Ik vergelijk het weleens om te checken, meestal zit het wel in de buurt van de realiteit. Je kan de tekst nog aanvullen en veranderen en dan maakt hij een nieuwe berekening. Ik zet het vaak wat hoger als ik mij zorgen maak dat het te laag is ingeschat. Ik denk echter dat voor mij, de keren dat ik niet thuis eet, niet het verschil gaat maken of die calorieën er exact goed in staan.
Ik vind zelf Lose it de fijnste die ik tot nu toe heb geprobeerd. Kent alle producten en legt ook verbanden, invoeren gaat heel makkelijk en fijn overzicht.
In het begin ging ik wel alles wegen om zelf ook een beter beeld te krijgen van hoe en wat, maar inmiddels kan ik zelf veel dingen prima inschatten door te eyeballen. Ik weeg alleen de belangrijkste dingen af zoals eiwitten, bronnen van koolydraten en vet, maar niet ieder detail. Bvb hoeveel groente, zoals komkommer of rode kool, kruiden (wie doet dat??), of dat nu 80 of 100 gram is maakt niet denderend veel verschil. Beetje margarine op brood weet ik is ongeveer 7 gram, rode saus weeg ik ook niet, maar bvb wel de mayo. Ik weet nu ook ongeveer hoeveel een rode paprika of een courgette weegt, dat soort dingen zijn.
Maak ook vaak recepten van chat gpt en dan vraag ik de calorieën en macro’s en dan voer je in een keer de getallen in als maaltijd, niet ieder product afzonderlijk. Of als het van een andere bron komt gooi ik het recept in chat. Buiten de deur kan je dat ook eventueel doen met een foto, sommige apps hebben dat ingebouwd. Het is niet super accuraat maar beter dan niks.
Nu doe ik he nog af en toe precies, soms half en dan weer een tijdje helemaal niet. Dat houdt mij on track, want ik zit inmiddels al meer dan een jaar op mijn streefgewicht. Mijn hele eetgewoontes zijn veranderd.
Ik weet niet, ik snap dat je dit niet zo bedoelt maar ik vind dit toch een beetje een te ongenuanceerde boodschap, zeker als je vrijwel niets weet over deze persoon en wat zij wel of niet eet en beweegt. In de basis is het natuurlijk waar maar volgens mij kan er wel meer aan de hand zijn waardoor je niet (meer) afvalt? Bijvoorbeeld juist hormonale disbalans door langdurige stress (een fat burn pil is dan natuurlijk geen oplossing)? Oid haha.
Ik wil dit even zeggen omdat ik ongeveer 10 jaar geleden 1200kcal per dag + wat ik verbrandde met sporten at en op een gegeven moment niet meer afviel terwijl ik nog (net) geen ondergewicht had; en toen dacht ik ook: ik moet minder eten, mede doordat “afvallen is simpel, minder kcal eten dan verbranden” de boodschap toen altijd was op het ellegirlforum
, maar dat sloeg natuurlijk nergens op.
Maar dan klopte het toch, of begrijp ik je verkeerd? Je had net geen ondergewicht zeg je.
En waarom wilde je nog meer afvallen dan als je al bijna ondergewicht had?
Ja tuurlijk stel je hebt een schildklierafwijking of een of andere ziekte kan er meer aan de hand zijn. Ik doe de aanname dat diegene verder gewoon gezond is en niet achterhoudt dat ze ondergewicht heeft. Maar wat je zegt, in de basis is het gewoon waar.
Ik zie dat gewoon veel om mij heen, vrouwen die groene thee supplementen, dure druppels, pillen, weet ik veel wat nemen maar geen idee hebben hoeveel ze nu eigenlijk eten. Meeste mensen vinden bijhouden te veel gedoe en zoeken een makkelijke weg eruit. Je kan ook wat lijk gezond eten, maar alsnog veel te veel calorieën binnenkrijgen. Ik had daar zelf ook geen idee van, maar wel iedere populair dieet wel eens geprobeerd.
Dit is toch logisch? Ik had 30kg overgewicht en verloor een halve kg per week op 1900 kcal + 150 extra op een sportdag. Die hoeveelheid nam ook nog eens geleidelijk af naar 1800. Als jij maar een paar kg teveel hebt kun je gewoon maar heel weinig eten want je lijf verbruikt minder.
Viel overigens wel vaker een maand of twee niks af om vervolgens kort daarna ineens wel weer snel af te vallen. Het is - klein groepje uitgezonderd - vaak echt volhouden en consistentie. Elke diëtist zal je vertellen dat het een sommetje van minder eten dan je verbrand is, wat is het anders?
Ja sorry maar 1200 kcal voor een meid van 178cm is gewoon niet genoeg om je lichaam überhaupt draaiende te houden en ik woog alles netjes af en ik baseerde wat ik eventueel verbrandde met sporten op mn borst hartslagmeter en nam de 10.000 stappen die ik zette niet eens in ogenschouw, en ik stond maanden stil en zodra ik iets meer at kwam ik aan
Het is de basis maar volgens mij kan je er ook in doorschieten waardoor je wel uitgehongerd en zonder energie zit heel de tijd en niet meer afvalt, maar goed ik heb geen zin om de wetenschap er op na te zoeken ![]()
Ik weet niet ik vind het gewoon een toxisch credo om te herhalen omdat het voor mij voelt als: je doet het niet goed genoeg en honger jezelf gewoon meer uit ipv iets constructiefs waar je echt iets mee kan, en ik kan mij voorstellen dat het voor meer mensen/vrouwen geldt
Maar het zal wel persoonlijk zijn
Ja precies dat is inderdaad niet genoeg en daarom hoort iemand tegen ondergewicht aan niet bezig te zijn met afvallen. Hate to break it, maar dat is gewoon geen gezonde wens. Dat is wat het toxisch maakt. Als jij teveel weegt (objectief, niet subjectief) is er niks toxisch aan minder eten dan je verbrandt, je hebt immers genoeg en komt op een doodnormaal dagelijks eetpatroon uit. Dat ís de wetenschap. Er zijn factoren (hormonen, eerder afvalverleden, ziekte) waardoor het lastiger wordt, maar ook die veranderen niet dat het minder eten dan je verbrandt is; hooguit hebben ze invloed op hoeveel je lijf verbrandt. Als je denkt dat dat bij jou speelt kan het nooit kwaad daar met een expert over te praten, maar je komt echt van een koude kermis thuis als je verwacht dat die iets anders gaat zeggen dan afvallen = meer verbranden dan je eet.
Omdat ik mezelf te dik vond ![]()
Heeft iemand wel eens de app Ladder geprobeerd?
Ja ok. Ik snap je punten niet helemaal verder want het werkte dus wel: minder calorie-inname = afvallen. Dat jij niet verder afviel lijkt mij te liggen aan dat je al bijna ondergewicht had, dus jouw voorbeeld/ervaring lijkt mij niet zo relevant voor iemand met (wat) overgewicht die graag af wil vallen.
Nouja m’n eerste punt was dat het helemaal niet gezegd is dat deze persoon overgewicht heeft volgens mij? En het tweede dat minder eten dan je verbrand de basis is maar dat er volgens mij wel een wat genuanceerder verhaal is wat te maken heeft met cortisol, bmr etc (ik weet het ook niet precies want ben er al lang niet meer mee bezig op deze manier gelukkig) waardoor het niet ALTIJD perse effectiever (of gezond) is om minder te eten of meer/harder te sporten. En ook gewoon, niet zo behulpzaam
zou ik denken
maargoed ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt, en wat ik al zei het is blijkbaar iets persoonlijk dat ik de behoefte voelde te reageren
Je hebt gelijk hoor dat veel mensen met overgewicht een te hoog cortisol hebben en dat het belangrijk is dat eerst/ook aan te pakken. Dus wel mee eens dat het wat genuanceerder is dan je moet minder eten en meer bewegen, maar in essentie is dit natuurlijk wel de stelregel. En een te hoog cortisol pak je naast externe stressfactoren ook aan door bv te wandelen en je processed eten te verminderen, wat ook weer zorgt voor afvallen.
En ook met ondergewicht val je uiteindelijk alsnog af door onder je behoefte te eten natuurlijk. Kijk naar mensen met extreme eetstoornissen.
Nouja ik denk dat het vooral niet behulpzaam is om vast te houden aan spookverhalen over afvallen. De wereld zit vol charlatans die proberen dit riedeltje (eet minder dan je verbrandt) te verpakken in pilletjes, programma’s, appeldagen en shakes. Laten we niet doen alsof het verhaal hopeloos complex is en wetenschappelijke deepdive vereist. Neem ook maar een vooraanstaand instituut op dit gebied, bijvoorbeeld het voedingscentrum en het is de eerste zin waarmee ze beginnen. Niet om je te zieken, maar omdat het een feit is. Elke medische vorm van begeleiding met afvallen ten doel, zei het een diëtist, medicatie of een operatie heeft als uitgangspunt dat je werkt naar een situatie waarin je minder eet dan je verbrandt. Soms is dat ingewikkelder en dat loont het om dat medisch te verkennen, niet omdat de basis van het verhaal dan verandert, maar omdat het goed is om te weten hoe je lichaam werkt.
Neem bijvoorbeeld cortisol; je hebt gelijk, dat heeft invloed, maar wat denk je dat een diëtist je adviseert als je door chronische stress niet afvalt en het wel belangrijk is dat je afvalt? (Dus niet in een situatie van ondergewicht). Ze geven je tips en adviezen om de stress te verlagen, eventuele eetbuien die daaruit voortkomen te verminderen en leggen je uit hoe eten en stress samenhangen. Dus minder suiker, minder cafeïne, matig intensieve beweging en beter slapen. Waarna ze ook gewoon een schema met je maken dat neerkomt op: eet minder dan je verbrandt. Het is geen rocket science.
Ja, daar zat ik ook nog aan te denken inderdaad. Het kan. (Maar het doen is een 2e natuurlijk)
Ik heb een short van Aimn sportswear waarbij er een silicone laagje aan de onderkant van de broekspijp zit waardoor ze niet oprollen.
Kennen jullie meer merken die dit hebben?
Even een frustratie uiten. Ik was met behulp van een schema weer (sinds voordat ik een baby heb gekregen - hij gaat inmiddels bijna naar school) bijna op een lichaamsgewicht squat en daar was ik zo blij mee! Nu heb ik wekenlang af en aan buikgriep of koorts gehad. Net was ik weer in de sportschool en kon ik met moeite 15 kg minder squatten. Weet dat het een langetermijnding is, sport, maar ik vind het wel jammer!
Ooh maar dat bouw je snel weer op hoor. Ben ook altijd heel slap als ik net ziek ben geweest of lange tijd op vakantie niet heb gesport. Twee weken later ben je waarschijnlijk weer op je oude niveau!
Vergeet daarbij ook niet dat het een momentopname is, ene dag is beter dan de andere.