Fitnesstopic

Ik kies gewoon 1 van de 2 krachttrainingen, hecht er verder vrij weinig waarde aan.

Voor de machines zou ik traditionele doen. Ik doe losse gewichten en dan doe ik functionele krachttraining op m’n Apple Watch

2 likes

Ik ben veel aan het hardlopen en doe/deed sinds vier maanden weer kickboksen en soms krachttraining in een kleine groep. Maar eigenlijk vallen die lessen mij een beetje tegen, en ik vind het frustrerend dat ik zelf geen invloed heb op die lessen en het is wel pokkeduur. Ik denk er dus over te stoppen, maar ik wil wel graag iets aan krachttraining blijven doen omdat ik denk dat het belangrijk is, ik het fijn vind om sterk te zijn/worden en het ook zou moeten helpen bij (blessurevrij) hardlopen.

Maar ik twijfel heeeel erg hoe ik dat wil/ga doen. Er is een nieuwe sportschool geopend in mijn straat. Die doen groepslessen kracht (en hybride en BBB en HIT), en je kan daar ook vrij trainen (afhankelijk van je abonnement). Op zich dus heel chill want heel dicht bij huis, groepslessen als ik wil, maar alsnog vrij duur. Of een basic fit op 10 minuten fietsen - veel goedkoper maar geen groepslessen die ik interessant vind.

Ik kom er gewoon NIET uit haha. Ik ben een periode van +/- 4 jaar wel echt veel naar de sportschool geweest dus toen voelde ik mij ook wel op m’n gemak daar, wist wat ik kon/wilde doen met losse gewichten en trainde echt leuk etc. Maar dat is ook alweer 5 jaar geleden dus ik ben ook bang dat ik mij een beetje verloren ga voelen in de basic fit/niet ga. Heb ook nog wel trainingsprogramma’s van Natacha Oceane die ik eerder met veel plezier gedaan heb, maar voelt minder passend omdat m’n focus nu eerder hardlopen is met een beetje (1 a 2 keer in de week) kracht er naast.

Weet ook niet wat ik met deze post wil, hardop nadenken denk ik :laughing: maar als iemand gedachten heeft hoor ik ze graag

Heb je toevallig via je werk iets van bedrijfsfitness ofzo? Dat kan ook nog best wat op de prijs schelen als die nieuwe sportschool daarbij aangesloten is.

2 likes

Nee helaas!

Soms heb je dat vechtsportscholen daarnaast nog meer kracht en groepslessen aanbieden
Hier in mijn omgeving tenminste wel

1 like

Kan je een gratis proefsessid doen bij de nieuwe sportschool?

2 likes

Een abbo bij de BasicFit staat bij mij gelijk aan niet naar de sportschool gaan. Ik vind die drukte en jongeren die in groepjes alle apparaten + het hele krachthok bezet houden zo verschrikkelijk. Heb het wel een poosje gedaan, dan ging ik 's ochtends vroeg maar de drukte begon ook vroeger in de ochtend. Als je dat niet erg vindt (of je kan tijdens kantooruren) is BasicFit wel echt prima, want het scheelt een hoop geld. Maar als ik zo lees dat de BasicFit geen interessante groepslessen heeft en je denkt dat je je daar verloren gaat voelen, zou ik eerder neigen naar de duurdere sportschool omdat het klinkt als een betere match.

2 likes

Ja denk het wel, of ik ga in elk geval vragen voor een rondleiding en eventueel gratis proefles. En anders kan ik volgens mij voor 12,50 een dagpas kopen dus dat kan ik ook (een of twee of drie) keer proberen voordat ik een abonnement afsluit.

3 likes

Ik zou persoonlijk nooit meer een basic fit abonnement afsluiten. De service in mijn stad is verschrikkelijk, ben al weken bezig met PT aanvragen.

2 likes

Ik heb beide situaties gehad. Toen ik destijds samenwoonde met mijn ex zat ik bij een sportschool en die was echt heel leuk! Geen nummertje maar echt een persoon, veel apparaten en veel en leuke groepslessen maar wel €15 duurder dan een Basic Fit. We gingen uit elkaar en de sportschool was echt te ver weg geworden (25km met de auto enkele reis). De BF zit 500m van mijn huis af dus daar zit ik nu maar het is echt compleet anders, echt massa, apparaten zijn weken/maanden kapot en altijd druk :weary:. Mijn abonnement loopt begin januari af en ik ga dan een andere sportschool zoeken, dan betaal ik liever €50 per maand en dat je met plezier sport :slight_smile:

4 likes

Ik wil graag een opvouwbare mat kopen, vind die oprol dingen echt ondingen want ze blijven nooit liggen. Iemand toevallig ervaring met een wat dikkere mat?

Zet je je benen in een rechte lijn achter elkaar? Daar wordt namelijk je houding instabiel van, zeker als je het in een hoog tempo moet doen. Mijn evenwichtsgevoel is ook matig, maar het werkt goed als ik ongeveer schouderbreedte aanhoud (dus voorste voet uitlijnen met de ene schouder, achterste voet met de andere schouder).

1 like

Ik ben zwanger (eerste trimester) en ben aan het twijfelen wat ik straks wil gaan doen qua beweging. Op het moment doe ik 2-3x per week een home work-out (krachttraining), 1x per week pilates, 1x per week tennis, 1x per week padel, 2-3x per week hardlopen, dagelijks fietsen naar werk (30 minuten) en regelmatig wandelen en yoga. Ik ben dus wel redelijk fit en wil dit graag behouden. Ik vind het wel fijn om wat dingen thuis te doen en wil krachttraining wat meer gaan uitbreiden omdat je dat lang kan blijven doen, dus dacht aan het sterkher programma, maar dacht dat het misschien ook wel fijn zou zijn om een lesje te volgen ergens (mom in balance, zwangerschapsyoga of pilates), maar ben dan ook weer bang dat dat wat te soft gaat zijn… Wat waren jullie ervaringen met (kracht)training tijdens de zwangerschap? En eventueel nog (online) aanraders?

1 like

Ik heb tot 34 weken in mijn (tweeling)zwangerschap aan krachttraining gedaan. Weliswaar met een aangepast programma (zoals geen hip thrusts en bijv triceps oefeningen zetten veel spanning op je buik) maar ik vond het heel fijn en goed te doen. Daarna ook snel weer opgepakt icm pilates en Sterkher om mijn core te verstevigen want ik had een flinke diastase.
Ik geloof trouwens wel dat ze aanraden geen nieuwe dingen aan te leren tijdens je zwangerschap, dus oefeningen blijven doen die je al onder de knie hebt qua techniek. Omdat je balans toch anders is en je net wat anders beweegt, zeker verder in de zwangerschap.

2 likes

Ik vind dit zo tof hĆØ! Veel succes @Pandava :blush:

2 likes

Tweelingzwangerschap zelfs! Respect haha.

2 likes

Ik ben tm week 37 blijven doortrainen, 3x pw krachttraining. Inderdaad de tip die hierboven staat: beetje rustig aan met oefeningen die druk op je buik zetten, en blijf bij wat je kent. Ik vond op een gegeven moment squats met een stang eng, dus ben overgegaan op de dumbbel. En er waren oefeningen waar mijn buik in de weg zat, daar zocht ik dan ook een alternatief voor. En verder: focus op onderhoud, niet per se op overload want het kan zijn dat dat veel te veel voor je is.

Ik deed vaak ook aan het einde van mijn training even zitten op zo’n grote skippybal die in de sportschool ligt, om mijn bekken en heupen soepel te houden. Op insta volgde ik celestejfitness, die gaf me ook inspiratie! Zij liep iets voor op mij in haar zwangerschap, en ik vond het ook fijn om iemand te volgen die zinnige dingen zei zonder een soort hele hysterische lookatme-fitmom te zijn.

Succes!

2 likes

Wow wat knap! Zit zelf ook in het eerste trimester, maar helaas afgelopen weken niet fit genoeg om frequent te blijven sporten. Kijk er weer zo naar uit, conditie is wel echt hard achteruit gegaan.
Heb zelf het SterkHer programma gekocht, tot nu toe prima schema’s

2 likes

Ook heel logisch. Denk dat dat voor veel mensen geldt tijdens het eerste trimester. Ik ben tot nu toe bijv. nog niet echt misselijk geweest, maar kan me goed voorstellen dat je dan helemaal geen zin/puf hebt om te gaan sporten. Maar fijn om te horen dat het Sterkher programma er tot nu toe goed uit ziet!

1 like