Fitnesstopic

Ik ben zwanger (eerste trimester) en ben aan het twijfelen wat ik straks wil gaan doen qua beweging. Op het moment doe ik 2-3x per week een home work-out (krachttraining), 1x per week pilates, 1x per week tennis, 1x per week padel, 2-3x per week hardlopen, dagelijks fietsen naar werk (30 minuten) en regelmatig wandelen en yoga. Ik ben dus wel redelijk fit en wil dit graag behouden. Ik vind het wel fijn om wat dingen thuis te doen en wil krachttraining wat meer gaan uitbreiden omdat je dat lang kan blijven doen, dus dacht aan het sterkher programma, maar dacht dat het misschien ook wel fijn zou zijn om een lesje te volgen ergens (mom in balance, zwangerschapsyoga of pilates), maar ben dan ook weer bang dat dat wat te soft gaat zijn… Wat waren jullie ervaringen met (kracht)training tijdens de zwangerschap? En eventueel nog (online) aanraders?

1 like

Ik heb tot 34 weken in mijn (tweeling)zwangerschap aan krachttraining gedaan. Weliswaar met een aangepast programma (zoals geen hip thrusts en bijv triceps oefeningen zetten veel spanning op je buik) maar ik vond het heel fijn en goed te doen. Daarna ook snel weer opgepakt icm pilates en Sterkher om mijn core te verstevigen want ik had een flinke diastase.
Ik geloof trouwens wel dat ze aanraden geen nieuwe dingen aan te leren tijdens je zwangerschap, dus oefeningen blijven doen die je al onder de knie hebt qua techniek. Omdat je balans toch anders is en je net wat anders beweegt, zeker verder in de zwangerschap.

2 likes

Ik vind dit zo tof hè! Veel succes @Pandava :blush:

3 likes

Tweelingzwangerschap zelfs! Respect haha.

2 likes

Ik ben tm week 37 blijven doortrainen, 3x pw krachttraining. Inderdaad de tip die hierboven staat: beetje rustig aan met oefeningen die druk op je buik zetten, en blijf bij wat je kent. Ik vond op een gegeven moment squats met een stang eng, dus ben overgegaan op de dumbbel. En er waren oefeningen waar mijn buik in de weg zat, daar zocht ik dan ook een alternatief voor. En verder: focus op onderhoud, niet per se op overload want het kan zijn dat dat veel te veel voor je is.

Ik deed vaak ook aan het einde van mijn training even zitten op zo’n grote skippybal die in de sportschool ligt, om mijn bekken en heupen soepel te houden. Op insta volgde ik celestejfitness, die gaf me ook inspiratie! Zij liep iets voor op mij in haar zwangerschap, en ik vond het ook fijn om iemand te volgen die zinnige dingen zei zonder een soort hele hysterische lookatme-fitmom te zijn.

Succes!

2 likes

Wow wat knap! Zit zelf ook in het eerste trimester, maar helaas afgelopen weken niet fit genoeg om frequent te blijven sporten. Kijk er weer zo naar uit, conditie is wel echt hard achteruit gegaan.
Heb zelf het SterkHer programma gekocht, tot nu toe prima schema’s

2 likes

Ook heel logisch. Denk dat dat voor veel mensen geldt tijdens het eerste trimester. Ik ben tot nu toe bijv. nog niet echt misselijk geweest, maar kan me goed voorstellen dat je dan helemaal geen zin/puf hebt om te gaan sporten. Maar fijn om te horen dat het Sterkher programma er tot nu toe goed uit ziet!

1 like

Bij die huidige release van BodyPump zie ik de meeste mensen bij ons gewoon eigenlijk niet lungen en amper squatten omdat ze dan ook niet snel genoeg van positie kunnen wisselen.

Ik vind het echt een vervelende track want ik wil juist benen zwaar kunnen trainen en met zo’n hoog tempo kan je dus niet de volledige ROM uitvoeren en het lukt ook niet met gewicht. Dus je bent eigenlijk niks aan doen heb ik het gevoel. (Vind ik dus van mezelf) :rofl:

Maar ja, dus een tip hoe je sneller van positie kan wisselen is dus niet diep lungen maar gewoon je voet naar achteren op de grond tikken. Je kan misschien een beetje door je voorste been gezakt blijven staan zodat je wel iets van spierspanning hebt.

Oh en voor balans: core aanspannen.

Ik ben deze zomer begonnen met bootcamp (kracht/circuit training) buiten. Nu het kouder wordt en ik al een paar keer in de regen heb gestaan, heeft iemand misschien tips voor (regen/softshell) sportjassen, waarbij je nog goed bewegelijk in bent?

En misschien ook voor fitnesshandschoenen met dichte vingers?

Ik ben in het tweede trimester van reguliere bootcamp overgestapt naar Mom in Balance. Het is veel ‘softer’ dan krachttraining en een combinatie van cardio en kracht (met weerstandsband). De ene trainster maakt het ook uitdagender dan de andere maar je doet in ieder geval heel veel squats…

Los van de training vond ik het leuk omdat ik in contact kwam met andere zwangeren die ook sportief ingesteld zijn. Nog 2 vriendinnen aan overgehouden :slight_smile:

1 like

Wow!!

2 likes

Even een sportschoolergernis

Zit ik net in de sportschool op een apparaat, komt er iemand vragen hoeveel sets ik nog moet. Vind ik eigenlijk altijd al een beetje opdringerig maar vooruit, snap dat t misschien chill is om te weten of ik bijna klaar ben of dat je beter nog wat anders kan gaan doen.

Vervolgens zeg ik nou ik moet er nog vier. Begint ze helemaal moeilijk te doen van ja dat is teveel. Ik heb al twee oefeningen gedaan en rondgelopen en je zit hier nog steeds. Chatten kan je ook ergens anders (ik zat een appje te sturen maar ben zeker niet zo iemand die op een apparaat even 10 min op dr telefoon gaat zitten want daar heb ik zelf echt een hekel aan). Dus ik zeg ja dat kan kloppen, ik doe drie verschillende oefeningen en ik heb nu even rust tussen m’n sets. Begint ze weer van ja dat is veel teveel. Dus uiteindelijk zei ik maar nou dat is jouw mening en toen liep ze boos weg.

Maar sorry ik mag toch zeker zelf wel weten hoeveel oefeningen ik doe? Snap dat als je er 10 doet op hetzelfde apparaat als waar jij op wil dat dat misschien een beetje irritant is maar drie lijkt me geen idioot aantal.

En dan irriteer ik me ook weer aan mezelf want ik wil me er niks van aantrekken maar dan merk ik toch dat ik me opgejaagd voel en me ineens heel bewust ben van hoe lang m’n rust tussen sets is terwijl ik eigenlijk echt wel weet dat dat niet veel te lang is.

1 like

Niet om irritant te zijn, maar drie verschillende oefeningen waarvan elk 4+ sets(?) op 1 apparaat vind ik ook best veel, zeker als er maar eentje van is in de gym. Of mis ik context?

3 likes

Nee drie oefeningen met drie sets. Ik was dus bij de laatste set van de tweede oefening. Er zijn twee apparaten in de sportschool.

Hoe lang zit je daar dan op? Op zich mag het natuurlijk gewoon maar snap wel dat het irritant is :joy: ik weet niet om wat voor apparaat het gaat maar ik zou in zo’n situatie misschien aanbieden om sets af te wisselen? Hoewel ik wel snap dat je dat niet aanbied als zij boos komt doen hoor, maar als iemand normaal vraagt hoe lang je nog bezig bent en je weet dat je er wel echt lang gebruik van maakt

4 likes

Ik denk misschien net iets meer dan 10 min? Ik vind dat zelf geen abnormale tijd om op een apparaat te zitten. Ik vind het zelf ook echt weleens irritant als iemand lang op een apparaat zit, maar eigenlijk vooral als ik iemand dan heel veel op z’n telefoon zie. Anders denk ik tja dat is gewoon het nadeel van de sportschool, je hebt de apparatuur niet voor jezelf dus soms moet je wachten tot iemand klaar is of je verzint een alternatief.

5 likes

Oh nee 10 minuten moet kunnen lijkt mij! Ik dacht niet dat je 3x 3 sets in tien minuten zou redden

1 like

10 minuten moet kunnen lijkt mij! Ik vind het irritanter als iemand 2 apparaten tegelijk bezet houdt. Ik zag dat vanmorgen, maar had de ballen (nog) niet om er wat van te zeggen. Was nogal een grote kerel :grimacing::upside_down_face:

Dit haaaaaat ik ook zo erg. Er is ook een grote dude in mijn sportchool die een soort crosstraining doet met allemaal verschillende apparaten, ja doeeeei. Dan pak ik gewoon een van die apparaten hoor. Hij gebruikt ook als de hip thrust als de plek om zijn spullen te stallen terwijl er genoeg ruimte is om dit ergens anders te doen zodat niet elke keer iemand moet vragen of ie zijn rotzooi wil weghalen. Hij is ook altijd 4 uur in de sportschool ughhhh

Nog een gym frustratie. Megagrote gast die altijd 300 kilo op de leg press laadt om even ego lift te doen ofzo en dan die dingen er niet weer af haalt. Kan ik daarna de helft er af gaan tillen :rage: (bij hem heb ik ook nog ff niet het lef gevonden om er iets van te zeggen)

1 like

Dat laatste vind ik altijd zo asociaal. Is gewoon al een work out op zich om het er af te halen. Als ik jou was zou ik het de volgende keer echt zeggen hoor, hij heeft er zelf geen zin in dus moet een ander maar zijn zooi opruimen?