Fitnesstopic

Ik heb deze week eindelijk een abonnement afgesloten bij een sportschool! Dus hopelijk ga ik komend jaar echt een regelmaat er in krijgen :grimacing:

Ze hebben ook dat egym en ik had gisteren intake daarvoor, sport iemand daarmee? Ik vond het heel dystopisch aanvoelen :joy: vind het zelf denk ik leuker om met losse gewichten te trainen, maar kan mij wel voorstellen dat het voor dagen dat ik geen zin heb maar wel wil gaan om de gewoonte te bouwen of gewoon even íets te doen wel lekker is om “in 30 minuten fit” te worden.

5 likes

Ik doe dat naast andere dingen (reformer pilates en aquarobics) en voor mij is dat een prima aanvulling want ik weet dat ik totaal geen discipline heb om met losse gewichten te trainen.

1 like

Nice! Weet jij wanneer de inschrijvingen open gaan? En weet jij of als je doubled met een man, je dan beide met het “mannengewicht” aan de slag moet?

Vanochtend even alle oefeningen uitgeprobeerd, vind dat skiding pittig haha. Gewicht farmers walk prima, die lunges met 10kg sandbag ook prima te doen. Gewicht op de slee viel me niet tegen. Pittig zal wel het de hele tijd wisselen zijn, dus zin om daar nu voor te gaan trainen.

Voor mensen die hyrox doen; hoe lang doen jullie over een km roeien, skieen en hardlopen?

Nee maar ik denk/hoop nog wel dit jaar

En yes als je doubles doet met een man moet de vrouw ook mannen gewicht.

Ski-erg is een best technische oefeningen om goed te doen, zodat je niet alle gewicht vanuit je armen trekt.

Ik heb geen idee van m’n 1km tijden eigenlijk
 lopen denk gemiddeld 6.30 denk ik, ben geen snelle loper.

2 likes

Wat ik ook heel handig vind is dat de app te bedienen is via je Apple Watch. Misschien ook bij andere smartwatches, maar dat weet ik niet? Dan kan ik daar de rest timer op zien, reps en gewichten invoeren. Hoef ik tussendoor niet op mijn telefoon.

2 likes

Mijn sportschool heeft ook egym en ik dacht dat ik het heel veel ging gebruiken, maar na 4x was ik er al op uitgekeken :sweat_smile: Gewoon te saai omdat je weinig eigen inbreng hebt en 6 trainingen hetzelfde gewicht krijgt. Ik werd mij er ook bewust van dat het te licht is en je niet (een of twee reps) tot failure kan gaan voor spiergroei. Vind het bij nader inzien leuker om mezelf iedere training uit te dagen, af en toe wat nieuws te proberen. Dat geeft mij de dopaminehits waardoor ik blij de gym uit loop. Kan mij voorstellen dat het voor sommige mensen wel werkt hoor.

Ik gebruik het wel een keer in de maand om een krachtmeting te doen. Dan kan je in de app zien dat je weer veel sterker bent geworden met je 1 rep Max. Geeft ook wat data waarmee ik kan zien welke spiergroepen ik meer of minder moet trainen.

Lang verhaal en dubbelpost excuus :innocent:

3 likes

Ik sport er al ruim 3 jaar mee en ik vind het perfect om laagdrempelig je spieren te trainen. Als je graag héél intens traint is het niet uitdagend genoeg, maar voor de gemiddelde sporter is het echt prima. Je kunt ook voor wat intensievere programma’s kiezen.

Ik doe het zo’n 3/4 keer in de week en vind het heerlijk om in een half uur klaar te zijn en daarnaast nog wat cardio te doen.

4 likes

Ik zou een hyrox gym zoeken in de buurt en daar wat lessen nemen. Vooral die erg oefeningen (ski en roeien) zijn best wel technisch, scheelt veel als je daar wat begeleiding in krijgt.

En lunges zijn met 20 kg bij de mannen denk ik

2 likes

Mijn sportschool heeft het ook, vind het een beetje cringe eigenlijk. Zijn de meeste dooie mensen die daar op zitten, en of die dan in 30 minuten zo’n goede workout gehad hebben
 ? Ja geen idee heb het zelf nog nooit gedaan maar als ik ze zo bekijk denk ik het niet eerlijk gezegd.

Waarom zou je ook zo graag klaar willen zijn in een half uur.

3 likes

Ik heb dit een tijdje gedaan, maar vond er niks aan. Vond het heel onnatuurlijk voelen ofzo. Vind gewoon fitness echt veel leuker en fijner.

3 likes

Iedereen haalt toch iets anders uit het sporten?

Een egym valt niet te vergelijken met losse gewichten en is ook niet gemaakt om echt intense spiergroei te krijgen ofzo. Ik vind het fijn omdat het een hele laagdrempelige manier is om mijn spieren en gewrichten gezond te houden, zonder dat het steeds meer of beter of intenser hoeft te worden. En dat dat lekker hersenloos kan in een half uurtje na een dag werken is heerlijk voor mij. Ik slaap beter en voel me soepeler en sterker dan toen ik het nog niet deed. Ik haal er echt wel wat uit en heb geen behoefte aan meer.

10 likes

Ja nou dat bedoelde ik met dystopisch, voelde echt vaag om helemaal nergens over na te hoeven denken, alsof ik geen eigen wil had :joy: het lijkt mij dus ook niet leuk maar voor sommige mensen is sporten/krachttraining puur functioneel dus kan mij dan wel voorstellen dat het dan fijn is!

Knap dat jij het al zo lang zo vaak doet @Hiphopopotamus! Boek jij ook een beetje vooruitgang of doe je het meer voor onderhoud?

1 like

Ik ga ook wel vooruit! In het begin ging dat heel snel, nu slow and steady.

Maar ik maak me geen illusies dat ik hier mega spierbundels mee ga krijgen hoor! Ik zit hier ook verkeerd in dit topic tussen mensen die echt van fitness houden en vast veel meer uitdaging zoeken. Ik wil gewoon laagdrempelig wat doen en voel me daar goed bij. Ben helaas niet iemand die geniet van 1,5 uur tot het gaatje gaan in de sportschool elke dag (I wish haha).

7 likes

Iedereen haalt iets anders uit sporten, maar ik heb het idee dat dit vooral mensen aanspreekt die fitness eigenlijk niet leuk vinden maar wel vinden dat ze het moeten doen? En die mensen zou ik het gunnen om iets te vinden wat ze wel leuk vinden ipv als zo’n circuitje als te raffelen in 30 minuten.

En jij voelt je soepeler, wat eigenlijk apart is omdat je juist traint in een beperkte range of motion en het is ook veel minder functioneel doordat er weinig actieve mobiliteit is.

6 likes

Je bent nu zo aan het invullen. Ik ga niet met tegenzin en de mensen die ik in de sportschool spreek ook niet. Natuurlijk moet je het niet doen als je elke keer 30 minuten zit te lijden. Ik vind het de fijnste manier van sporten tot nu toe en ik heb een hoop geprobeerd.

En ik voel me soepeler ja en als ik door omstandigheden een tijdje niet ben geweest dan merk ik dat :woman_shrugging:

Ik merk hier soms zo’n irritante houding bij fanatieke fitnessers die het meteen ondenkbaar of nutteloos vinden om wel iĂ©ts aan fitness te doen, maar niet meteen volle bak.

25 likes

Je voelt je aangesproken maar heb het eigenlijk over de mensen die ik in mijn sportschool zie zitten. En dat de medewerkers daar het proberen te verkopen als een ‘full body workout in 30 minuten’. Ik persoonlijk denk dan waarom zou ik maar 30 minuten willen trainen?

En ja ik vind inderdaad wel dat als je iets doet, kun je het maar beter goed doen toch? Als jij dat irritant vind. Sorry maar niet sorry

:clap: :clap::clap: iedere vorm van beweging is goed :clap::clap::clap:

Sorry @Karl_Lagerfeld maar door dat soort dingen te zeggen wordt de drempel voor heel veel mensen om te bewegen alleen nog maar hoger. En inderdaad als je van (bijna) niet bewegen naar de egym gaat is het logisch dat je je lekkerder en soepeler in je lijf voelt.

Kortom, gewoon lekker bezig hoor @Hiphopopotamus

49 likes

Ik ben erg te spreken over mijn egym! Ik ben gegaan omdat ik toch een milde vorm van krachttraining nodig had naast hardlopen. Dit jaar geen hardloop blessures meer gehad, 5 min!! Van mijn 5k tijd afgelopen en prs gelopen op de 10k. Daarnaast vind ik het leuk, voor mij uitdagend (hiervoor nooit gesport) en laagdrempelig voor iemand die nooit eerder naar de sportschool durfde. Ik vond het voor mij de beste beslissing van 2025 :smile:

13 likes

Dit was het idd voor mij! Waar ik ging maakte je ook altijd hetzelfde rondje en dat werd gewoon saai. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik doe. (En dat is momenteel niks, in het nieuwe jaar en na groen licht van de bekkenfysio wil ik het fitnessen weer oppakken)

2 likes

Nee dat vind ik dus juist niet omdat veel mensen lijken te denken dat de sportschool de enige manier is om te sporten. En hoe realistisch is het dat iedereen dat leuk vind? Terwijl er zijn zoveel andere dingen zijn die leuk zijn om te doen. Ik heb een vriendin die zich nu dan weer voor de 3e keer heeft ingeschreven vol goede moed, ze gaat 1 week en dan stopt ze weer. En die zoekt dan ook schema’s dat ze zo snel mogelijk klaar kan zijn of zo min mogelijk keren hoeft te gaan.

Ik sport zelf al bijna 15 jaar in de sportschool maar maak zelf ook soms uitstapjes naar andere dingen omdat ik dat dan op dat moment leuker vind. Dagelijks iets met tegenzin moeten doen is niet vol te houden.

5 likes