Nou ik begin weer bij 0
dus mijn voornaamste doel is om 2x per week krachttraining te doen en 1x per week cardio, wil graag zwemmen en boksen afwisselen.
Heb met Hevy wel twee mooie schemaās gemaakt.
Nou ik begin weer bij 0
dus mijn voornaamste doel is om 2x per week krachttraining te doen en 1x per week cardio, wil graag zwemmen en boksen afwisselen.
Heb met Hevy wel twee mooie schemaās gemaakt.
Waha de dag dat ik vrijwillig de coopertest loop gaat niet komen
in mijn sportschool staat dit ding, dus dat ga ik gebruiken!
Ja die pull up vind ik ook veel te frustrerend. Ik heb geen specifieke doelen dit jaar. Gewoon drie keer per week sporten en dat kan crossfit, hyrox of oly zijn op de plek waar ik zit. Ik werk onregelmatig, dus heb geen vaste dagen of momenten.
Ik heb wel nieuwe hardloopschoenen gekocht, dus als het straks wat aangenamer is buiten ga ik er ook nog minimaal een keer per week hardlopen aan toevoegen. Maar ook niet specifiek een doel. Misschien schrijf ik me wel in voor een 5k in de buurt haha.
Overigens geen ambitie om een hyrox te doen, ondanks de trainingen. Ik vind de workouts die wij doen in die lessen gewoon leuk.
Bench: 80 kg (nu 70)
Deadlift: 147,5 kg (nu 137,5)
Squat 127,5 kg (nu 117,5)
Pullups: 10 (nu 3)
Zijn redelijk uitdagende doelen denk ik, maar ik sport veel en heb een plan, dus ik ga ervoor.
Qua crossfit wil ik de handstand pushup en handstand walk leren, en heel stiekem een bar muscle up.
Ik ben vorig jaar begonnen met fitness en vond het in het begin lastig om te voelen welke spieren ik trainde, maar dat werd steeds beter hoe vaker ik het deed. Helemaal toen er ook een egym kwam en ik ook verschil zag. Maar die egym heeft het sporten eigenlijk een beetje voor me verpest, want ik vond het op den duur echt saai worden om twee keer hetzelfde rondje te doen (mijn sportschool heeft ook niet al die apparaten die bij een egym horen) en je moet je nu ook inschrijven en daar heb ik geen zin in. Ik ben een tijdje niet geweest en moet qua spieropbouw weer helemaal opnieuw beginnen, maar het is niet anders. Ik voel me nu een beetje lost omdat ik niet weet wƔt ik wil doen. Hoe bepalen jullie wat je gaat doen? Ik dacht er zelf aan om deze week even wat verschillende apparaten en oefeningen uit te proberen en dan te kijken wat ik leuk vind en daar dan een routine van te maken. Het lijkt me leuk om nu wat met losse gewichten te doen, al voelt dat nog wel wat ongemakkelijk maar daar moet ik denk ik even doorheen.
Wat is je doel?
Ik wil bijvoorbeeld mijn hele lichaam trainen, ik ben boven de 40 en dan is het gewoon heel belangrijk om je spieren goed te trainen en sterk te houden.
Dit heb ik zo voorgelegd aan CatGPT, gezegd hoe lang ik maximaal wil trainen per keer, geen cardio (want ik loop al hard 2 keer per week dus wil niet ook nog cardio in de sportschool doen) en die heeft toen een schema gemaakt die ik vervolgens in Hevy heb ingevoerd.
Is er op jouw sportschool niet de mogelijkheid dat iemand een schema voor je maakt op basis van je doelen en wat je leuk vindt? Wat ook kan helpen is een andere sport dan fitness proberen (zwemmen, pilates, boulderen, padellen etc) om weer motivatie in het bewegen te krijgen. Ik doe zelf allerlei sporten door elkaar en dat geeft me dan in de sportschool weer motivatie om bepaalde spiergroepen extra te trainen.
Als je niet weet wat je wilt is push/pull/leg altijd een goed schema! Dan heb je wat houvast en kan je zelf oefeningen erin proberen. Je kan ook push/leg/pull/leg doen.
Ik heb ook een fitness/sport dilemma. Ik deed altijd fitness (zelf in de sportschool en ook een poos personal training). Op een gegeven moment was ik alle plezier erin verloren dus ben ik daarmee gestopt. Toen ben ik vooral heel veel blijven wandelen en hier en daar wat padel, salsa of zwemmen.
Ik was best wat spieren verloren en inmiddels heb ik sinds zoān 1,5 jaar helemaal mān sport plezier weer teruggevonden. Ik sport nu ongeveer 5 keer per week en doe pilates en spinning (rocycle). Ik heb inmiddels daarmee ook echt wel weer wat spieren opgebouwd maar zal wel op de max daarvan zitten nu gok ik.
Ik weet dat krachttraining heel goed is voor je latere gezondheid (spierkracht, botdichtheid) maar qua plezier in sporten wil ik eigenlijk laten zoals het nu is.
Denken jullie dat ik met wat ik nu doe ook voldoende doe voor die latere gezondheid of moet ik echt meer aan krachttraining gaan doen?
Ben totaal geen expert, maar het klinkt alsof je heel actief bent. Zou me met hoe actief je nu bent niet druk maken dat je niet ook nog krachttraining doet. Je doet wat je kan en je hebt daar plezier in, dat lijkt me het belangrijkste. Bovendien heb je het niet allemaal in de hand als het gaat om je latere gezondheid.
Pilates is ook krachttraining! Geen zorgen, gaat goed zo. Als dat op een gegeven moment te makkelijk gaat voelen kan je nog altijd wat gewichten erbij gaan doen. Ik doe zelf graag groepstrainingen (naast open gym), misschien is dat dan ook wat voor jou als je die lesjes leuk vindt.
@Janniebeton die laatste zin klopt helemaal, maar we verwaarlozen dit aspect van gezond oud worden veeeeeel te veel imo
Ik ken die meid niet maar dit is geen mening haha ook alleen je lichaamsgewicht gebruiken is weerstandstraining. Zegt ze wat nuttigs?
Verder heb ik hier vaak genoeg mān mening genoemd dat pilates niks toevoegt als je met gewichten traint (naast dat ik de marketing eromheen helemaal kut vind), maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
@Janniebeton @Kauai Ja jullie hebben ook gelijk hoor, ik ben op zich heel gezond bezig en ik heb echt nog wel uitdaging bij bepaalde pilatesoefeningen.
Soms lijk je het gewoon nooit goed te doen qua sporten en eten, maargoed ik heb in beide een goede basis en daarmee kom ik vast al een heel eind.
Hahaha ik zag deze video vorige week en omdat ze zo specifiek zei dat pilates geen krachttraining is moest ik er direct aan denken bij je bericht.
Uit mān hoofd test ze allerlei verschillende varianten van pilates en was haar conclusie dat ze de contemporary pilates maar niks vindt en de core varianten die wat meer bij de OG pilates liggen een hele fijne aanvulling op haar krachttraining vindt. Ik ben niet zo thuis in pilates eerlijk gezegd dus ik weet niet hoe het allemaal heet. Voor haar is het natuurlijk niet voldoende weerstand omdat zij super zwaar traint. Voor een normalo als ik zou het inderdaad prima kunnen kwalificeren als krachttraining denk ik.
Ah zo. Ja wat ik bedoel is dat ook als iets licht voor je is (wat het voor mij ook is), dat niet betekent dat het geen krachttraining is. Natuurlijk hebben gewichten meer weerstand en doet dat meer voor je spieropbouw, botdichtheid, coƶrdinatie etc maar dat betekent niet dat pilates niks doet!
@ZusjevanJoost @Handtas @Kauai goeie tips! Ik ga even goed nadenken over een doel. Voor vandaag heb ik een schema van Hevy gebruikt waarbij ik vooral oefeningen deed met dumbbells en vond dat eigenlijk wel leuk! Ik had mān houding denk ik nog niet helemaal goed bij bepaalde oefeningen, maar ik heb voor morgen een afspraak ingepland met een fitnessinstructeur waarmee ik een plan ga maken en ze gaat me ook uitleg geven over hoe ik die beste kan uitvoeren. En ik heb toegang gekregen tot nieuwe programmaās op de egym. Dat wil ik wel even proberen, maar als ik het toch niks vind zeg ik gewoon dat deel van mān abonnement op. En verder wil ik eens met mān vriend mee boulderen om te kijken of ik dat ook leuk vind en ik kan inderdaad nog wel meer proberen! Zwemmen heb ik al geprobeerd, maar ik ergerde me zó aan andere mensen
Ik laat dat voorlopig even.
Waarom zijn we bezig met de ālatere gezondheidā
je bent toch mega actief
Omdat dat nu het ding is wat je overal hoort, maar waarschijnlijk gaan hier nu vooral mensen opletten die eigenlijk al lekker bezig zijn en de mensen die er baat bij zouden hebben krijgen het niet mee.
Is ook zo hoor, denk wat @Venkel zegt. En daarbij ben ik denk ik bang voor oud worden ![]()
Lijkt me zo kut als je niet meer veel kan als je 60 bent.