Fitnesstopic

Ik ben op zoek naar schoenen voor krachttraining. Zie door de bomen het bos niet meer haha. Als ik Google zie ik toch ook nog wel vaak iets van een dikke zool terwijl je toch een zo ‘natuurlijk’ mogelijke zool wil. Iemand aanraders? (Of afraders?)

Maakt niet zoveel uit tot je echt zwaar begint te liften. Alles behalve hardloopschoenen is prima. Metcons zijn een beetje de standaard voor als je wat serieuzer traint. Ik train zelf nog steeds op Allstars voor krachttraining.

3 likes

Als ik zo de plaatjes zie lijken die ook een flinke zool te hebben haha, maar er staat dat ze flexibel zijn dus dat zal wel het verschil zijn dan? Jammer dat alle sportwinkels hier zo’n beetje verdwenen zijn.

Ik heb de Nike Metcon 9 idd, vind deze heel fijn. Trainde hiervoor op ‘normale’ sportschoenen, maar ik stond niet heel stabiel en had daardoor ook minder goede techniek bij bijv. de deadlift.

Mijn Metcon’s waren in het begin heel ‘hard’ en niet buigbaar, maar dat is dus wel fijn met trainen (want je staat heel stabiel) en met de tijd worden ze wel wat ‘zachter’/flexibeler. Maar ik draag ze liever niet om te wandelen ofzo.

1 like

Oh dat klinkt fijn! Zal er niet mee op de loopband gaan dan, om ze zo lang mogelijk stevig te houden. Dankje

Misschien kijk je naar lifters? Die zijn specifiek voor gewichtheffen zeg maar. Ik ben ook fan van m’n Nike Metcons (doe CrossFit)

1 like

Ja iets wat niet al corrigeert zodat ik zelf de goede houding kan zoeken met mijn voeten.
Ga wel even op zoek naar een sportwinkel, dan maar naar een andere stad. Lijkt me wel iets om eerst te passen

Metcon is breed en een erg platte zool. Hardloopschoenen hebben veel vering en alles behalve een platte zool, je kan daar erg mee naar de zijkant wiebelen zeg maar. Passen is zeker een goed idee!

2 likes

Wat zouden jullie doen? Ik wil/moet echt iets van krachttraining gaan doen - op dit moment loop ik alleen hard en ik doe thuis soms een half uurtje pilates en/of yoga. Realistisch gezien ga ik op dit moment (in elk geval tot april) één, MAXIMAAL twee keer per week naar de sportschool kunnen/willen gaan.

Er is een nieuwe sportschool in de buurt geopend waar ik voor €54,50 per 4 weken (looptijd 18 maanden), €59,50 (12 maanden) of €64,50 (6 maanden) onbeperkt vrij kan trainen. Ze bieden ook reformer pilates (en allerlei andere groepslessen waar ik geen interesse in heb), dat heb ik nog nooit gedaan, lijkt mij wel leuk. Dan moet ik een abonnement van €94,50 (18 maanden), €99,50 (12 maanden) of 104,50 (6 maanden) afsluiten.

Ik vind het sowieso echt fucking duur allebei haha, maar er is geen betere optie - er is een sportschool nog dichterbij die iets goedkoper is, maar die is vrij klein en ze hebben daar de hele ochtend en de hele avond groepslessen waardoor een deel van de ruimte meestal niet te gebruiken is voor vrij trainen. En er is ook een sportschool verder weg waar ze ook reformer pilates aanbieden, dat kost €75 euro per maand, maar daar moet ik dan met de auto heen en dat zie ik mezelf minder vaak doen.

Ik bedoel, dit is natuurlijk een mega persoonlijke vraag maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie zouden doen. Vrij trainen heb ik vroeger ook gedaan, vind ik wel leuk en ga ik m’n weg wel in vinden. Reformer pilates lijkt mij wel leuk/goed voor de combinatie kracht/mobiliteit/de combinatie met rennen is denk ik goed?? Maarja

Ohja ik kan een proefles reformer pilates doen voor VIJFENTWINTIG euro :smiling_face_with_tear: wat ik waarschijnlijk wel zou doen voordat ik zo’n abonnement afsluit, maar ik weet ook 99% zeker dat ik het na één zo’n les leuk vind. Er komen ook nog VEERTIG euro eenmalige inschrijfkosten bij ongeacht welk abonnement ik neem.

Sowieso onderhandelen dat je die vijfentwintig euro van de proefles terugkrijgt als je het abonnement afsluit. Verder ook geen idee.

Ik vind pilates niks toevoegen als je intensief traint. Ik zou zelf 65 doen voor 6 maanden en kijken of je er idd heen gaat. Zo ja, kan je goedkoper verlengen, zo nee zit je er geen 1,5 jaar aan vast. Ook zou ik even langslopen of er iets aan de inschrijfkosten gedaan worden en dan gelijk waarschijnlijk gelijk een proeflesje pilates vragen (als ik jou was dus).

2 likes

Bieden ze ook normale pilates aan? Want dan zou ik het idee van reformer sowieso laten varen, reformer is echt wel leuk, maar ik vind het zo’n enorme meerprijs niet waard. Ik ga zelf daarom ook naar reguliere pilates in plaats van reformer (heb wel een proefles gedaan inderdaad).

We zitten verder een beetje in dezelfde situatie gok ik, ik loop voornamelijk hard (1 tot 2 keer per week) en combineer dat met de sportschool. Bij mij is dat bodypump en pilates. Ik ga wel eens vrij trainen als het zo uitkomt, maar ik vind groepslessen eigenlijk een stuk leuker. Mocht je bodypump kunnen doen, ik vind dat echt een dikke aanrader. Combi van cardio en kracht en ik word er echt sterker van.

3 likes

De enige relevante vraag is of je reformer zo leuk vindt dat het je 26 euro per les mag kosten. Met de wens voor krachttraining heeft het niet zo bijzonder veel te maken want dan is er vast nog wel een bootcampclubje/goedkopere sportschool (met groepslessen) waar je puur op kracht effectiever sport of kun je prima uit met het ‘goedkope’ abbonement.

Crying in mijn comprehensive pilates opleiding

2 likes

Een fijne sportschool die dichtbij is, is veel waard. De kans dat je anders niet gaat of veel minder, vind ik voor mezelf heel groot. Zo praat ik ook mijn veel te dure maar wel geweldige sportschool goed :joy:

Stel je gaat 2 x per week rennen, 2 x per week krachttraining doen, hoe realistisch is het dan om nog regelmatig 1 keer pilates erbij te gaan doen? Als je minder dan 1 keer per week gaat rennen of krachttraining doen, dan maak je nauwelijks progressie, dus pilates komt er nog bovenop. Maar dat is ook mijn interpretatie omdat ik 5 keer in de week sport, waarvan 4 actie.

Ik zou sowieso met het duurdere abonnement van 6 maanden beginnen. Als je na 3 maanden weer wat routine in je krachttraining hebt en denkt ik vind het geweldig, kan je meestal wel overstappen naar een langer goedkoper abonnement. Tenminste dat kon bij mijn sportschool wel, dat heb ik vorige week ook gedaan. Als je dan denkt ik wil toch graag nog pilates erbij dan kan je ook vast wel weer overstappen. Meeste sportscholen hebben voor januari ook acties omdat mensen goede voornemens hebben om te gaan sporten, misschien kan je daar nog naar informeren.

2 likes

Ja dat was ik ook van plan, ik had al gezegd dat ik het echt heel duur vond voor een proefles, als in, ik zou het logisch vinden als dat gewoon 1x gratis kan. Ze zeiden dat ze bang zijn dat mensen dan een gratis lesje komen volgen maar ik vind het echt een domme reden, wat hebben mensen aan 1 gratis les :joy: en als ze nu altijd vol zouden zitten zou ik het wel begrijpen maar ze zijn net open, dus het lijkt mij marketingtechnisch ook handiger om mensen gewoon te laten komen voor één keer dan de drempel zo hoog te maken.

@George ik weet niet zeker of ze normale pilates aanbieden, ik geloof het wel, maar die duurdere prijs is het “premium” abonnement waar dan max 2x in de week reformer pilates bij in zit en onbeperkt groepslessen. Het goedkopere abonnement is zonder groepslessen. Maar ik heb niet zo heel erg interesse in andere groepslessen op dit moment, als ik dan toch krachttraining doe vind ik het ook leuk om zelf te weten wat ik doe.

@Kauai reformer pilates leek mijn ook wel een chille middenweg voor kracht en mobiliteit, als goede aanvulling op m’n hardlopen en trainen voor een halve marathon op dit moment - m’n vorige poging met krachttraining ergens voor de zomer ben ik twee keer naar de sportschool in de straat geweest en had ik twee keer zoveel spierpijn dat ik de rest van de week niet kon sporten/rennen (lopen) :joy:

Ja, daarom heb ik het idee dat het wel deze sportschool “moet” worden :stuck_out_tongue: ik moet nog langs gaan maar het ziet er chill uit en is 10 minuten lopen (3-4 min fietsen), er zijn wel goedkopere sportscholen “in de buurt” maar dat is dan niet meer op loopafstand. En qua hoeveelheid is het tot en met april sowieso 3x per week rennen en dan bijvoorbeeld 1x pilates OF 1x krachttraining, en soms misschien allebei in plaats van OF. Na april kan het zijn dat m’n focus verandert naar vaker sportschool.
(EDIT: misschien dat ik wel kan/moet zorgen dat ik minimaal 2 keer per week naar de sportschool ga maar dat ik dan even goed moet nadenken wat ik ga doen en bijvoorbeeld max 30 minuten ga maar wel effectief train - ik heb in m’n hoofd dat ik dan minimaal een uur zoet ben, maar dat hoeft natuurlijk niet)

Ulgh, oke. Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga volgende week een keertje langs/gratis proeftrainen en ook even bespreken wat de mogelijkheden zijn mbt upgraden van het abonnement, los pilates lessen boeken misschien (misschien een paar keer proberen?) etc.

2 likes

Je gaat toch ook naar een fysio vanwege een knieblessure? Ik toevallig ook, en zij heeft in overleg met mij drie ‘workouts’ van verschillende tijdsduur gemaakt van mijn oefeningen, waarbinnen ik ook weer kan variëren tussen oefeningen en als doel heb om sterker te worden op bijvoorbeeld de squat. Die kan ik dan in de sportschool doen. En ik heb ook altijd een mini-circiit van 10 minuten voor een hardlooprondje.

1 like

Dit jaar best goede schouderprogressie gemaakt!

december 2024

december 2025

18 likes

Maar waarom wil je een middenweg als je ook gaat trainen? Je betaalt dan 94 euro voor 4x naar Pilates of training. Ik zou met trainen beginnen, dan niet zo achterlijk enthousiast dat je niet meer kan lopen haha en dan zie je wel of je nog tijd en energie voor Pilates hebt. Een upgrade kan je altijd nog doen

1 like

Oh echt mooi en knap!

Ik ga van mijn circuitje ook weer naar full body krachttraining, heb een schemaatje gemaakt. Zin in :muscle:t3:

1 like