Fitnesstopic

Ik heb toch een aantal PT-lessen geboekt net. De prijs viel me erg mee. Heb vast besproken wat ik wil en hij begreep precies wat ik wilde en liet de resultaten van een andere vrouw (anoniem) zien. Donderdag is mijn eerste les, ben benieuwd!

11 likes

Ik doe nu sinds September PT en vind het echt heel fijn! In het begin vooral om over mijn gym anxiety heen te komen maar ook voor de motivatie en het toepassen van de juiste techniek.

2 likes

Ja het lijkt me super leuk en leerzaam!

3 likes

Ik heb straks eindelijk een proefles voor een krachtles in de sportschool bij mij in de straat :grimacing:

Wil al maanden beginnen. Vind het toch weer spannenddd, nieuwe mensen, nieuwe plek en al zo lang niets van krachttraining gedaan :scream: hoop dat ik het leuk vind

16 likes

Oh wat goed! Ik ben heel benieuwd hoe het was :blush:

Hoe was jouw eerste pt @ZusjevanJoost ?

1 like

Het was wel leuk! Ik had gehoopt dat het iets minder oefeningen in korte tijd zouden zijn en dus wat langer per oefening/wat meer compound oefeningen ofzo, zodat je ook echt tijd hebt om een oefening goed te doen.

Het was warming up in de vorm van buikspieroefeningen (haha lolll alleen daarvoor al wel goed voor mij want ik heb de discipline daarvoor niet), en dan geloof ik iets van 20 minuten lang 6 verschillende oefeningen, waarbij je dan 20 seconden 1 oefening deed en dan wisselde naar de volgende. Dus zonder echt rust behalve de wisseltijd. Na 20 minuten een minuut rust en water drinken en dan waren er 6 andere oefeningen die we elk 20 seconden deden voor 20 minuten lang, en toen weer een minuut rust en water drinken en dan uiteindelijk in 10 minuten nog een keer álle oefeningen en dan wat stretchen. Ik vind dat heel de tijd doorwisselen kut en er is dan ook weinig tijd je gewicht zorgvuldig te kiezen en ik heb dan ook het gevoel dat ik de oefening snel moet uitvoeren ipv gecontroleerd :laughing:

Ik zou liever in duo’s ofzo wat minder oefeningen doen maar goed. Voor nu is dit prima, ik ga dit denk ik wel een tijdje doen en misschien dat ik op den duur toch over ga op vrij trainen.

Wel een leuke sportschool, klein en lokaal en nu in elk geval volgens mij nog rustig.

Ik heb laatst een verkeerde beweging gemaakt (precies op mijn 31ste verjaardag, love 30+ zijn) waardoor ik de afgelopen 3 weken last heb gehad van mijn lies. In een squathouding komen deed bijvoorbeeld al pijn, dus benen trainen was helemaal uitgesloten. Nu is de pijn eindelijk weg en kan ik weer beginnen, maar voor mijn gevoel is al pijn progressie weg haha (is natuurlijk onzin). Weer zin in!

Elk gewicht is nu dan een “post-injury” PR! :wink:

2 likes

Oh hè dat klinkt wel als een bijzondere training. Eerder hiit achtig dan krachttraining. Maar om er weer in te komen kan het wel prima zijn!

1 like

Ja het is geen hiit want het zijn wel reguliere (veel geïsoleerde) oefeningen, dus de intensiteit valt mee. En er is niet echt rust maar elke oefening is een andere spier(groep), dus ik denk dat ze de rust dan zo opvangen? Het waren bijvoorbeeld twee vormen van bicepcurls, overhead dumbbell extensions en overhead extensions met een plaat voor triceps, een row, een squat, chest press met dumbells, upright row met kettlebell, etc. En je doet dan eerst een bicep oefening, dan een tricep oefeningen, dan rug, dan benen, dan schouders etc

Ben al afgepeigerd door dit te lezen :hot_face:

3 likes

Oke interessant haha misschien een keer vragen wat het idee erachter is. Wat kan je bv nou chest pressen in 20 seconden? duurt al 10 seconden voor je goed en wel ligt. Snap wel dat je liever meer tijd hebt! Ik doe wel eens een training en dat is 50 sec werken, 10 sec rust en dan wel 3 sets van dezelfde oefening. Dat vind ik al kort voelen, maar is wel leuk ter afwisseling.

Haha ja die 20 seconden gaat wel in als iedereen een beetje klaarligt/zit/staat hoor haha. Ik haalde meestal wel 8-10 herhalingen, maar dan wel vrij “snel” uitgevoerd en niet zoals ik graag deed in mn krachttrainingtijd bijvoorbeeld bij een chestpress langzaam en gecontroleerd naar beneden en explosief omhoog. Ik moest ook wel vrij snel naar beneden zeg maar (ook niet als een idioot, maar goed, je snapt me denk ik). Maar als ik het verkeerde gewicht had was er niet echt tijd om dat te wisselen want dan is de tijd wel om inderdaad.

En je kwam uiteindelijk wel 3-4 keer langs elk stationnetje (en dan in die allerlaatste ronde nog 1 of 2 keer).

Anyhow, zeker weten spierpijn morgen

Ik zal wel eens vragen waarom ze het zo doen :joy: maar denk dat het zoiets is als in relatief korte tijd wel al je spiergroepen

1 like

Hoe weten jullie of de vorm van je oefening goed is? Mijn sportschool heeft echt bijna geen spiegels hangen en ik vind het echt moeilijk om te voelen of ik een oefening juist uitvoer, ik heb het vaak echt nodig om in de spiegel te kijken of bijv. m’n rug recht is.

Jezelf filmen en dat terugkijken! Voelt soms een beetje ongemakkelijk om te doen maar inmiddels heb ik daar schijt aan. Zorg wel altijd dat er niemand anders op te zien is.
Helpt je heel erg om inzicht te krijgen in je houding, maar je ziet dan ook heel goed of je nog een herhaling extra had kunnen doen.

1 like

Zijn er nog meer mensen die na hun bulk deze winter al aan het cutten zijn? Gaat bij mij best lekker, maar ik vind afvallen altijd makkelijker. Hoop wel nog een beetje drogere benen te krijgen iig want die zijn per ongeluk behoorlijk gegroeid en nu pas ik bijna geen broeken meer

1 like

Teach me master haha. Ik heb niet echt gebulked; maar probeer nu wel af te vallen maar ik kan nauwelijks een paasei laten staan.

1 like

Ik eet gewoon 1 paasei per dag! Hahaha
Nee “gewoon” kcal tellen en wat extra bewegen, ik kan beter een beetje honger lijden (en dan wat extra koffie/water drinken) dan boven mn trek eten, persoonlijke voorkeur denk ik!

1 like

@ZusjevanJoost @Solee ik overweeg toch ook om een keer een personal trainer te nemen. Maar hoe gaat zoiets normaal gezien dan? Diegene kijkt naar je doelen en geeft je dan een schema oid? Hoe vaak ga dan naar zo’n PT sessie?

Yes, je hebt eerst een intake voor je begint en je trainer kan ook een schema maken voor de dagen dat je geen personal training hebt! Tijdens de sessies voer je dan de oefeningen uit en let je trainer ook op je techniek.

Ik doe trouwens een keer per week, prijzen variëren maar zou uitgaan van tussen de 35 en 55 per keer. Vaak is het wel iets goedkoper per sessie als je meerdere keren per week doet.

2 likes