijn die hoeveelheden ook nog een beetje uit de lucht gegrepen en volgens mij ooit op een heel gemiddelde man gebaseerd en hebben ze er gewoon 500 af gehaald want vrouwen.
Je kan je soms ook heel erg verkijken op dingen als een stukje taart hier en een koekje hier, maar snap ook echt wel dat het leuk moet blijven.
Oh dat lees ik er niet in, maar wel: ik wil afvallen, maar het lukt niet goed maar ik wil wel gewoon af en toe wat lekkers kunnen eten en mee kunnen doen.
En inderdaad die algemene calorieƫnberekeningen voor vrouwen zijn echt bullshit @Bunnyslippers het is echt afstemmen op de resultaten van jezelf.
Ik hou mijn voeding al een poosje bij en ik verbaas me er nog steeds over dat ik soms werkelijk geen idee heb hoeveel calorieƫn ik naar binnen schuif. Vandaag ook; beetje ovenpatat met bbq saus, en een kipburger op een broodje kaas, bijna 900 calorieƫn. Ik eet normaal rond de 1500 per dag
Dacht ik even een een ālichte maaltijdā te pakken. Dus ondanks dat ik er mee bezig ben vergis ik me nog steeds in de calorieĆ«n. Laat staan als je er helemaal niet mee bezig bent, dan weet je waarschijnlijk niet hoeveel calorieĆ«n je ongemerkt binnen krijgt.
Nou ik vind het apart dat je daar verbaasd door bent eigenlijk? Want ovenfriet is vtv ook al gefrituurd, is die kipburger met een krokant jasje? Zo ja, relatief veel kcal. Kaas, relatief veel kcal, saus ook. Ik zou dat nooit als lichte maaltijd inschatten een burger met friet
Haha ja ik dus wel
Dat bedoel ik dus met dat je (ik in dit geval) dus al gauw over een calorieƫn doel kan gaan als je er niet mee bezig bent.
Nou dit. Het verbaast mij sowieso altijd weer hoe de meeste mensen gewoon totaal geen besef hebben van⦠nou ja voedingswaarden? Een vriendin zei eens tegen mij āoh heb je een zak chips gegeten? nou dat is wel veel calorieĆ«n dus dan zit je er wel lang vol van!ā. Uh?? Of niet begrijpen dat iemand dik is want ze beweegt zoveel en niet beseffen dat eten belangrijker voor afvallen dan beweging etc. etc.
Ik zou het ook nooit als lichte maaltijd hebben ingeschat, maar het bijhouden van eten heeft mij wel geleerd dat echt alles zoveel meer calorieĆ«n is dan je zelf zou inschatten. En nu ook denk ik nog vaak āach ik heb veel gedaan vandaag dus ik kan wel iets extra eten!ā en dan zie ik op mijn smartwatch dat ik net zoveel heb verbrand als anders. Maar voor mijn gevoel kan ik dan wel een zak chips opentrekken.
(disclaimer: je kunt natuurlijk altijd een zak chips opentrekken maar je snapt me wel. daarbij trek ik ook elke dag een zak chips open hahaha)
Absoluut. En ik weet dit nu. Heb er zeker wel van genoten hoor, want samen met de speciaal biertjes had ik sowieso niet een calorie beperkte dag Maar boeit niet want het was koningsdag, vond t al lang leuk weer op pad te zijn!
Sorry late reactie! Aan de ene kant wil ik wel verandering en denk dat het enige realistische is mijn voeding verder aanpassen. Beweging is in theorie natuurlijk altijd meer mogelijk maar dat is in mijn geval echt niet realistisch.
Maar eigenlijk was het vooral even een zelfmedelijden post dat ik voor mān gevoel echt al heel veel aangepast heb en echt verwacht had dat ik hiermee wel langzaam wat af zou vallen, maar na vier maanden nog geen resultaat zie. Als ik dat wel wil zien dan zit er niks anders op om mān voeding verder aan te passen. Ik twijfel alleen nog of ik dat er voor over heb.
1 x 60 kg squat
Wat goed!
Ik ga morgen voor het eerst sporten bij een (voor mij) nieuwe super fancy sportschool met een klein beetje PT erbij (uur per maand) en ik heb er zoooo veel zin in. Heb als doel voor dit jaar: 1 unassisted pull-up helemaal zin om weer aan de slag te gaan.
Dank je
Lekker! Ik heb vandaag mijn overhead squat ge-PRād op 42,5 kg. šš»āāļø
Nice!!