Ja wou net zeggen! Ik zit echt al veel te lang op 2 x 5 haha. Met Caroline vaak ook zoveel herhalingen dat m’n armen al moe zijn als ik bij de shoulder press kom.
Hoe zouden jullie dit invullen? Ik sport 5x per week, waarvan 3x sportschool en 2x hardlopen. Qua hoeveelheid is het goed te doen, dus dat is het probleem niet. Maar ik ben erg aan het puzzelen wat ik op welke dag moet doen. Zo doe ik de ene week 2x bovenlichaam en 1x onderlichaam en de andere week andersom. Ik wil geen zware been-training doen een dag voor het hardlopen, maar dat wordt wel lastig zo.
Ik zou nu namelijk het volgende hebben (in een week met 2x onderlichaam):
Maandag: fitness- onderlichaam
Dinsdag: hardlopen
Woensdag: fitness- bovenlichaam
Donderdag: fitness - onderlichaam
Vrijdag: rust
Zaterdag: hardlopen
Zondag: rust
Vind het echt een puzzel met zo plannen steeds, haha
Train je hardlopen voor iets specifieks? Anders (of juist met bv Hyrox) is met vermoeide benen lopen misschien ook juist een idee?
Je rust op vrijdag en zondag kan je ook verplaatsen, dat zit wel veel op elkaar zo. Of maandag en dinsdag trainen en woensdag hardlopen?
Ik zit hier ook altijd mee te strugglen met meerdere sporten. Wat bij mij echt een uitkomst was, is 2 trainingen op 1 dag. Dan heb ik een extra rustdag in de week, en is de spierpijn van een krachttraining in de ochtend nog niet ontwikkeld savonds, zodat m’n andere sport ook nog lukt. Zal vast nog niet ideaal zijn, maar ik streef het optimale ook niet na.
In jouw geval zou je bv een rustige loop kunnen plannen op dezelfde dag dat je onderlichaam traint?
Ik train al een jaar precies dat! Dus 2 (of 3 keer) hardlopen en 3 keer krachttraining.
Maandag: hardlopen
Dinsdag: kracht
Woensdag: om de week hardlopen
Donderdag kracht
Vrijdag: om de week hardlopen
Zaterdag: rust (soms extra keer hardlopen of inhalen)
Zondag: kracht
Kracht doe ik rug/biceps, benen, borst/schouders/triceps en dat draait iedere week achteruit. Dus week 1 op dinsdag benen is op week 2 op zondag benen.
Komt weleens vervelend uit, maar merendeel van de tijd geen last van.
Random bericht, maar ik kan voor het eerst sinds 2019 (toen deed ik Crossfit, nu niet meer) weer een strict pull up! En twee chin ups achter elkaar! Ben echt trots ![]()
Nee, niks specifieks, puur conditie en kracht opbouwen (en afvallen).
Rustdag kan ik inderdaad nog wel op een andere dag doen. @Cleopatra Bij jou wisselen je rustdagen dus? En jij hebt het dan zo ingepland dat je geen benen traint de dag voor je gaat hardlopen? Of is dat als je meer getraind bent minder heftig? Ik heb nu namelijk nog vaak behoorlijke spierpijn de dag erna.
@Eileen Ik heb laatst geprobeerd om eerst hard te lopen en daarna een upper body te doen in de sportschool, maar ik had toen echt duidelijk veel minder kracht. Ik ben nog niet zo lang bezig met dit schema, en moet nog wat opbouwen dus misschien is 2 trainingen op 1 dag dan wat teveel van het goede.
@Plum Ohh wat knap! Ik zag laatst een vrouw van rond de 50 in de sportschool die ook pull ups deed en ik vond dat zo stoer. Ze zei dat ze er een jaar op geoefend had voordat het lukte en nu ben ik ook gemotiveerd om er voor te trainen. Zou me zo vet lijken als je dat kunt.
Ik had vandaag een kut ervaring bij mijn sport school.
Ik ben al een paar jaar aan het trainen met gewichten thuis (Caroline Girvan), maar ben nog steeds slap. Ik heb mager, met weinig spier en vet, maar wil graag sterker worden.
Dus ik had me ingeschreven bij een sport school met groepslessen.
Vandaag ben ik naar de calestatics les geweest. Die ook voor beginners toegankelijk moet zijn.
Het enige wat we gedaan hebben is handstand en pull-ups, dat ik beiden niet kan. De eerste 30 minuten heeft hij me 3 oefenjngen gegeven. Daarna moest ik van de trainer assistant pull ups doen op een apparaat aan de andere kant van de sport school. Hij is niet eens komen kijken. Na 30 minuten op dit apparaat, ben ik maar weggegaan.
De krachttrainingen doe ik in cyclussen van 8 weken, meestal heb ik alleen flinke spierpijn in week 1 en soms week 8 en alleen van de benen meestal. Op die momenten meer eiwit eten en inderdaad wellicht geen zware hardlooptraining, al vind ik het heerlijk om de spierpijn eruit te rennen.
Ik heb echt een vreselijke week gehad met allemaal slecht nieuws en nare shit. Vannacht maar 3 uur geslapen door het piekeren + buikpijn door eerste dag menstruatie. Maar train elke vrijdagochtend om half 8 met een trainer dus moest wel om half 7 mijn bed uit. Ik had zo ongelooflijk veel tegenzin en ik was zo moe. Kon wel janken toen ik onderweg was. En vervolgens heb ik echt heerlijk getraind en zelfs een pr gehaald met aantal pushups. Nu voel ik me echt zo veel beter haha. Echt I love krachttraining het is echt zo heerlijk dat het me mentaal ook zo veel geeft en dat blijft me toch elke keer weer verbazen ofzo. Hoe belangrijk het ook voor je hoofd kan zijn
Ik train nu sinds een maand met de Ladder app en ik ben zó onwijs fan. Programma’s zitten echt goed in elkaar, super fijn tracksysteem, en ik vind het coach aspect ook echt top. Voor mij so far echt de beste fitnessapp!
Ik ben de afgelopen zes weken ten minste 1x in de week naar de sportschool gegaan. Ik wil eigenlijk ten minste 3x maar ik bedoel te zeggen dat ik niet helemaal echt nettttttt begin maar oh mijn god die spierpijn jongen dat is toch niet te pompen ![]()
Ik was eerder deze week voor full body en donderdag voor lower body en ik wilde gister of vandaag upper doen maar m’n billen zijn zo pijnlijk dat ik echt geen zin heb om ook drie dagen pijn/stiijfheid in m’n rug/schouders/core/armen te hebben ![]()
![]()
Goed bezig in ieder geval! En gewoon wat lichter trainer? Of wat meer cardio ipv kracht.
Nee joh
@boonie Moet je gewoon ff doorheen. Stretchen helpt, eiwitten eten en bloedsomloop stimuleren door te bewegen
Ik heb onlangs het advies gekregen om ipv krachtlesjes echt zelf naar de sportschool te gaan, omdat ik dan rustiger en zwaarder kan trainen. In januari ga ik een programma volgen voor vrouwen die zelfstandig naar de sportschool willen, en dankzij mijn krachtlesjes zou ik nu ook al iets kunnen doen in de sportschool, maar ik durf nog niet zo. Zijn er tijden die meestal rustig zijn? Ik las op google na 21u of in de weekenden na de “ochtendspits”. Is dat ook jullie ervaring?
Zelf ga ik altijd voor werk (ik kan veel thuiswerken én de sportschool is nog geen 3min lopen) dus ik sta dan om 6.15u in de sportschool, dan is het heel rustig.
In de weekenden is het ook na de ochtendspits nog best druk, einde middag is denk ik dan het rustigste.
Het ligt heel erg aan je sportschool denk ik. Bij die van mij is het om 9 sochtends in het weekend rustig en doordeweeks bv rond 14.
Ja voor 7:30 en tussen 9-11:30 doordeweeks en dan weer 13-16 is het rustig ook.
Oke ik vrees dat ik me eroverheen moet gaan zetten en tijdens drukkere tijden moet gaan sporten ![]()
Ik kan (helaas) ook pas vanaf een uur of 10 sporten ondanks dat ik wel een ochtendmens ben, maar sochtends word ik altijd erg snel misselijk van sporten (ik heb het vaak geprobeerd, ook voor een langere tijd, maar mijn lichaam is het fitst in de namiddag/avond).
Ik vond het ook eerst spannend en was enorm onzeker. Of ik het wel zelf kon maar ook over mijn lichaam. Maar ga nu al 3 maanden consistent en als ik een dag niet ga, dan mis ik het. Iedereen is bezig met zichzelf. Tuurlijk kijkt iemand wel eens een keer, maar ik ben bezig met een oefening dus dan boeit het mij echt minder. Lekkere muziek op, focussen op mijn houding en dan gaan die gedachtes ook weg.
En op de juiste tijden gaan helpt ook wel. Als ik weet dat het druk is met veel jeugd, dan ga ik niet. Vind het dan ook niet leuk want ze hangen in groepjes en ze zijn luid…
Ik ga zelf in de ochtend, tussen 7 en 8. Ook omdat ik het dan al gedaan heb en mij de rest van de dag daardoor lekker voel. Het helpt mij echt om uit mijn hoofd te komen dus ook nog eens goed om gefocust aan mijn werk te beginnen ![]()