Fitnesstopic

Zijn er hier toevallig mensen die aan een bikini fitness wedstrijd hebben meegedaan? Lijkt mij wel leuk om een keer te doen, als iemand hier info over heeft zou ik dat graag horen!

1 like

Luisteren jullie muziek tijdens het fitnessen en zo ja, hoe? Ik zou graag mijn eigen muziek luisteren ipv dat eeuwige sportschool gedreun, maar ik weet om te beginnen al niet waar ik mijn telefoon zou moeten laten (laat ik nu gewoon thuis) en vallen oortjes niet uit en zijn dan draadloze oortjes handiger of of of hoe dan :exploding_head:

1 like

Ik had dit een tijdje als doel, maar ik kan je een ding zeggen: onderschat het niet. Ik heb een tijd in prep gezeten en je gaat op een gegeven moment zo laag zitten qua voeding dat het echt zwaar is. Mensen om je heen gaan commentaar op je leveren, want je bent jezelf gewoon aan het uithongeren. Alles staat in teken van voeding, sport en slaap. Je zal nee moeten zeggen tegen etentjes, alcohol, sociale dingen - noem maar op. Ook je bakjes eten moet je overal mee naar toe nemen, je moet alles afwegen. Uiteindelijk was mijn shape volgens mijn coach niet goed genoeg voor op het podium (te weinig spiermassa om met de dames die er staan mee te komen), dus ik ben er mee gestopt. Een vriendin van mij zit nog wel volop in prep, haar wedstrijd is 3 maart maar ik schrik echt als ik haar nu zie. Zo dun, weinig energie, vaak chagrijnig. Het lijkt heel leuk: zo’n mooie bikini en make-up en alles, maar de weg daarnaar toe is super zwaar.

Draadloos is super handig! Ik heb meestal een klein tasje met daarin bv resistance bands, een lacrosse ball en mijn telefoon. Dat leg ik dan gewoon met mijn water & handdoek aan de kant. Werkt prima zo

1 like

@veenmol Ik denk dat je op voorhand goed moet uitmaken voor jezelf waarom je precies wil meedoen en of alle opofferingen die je zal moeten doen dat waard zijn

Je kunt misschien ook googlen op D.ear Good Morning - bikini model
Zij heeft dat ook ooit gedaan (nu is ze nog steeds in shape, maar niet op die manier zoals toen)

Jipisabel heeft het ook gedaan en heeft een wekelijks dagboek op Youtube gezet - best interessant om te kijken en heeeel eerlijk erover.

1 like

Ja ik vind haar ook heel leuk! Ze is sowieso super eerlijk over haar lichaam, eten en sporten! Erg interessant om te zien.

@Jay @soleado @MrFahrenheit dank jullie wel! Dat eerste stuk van Dear good morning is waarom ik hierover na ging denken; ik mis een ‘groter’ doel. Maar idd, dat (weinig) eten lijkt me erg heftig. Ik ben nu juist erg bezig met gewoon gezond eten, lijkt me mentaal en fysiek beter om daar mee door te gaan ipv bulken/cutten. @jay, wat jammer dat je uiteindelijk niet op het podium kon staan! Ook al wist je misschien dat je niet ging winnen, lijkt me toch wel een mooie afsluiting van die periode. In ieder geval gaaf dat je dat gedaan hebt!

Nee je hebt de goede! Ik zie dat ze al haar oude video’s heeft verwijderd helaas. Dus ook die over de wedstrijden. Erg jammer!

Geven jullie anderen weleens ongevraagd advies in de sportschool? Gisteren deed een meisje de sumo deadlift met een bolle rug. Bij het zien van de oefening deed mijn eigen rug gewoon zeer. Maar ik zeg er niks van, omdat ik denk dat ze dat niet op prijs zou stellen… Wat zouden jullie doen?

1 like

Had laatst hetzelfde met een meisje die hip thrusts deed maar haar rug mega hard overstrekte omdat ze recht naar boven keek… heb toen ook niets gezegd.

Heb wel eens ongevraagd advies gehad van een betweterige jongen die dit bij meer mensen doet, maar zijn advies klopte ook gewoon niet? Ik zei maar braaf ‘dankjewel’ en ben toen verder gegaan.

Dit is geen antwoord op je vraag maar oke :sweat_smile::sweat_smile:

Nee nooit over vorm eigenlijk. Heb wel eens iets gezegd toen een meisje naast mij haar bar veel te hoog in het rek had gehangen bij het squatten waardoor ze hem er echt in moest tillen, maar dat ging niet over haar oefening zelf.
Ik denk dat de meerderheid van de mensen in de gym het niet fijn zouden vinden, dus laat ik het maar zo.

Ik ben echt een loser in de sportschool maar vind juist zulk advies super fijn. Ja het is wel altijd een beetje akward, maar wat heb ik er aan als ik een oefening fout doe. Heb liever even twee minuten dat het akward is dan dat ik verkeerd train

2 likes

Ik zou het met sommige dingen wel fijn vinden denk ik. Ik ben nog redelijk ‘nieuw’ wat betreft krachttraining in de sportschool en ben daarnaast gewend intensief gecoacht te worden. Nu doe ik soms een oefening en denk ik eh ja het zal wel? Maar als ik het beter anders kan doen zou ik het best fijn vinden als iemand op een aardige manier zou zeggen joh doe je dit al lang en misschien kan je het eens zo proberen en mn houding wat corrigeren. Denk wel dat het lastig is want veel mensen zullen hier niet op zitten wachten en dat kan je natuurlijk niet van buitenaf zien.

Ik heb ook nog twee vragen: hoe kiezen jullie het juiste gewicht voor je oefeningen? Ik ben dus net begonnen maar heb wel een sportverleden en ben opzich redelijk fit. Doel is vooral afvallen, weer sterker worden en een mooi strak lijf krijgen, ik hoef niet perse ‘grote’ spieren. Moet ik gaan voor het gewicht waarmee ik het nog net kan? Meer herhalingen (doe nu vaak 2x12 op de meeste dingen) of juist minder? Of een gewicht waar het wat makkelijker mee gaat?
En vraag twee: hoe hebben jullie alle oefeningen geleerd en vooral wat goed is bij elkaar? Ik doe nu 5 basics, maar wil het nu wat verder gaan uitbreiden. Ik ben verder best geintimideerd door alle apparaten en de andere mensen die allemaal lijken te weten wat ze doen haha. Er zijn wel lieve trainers in de sportschool, maar ik voel me soms bezwaard om ze steeds dingen te gaan vragen. Ik kijk regelmatig op youtube maar vind het zo lastig inschatten of ik de oefening dan goed uitvoer qua houding enzo…

Wat de reps/gewicht vraag betreft: De algemene regel is dat je voor kracht best focust op zware gewichten en kortere sets. Trainen voor hypertrophy (spiergroei)
doe je met langere sets (bv 12 reps) - uiteraard aan een iets lager gewicht. Anderzijds gaat krachtopbouw natuurlijk ook deels gepaard met spiergroei, dus het is niet zo zwart-wit. Belangrijker is dat het gewicht dat je kiest zo effectief mogelijk is, dat wil zeggen een gewicht waarbij je aan het eind van je set nog max 1 tot 3 reps kan uitvoeren. Wanneer je 15 keer squat met een gewicht waarmee je makkelijk 30 keer kan squatten worden je spieren veel minder gestimuleerd dan wanneer je bijvoorbeeld 5 reps squat met een gewicht waarmee je maximum 6 keer kan squatten. Eigenlijk kunnen sets van 3 tot 30 reps effectief zijn voor spiergroei, zolang de effort dezelfde is (dus dat je een gewicht neemt dat uitdagend is voor de rep-range die je kiest)

Verder hangt het natuurlijk ook af van de oefening zelf. Ik zie mezelf nog niet snel sets van 15-20 barbell squats of deadlifts doen. Omdat je heel je lichaam gebruikt heb je dan veel te veel recovery tijd nodig (als je tenminste het juiste gewicht hebt gekozen). Naast het feit dat compound movements voor lange sets echt super kut zijn heb ik er ook gewoon geen tijd voor haha. Isolatie-oefeningen kan je dan weer wel prima in grotere sets doen.

En dan nog even over jouw doel van een strak lijf maar geen grote spieren. Er bestaat niet zoiets als tonen. Spieren kunnen groter of kleiner worden en je kan vet verliezen of bij krijgen, maar je spieren kunnen niet strakker worden oid. Veel zal te maken hebben met hoe je eet.
Als je puur voor kracht wil gaan kan focus dan vooral op de lage rep-ranges, is je doel zowel kracht als looks dan zou ik aanraden om te variëren met lange en korte sets

6 likes

Als aanvulling op @MrFahrenheit :

Wat veel mensen aanhouden voor spiergroei is tussen de 8-12 reps. De laatste 2 a 3 reps moeten wel wat lastiger zijn. Dus kun je makkelijk een 13e rep aan, kies dan een gewicht hoger. Red je de 8 reps niet of is het echt mega zwaar, kies dan een gewicht lager.

Je kunt met meer of minder reps ook groeien afhankelijk van de oefening e.d., maar als je net begint vind ik dit een fijne manier om een gewicht te zoeken.

3 likes

Ooh ik moet dus veel meer herhalingen doen voor spiergroei :0. Waar ligt 8 herhalingen? Edit: ook nog spiergroei lees ik hierboven haha

Ik zou wel graag tips krijgen van mensen in de sportschool, maar ligt heel erg aan de persoon en hoe.

Deadlift vind ik nog heel moeilijk omdat ik niet precies die beweging na kan doen. Ook bang dat ik half ga squatten of dat ik het te veel uit mijn rug haal.

Ik heb 60kg hip thrust gedaan (woehoee). Ik wist ook niet dat je echt iets fout kon doen bij hip thrusts.

Mijn heavy resistance band ging al beter! Maar ik weet niet of dat komt omdat ik hem nu met minder kracht gebruik of omdat ik beter ben geworden.

Volgens mij heb ik nu overal op gereageerd :slight_smile:

Ik heb het wel een keer gedaan. Maar moet erbij zeggen dat dat ook twee vrouwen waren die een onbekende oefening in hun schema hadden staan en ze hardop zeiden dat ze geen idee hadden. Dus toen ben ik er heen gegaan en heb gevraagd of ze het fijn vonden als ik het voordeed. Vonden ze wel heel fijn. Maar denk dat dat ook een beetje verschilt per persoon.

Ik weet dat ik de sumo deadlift niet goed uitvoer en er zijn twee jongens die diehard trainen en me altijd heel vriendelijk groeten. Ik wil eigenlijk aan hun vragen of ze een keer mee willen kijken en advies kunnen geven, maar dat durf ik dan weer niet :joy:

3 likes

Ik denk dat er vooral een ongeschreven regel is om nooit advies te geven aan mensen die gespierder zijn dan jijzelf hehe

4 likes