Fitnesstopic

@nightlife bij mij helpen assisted pull ups (dus op zo’n apparaat met tegengewicht) echt heel erg, maar ik merk ook dat het heel lang duurt. Denk dat ik nu 3 maanden echt toegewijd bezig ben pull ups en ik kan er nog steeds geen :sweat_smile: Zit al weken op 4,5 kg tegengewicht en kan wel steeds meer herhalingen (zit nu op 8), maar eentje zonder gewicht lukt nog niet. Denk dat ik ook ga afwisselen met negative pull ups. De rug gains zijn wel echt chef’s kiss sinds ik dit doe haha

2 likes

Heb even een boekwerk geschreven :sweat_smile:

Focus op je techniek. Dus niet vanuit je traps tillen (dit doet echt elke beginner), maar vanuit je lats.
image
Dus links wel en rechts niet. Houd ruimte tussen je nek en schouders en leer eerst je lats in rust aanspannen. Als je dit niet kan ga je geen pull ups kunnen. Je traps gebruiken versterkt een spier die al vrij sterk is en vrijwel altijd gespannen door onze zittende beroepen en telefoongebruik. Hier ga je eerste tijd wel wat mee vooruit, maar daarna niet meer. Puur omdat je de verkeerde spier gebruikt die je nooit een pull up kan geven. Ik vermoed dus dat je die gebruikt :slight_smile: (als je wilt mag je me een filmpje oid sturen)

Verder: doe chin ups! Zijn makkelijker. En ring rows.

Chin ups links, pull ups rechts.

En borst naar de bar vs nek naar de bar.

Verder vind ik een elastiek meh omdat je niet goed je core kan gebruiken zoals je die wel ‘hoort’ te gebruiken bij een pull up (hollow body), dus deze positie:
image

Dus:

1. lats leren aanspannen
  2. lats leren gebruiken bij een dead hang (aanspannen, ontspannen)
  3. chin ups oefenen
  4. pull ups oefenen
8 likes

Ik ben genezen van mijn haakblessure!! Volle maand rust en af en toe oefeningen doen heeft geholpen. Vanmiddag meteen upper body trainen :laughing:

6 likes

Hopelijk was je lesje leuk! Bij ons hoef je geen pasje of iets, maar zal wel weer veel lokaal beleid zijn. Ooit ergens geweest waar ze namen op gingen lezen… man dat was echt basisschool flashback (mn default is toch achteraan staan, en niet opletten)

Ik heb m gedaan vanmorgen maar zit nu met nog half trillende armen dit typen haha vond m vrij zwaar!
Het zal ook wel deels wennen zijn, maar ik vond borst bijvoorbeeld erg intens, al die pulses die erin zitten.
En ik vond schouders erg veel boven het hoofd, zwaar zo aan het einde maar ik heb woensdag ook gebokst dus had sowieso nog wat spierpijn

3 likes

Ja hij is wel weer even wennen! De biceps viel me ook wel tegen, wij begonnen met de losse schijven en meestal is dat maar een klein stukje. Dus ik dacht ik pak wat meer gewicht en kan daarna “bijkomen” tijdens het stukje met de barbell, maar toen was ik al helemaal verzuurd haha.

2 likes

De biceps met de schijven is bij ons al geschrapt :joy: blijkbaar was die niet positief ontvangen en als ik jouw reactie lees snap ik waarom haha

2 likes

Hier hadden ze wel pasjes haha. Heel leuk om weer eens te bodypumpen! Ben ooit tijdens corona gestopt, maar meine gute zoveel spierpijn. Zou van daag weer, maar ik gun mezelf even een extra dagje rust haha.

Ik ben alleen wel zo slecht in push ups. Het is gewoon een grap om mijn dat te zien doen. Ik kan denk ik max 5cm op en neer. :joy:

Dit heb ik geweten en gemanifesteerd blijkbaar want had vannacht gedroomd dat ik pull ups moest doen van m’n trainer. Toen heb ik vanochtend echt zwaar getraind en NA de training moest ik opeens chin ups until failure doen :sob::sob::sob: ik was echt bijna aan het janken van de pijn hahaha

3 likes

Wow superfijn dit! Zou best kunnen dat ik sowieso mijn schouders naar mijn nek trek, klinkt wel herkenbaar tenminste. Ik ga vanmiddag meteen even checken of ik niet gewoon de verkeerde houding heb. Superhandig ook die foto’s erbij, echt bedankt! :star_struck:

@MeGusta dat apparaat leek me idd heel chill, maar hebben ze helaas niet bij mijn sportschool.

1 like

Graag gedaan en veel plezier! Je kan trouwens ook 2 lichte elastieken samen proberen

1 like

Goede tip! Heb 2 dunne elastieken geprobeerd en dat was idd net weer wat zwaarder maar ging met het toepassen van je andere tips best lekker! Waren er nu 5-5-4 dus ga dit ook gewoon lekker weer opbouwen naar 1 elastiek naast het doen van andere rugoefeningen en dan hopelijk ooit zonder :crossed_fingers:t2:

1 like

Netjes!!

2 likes

Hoe houden mensen het langer dan 5 minuten vol op de Stairmaster zeg, pff

6 likes

Ik deed vandaag weer BSS en dacht echt dat ik doodging omfg :cry:

@Giulia dit vraag ik me ook af als ik mensen mijn hele training lang op dat ding zie lopen. Dat is echt next level discipline.

1 like

Ik vind dit filmpje ook zoooo grappig. POV: they found the guy who invented bulgarian split squats :joy:
https://www.tiktok.com/@robertmackman/video/7259399468137581850

1 like

Ik doe t als einde van mijn training vaak tussen de 10 a 20 minuten. Ga wel echt helemaal kapot dan, en hou tussendoor wel een minuutje pauze. Maar het voelt zo lekker als het me lukt! Geeft echt een trots gevoel.

Maar het is de hel haha

De mensen die ik heel lang erop zie staan doen alleen level 1 ofzo, heel traag… Ja dan hou je het wel lang vol want dan doe je letterlijk niks. :rofl:

2 likes

Ik was eergisteren met mijn boy in de gym en hij deed pull ups, dus ik dacht ik probeer eens voor de grap een chin up. Was helemaal in de veronderstelling dat het toch niet ging lukken, maar ik kon er 6(!!!). Wel een heel andere oefening dan een pull up natuurlijk, maar was echt trots op mezelf haha (en hij ook) :partying_face:

14 likes

holy shit, ik heb net voor het eerst in 6 jaar ofzo weer krachttraining gedaan, ik kan m’n armen niet meer boven m’n schouders tillen :laughing: wel echt leuk (was in een kleine groep waar ik normaal kickboks, een circuit maar met gewoon ruim tijd voor een set deadlifts/pull ups/squats etc).

4 likes