Ik ga meestal rond een uur of 21 en dan is het aardig rustig. Vooral vrijdag, za, zo rond die tijd ben ik wel eens helemaal alleen. Sowieso een avondmens, maar ik kan er ook niet tegen als ik op een spot moet wachten. Dan ga ik naar huis hoor ![]()
Ligt aan je sportschool en het publiek dat er komt. Ik heb twee sportscholen en die hebben hele andere pieken.
Maar je doet jezelf te kort om op tijden te gaan die voor jou niet fijn zijn om mensen te ontlopen vind ik.
Gister ging ik chest presses doen, en toen viel het mij op dat m’n sportschool dumbells van 1 t/m 10kg heeft en dan weer vanaf 12.5kg
ik deed ze nu met 10kg (ben een beginner), maar dat is denk ik net te licht of in elk geval binnenkort te licht (ik moest 3x10 en heb nu 1x10, 1x14 en 1x10 gedaan, die laatste set was wel zwaar nadat ik het daarvoor dus 14 keer gedaan had). Maar 12.5kg voelt als een te grote stap.
Wat zou de beste manier zijn om die te overbruggen? Meer reps per set met 10 kilo, of met een bench press proberen meer gewicht te duwen?
Je zou ook nog wat tempowerk kunnen toevoegen, dus met een slow negative of pauze onderin
Ik gebruik straps en in de gym hebben ze van die fractional plates en die hing ik dan aan de strap. Beetje wazige uitleg haha, maar dus zo’n ding:

Ik deed de strap om m’n pols, dan die plate eraan hangen en dan om de dumbbel wikkelen. En dat werkte echt prima om kleinere stapjes te maken.
Als je geen straps hebt of je vindt het niet handig kun je idd ook doen wat vitaminwater zegt, of er een dropset van maken (dus tot falen met 10 kg en dan met een lager gewicht nog een paar herhalingen tot falen). Er zijn ook best veel manieren om het zwaarder te maken zonder meteen het gewicht te verhogen!
Voor iedereen die sport apparaten thuis heeft.
Pak je ze net zo vaak als je ze boven hebt staan?
Ik heb een loopband gekocht. Hij past niet onder de bank helaas.
Ik wil hem niet in de woonkamer hebben.
Rechtop kan hij niet want dan staat hij op het snoer, en ik ben bang dat hij Omvalt op de peuters die hier lopen.
Dus boven moet hij wel.
Als je dat nog niet hebt gedaan wel gewoon proberen of je met die zwaardere kan. Al kan je maar 1 of 2 keer dan wen je wel aan het gewicht. Dus dan probeer je bijvoorbeeld 1 of 2 keer met 12,5 en als het dan niet meer lukt ga je verder met die van 10kg. En dan in setje 2 probeer je dat nog een keer. Kan zijn dat het derde setje dan niet meer lukt met 12,5 maar dat is niet erg.
Ja dit, of je kan ook bijvoorbeeld 3x6 doen met 12.5 en opbouwen tot je 3x10 kan?
Sinds het niet meer in de woonkamer staat maar op zolder gebruik ik het niet meer, 2 toelichtingen:
- ik sport nog wel beneden voor de tv (alleen matje en paar dumbells)
- de apparaten waren met name voor mn partner (revalidatie) maar zie hem er ook minder makkelijk opgaan, maar doet het wel. Stukje discipline
Ja dit, dan raak je gewend fysiek en mentaal aan het gewicht ook. En die stap is procentueel wel groot, maar qua gewicht is het niet zo groot. Daar zit je zo!
Waarom werk je trouwens niet op naar 3x12 met 10?
Ik zou 3x12 doen met 10 kg en als dat te makkelijk wordt naar 3x6 met 12,5 kg gaan. Maar goed ik doe altijd maar wat en heb er niet zoveel verstand van als sommige anderen hier.
Zo doe ik het ook (maar ik heb er ook niet veel verstand van): 3 x 10 met een bepaald gewicht, als dat wat makkelijker begint te gaan 3 x 12 en vervolgens 3 x 15, en dan naar een zwaarder gewicht met 3 x 10. Ik heb trouwens geen specifiek doel als afvallen of spieren opbouwen, alleen fit ouder worden voor zover ik daar zelf invloed op heb.
Mmm oké hij staat toch nu boven.
Beneden kan ik niet aan, het ziet er niet uit.
Hopelijk worden de kinderen er niet wakker van en kan ik toch bewegen.
Geen reden, ik deed maar wat en ik kan 3x12 de volgende keer ook prima proberen! In m’n workout stond gewoon 3x10 dus ik begon met 10, en toen dacht ik hmm dit gaat misschien te makkelijk, en keek ik wat lukte voor de tweede set (had nog wel iets meer ingezeten als ik echt tot failure wilde gaan) en dat werd 14, en toen was 10 bij die laatste set wel weer genoeg ![]()
Dank allemaal voor alle suggesties!! ik ga de volgende keer in elk geval eens 12.5 proberen en dan een van jullie suggesties doen
Ik merk dat ik met sommige apparaten zwaarder kan, maar grip verlies. Met name bij trekkende bewegingen zoals de lat pulldown. Raden jullie dan iets van handschoentjes aan of juist straps? En hoe gebruik je die straps? Ik weet dat je ze er omheen moet wikkelen, maar als de ene kant er omheen zit hoe wikkel je die andere dan met 1 hand nog erom?![]()
ugh ja dit heb ik ook zo erg! Had ook echt blaren van de bent over rows enzo.
Ik heb fitnesshandschoentjes gekocht en ik vind het enorm helpen! Voel me wel net een pokémontrainer in mijn sporty outfit met vingerloze handschoentjes, maar goed
Ik vind straps heel fijn omdat je polsen dan ook hulp krijgen om het gewicht te ondersteunen. Het is inderdaad wat lastig om je andere hand te doen als die ene al ingestrapt zit maar daar krijg je vanzelf wel een handigheidje in.
Dit idd! Op Youtube kun je wel wat filmpjes vinden hoe je ze gebruikt. Het blijft irritant om die andere hand te doen maar je wordt er steeds beter in. Ik doe eerst mijn niet-dominante hand want die vind ik het meest lastig.
Griptraining eigenlijk. Is ook superbelangrijk als we ouder worden.
Maar met dingen als lat pulldown of andere rugoefeningen of hele zware deadlift zijn straps het meest geschikt vind ik. Handschoentjes is toch meer om je poezelige handjes te beschermen ipv eelt kweken haha ook prima natuurlijk