Fitnesstopic

Thanks voor de uitgebreide reply’s @MrFahrenheit en @Hondje, hier heb ik zeker wat aan. Ik ga toevallig zo naar de sportschool en ga dan eens goed opletten met hoe makkelijk/moeilijk een oefening gaat en of ik het eventueel nog langer vol zou kunnen houden. Qua doel heb ik mezelf denk ik niet goed uitgedrukt met de ‘grote spieren’, maar ik weet er geen ander woord voor. Het is in iedergeval niet zo dat ik bang ben om er gespierd uit te zien al moet ik daarvoor nog aardig wat vet kwijt, maar ik vind het wel belangrijk dat er een balans is (ik ben lang, breed en bouwde in het verleden makkelijk spier op en wil er niet uitzien als een of andere beer, al zal ik daarvoor nog een tijd moeten trainen :P) Vooralsnog is het variëren in lange en korte sets in ieder geval een goede tip!

1 like

ik zou er zeker in het begin nog niet te veel mee inzitten. Je zal niet op een ochtend wakker worden, in de spiegel kijken en beseffen van ‘fuck, ik ben bulky geworden’
Zelfs als je gemakkelijk spieren opbouwt zal dit geleidelijk gebeuren en wanneer je besluit dat je niet breder of gespierder wil worden is het heel makkelijk om het volume van je trainingen wat naar beneden te halen

2 likes

Precies! First things first; zorgen dat mn conditie op peil is, ik een duidelijk en goed eet- en trainingsschema heb en de oefeningen goed uitvoer en hopelijk zie ik daarna steeds een beetje progressie. Thanks voor je advies in ieder geval :slight_smile:

1 like

Ik zou het zeker aan die jongens vragen! Ik heb dat ook weleens gedaan en anderen waren altijd heel vriendelijk. En als het mij wordt gevraagd vind ik het ook heel vleiend.

@MrFahrenheit hahaha, inderdaad! Dat zou ik ook niet snel doen. Ze liftte een stuk minder dan ik (en leek minder gespierd), al zegt dat ook niet alles. Anderzijds droeg ze wel een belt. En hoewel ik daar zelf geen fan van ben dacht ik daardoor dat ze wel wat gevorderder zou zijn.

1 like

Dat vind ik ook altijd zo’n lastige kwestie. Ik zie ook best vaak mensen die oefeningen uitvoeren dat je denkt oooooh noooo!! Maar ik heb er persoonlijk nog nooit wat van gezegd :smirk:

Heb mn personal trainer wel eens gevraagd wat hij daarvan denkt, maar hij zei ook dat je dan best lang bezig kan zijn om iedereen te corrigeren en veel mensen het helaas ook niet op prijs stellen.

Ik kan me herinneren dat ik een paar jaar geleden pogingen deed om mn chest press van 8kg naar 10kg dumbbells te gaan en dat het best goed ging, tot er een gozer naar me toe kwam en me even vertelde dat ik nooit zo zwaar die chest press moest doen, want dat stond niet mooi bij vrouwen :scream::scream::scream: naaah ik had echt zoiets van daaaag let lekker op jezelf, lul.

1 like

‘Oh sorry, klopt. Ik was even vergeten dat ik aan het trainen was zodat jij mij mooi zou vinden. Ik zal weer terug gaan naar 8’

2 likes

hahaha dit is leuk - Ik deed deze week een small group training en we deden een chest press vanaf de grond (dus imo wel ietsjes makkelijker dan op een bench omdat je iets meer afveermogelijkheid hebt)
En ik deed het met 12.5 kg DBs (6 reps x 3) en toen na de eerste set zei de PT: Denk je neit dat je beter kan aangezien het maar 6 reps zijn? En toen ben ik voor de 15 gegaan.
Was wel echt een geluksmomentje want soms train je best vaak maar zie je niet echt progressie (ik zit qua overhead press/shoulder press nou echt al 3 maanden op 10 kilo DB en kom echt niet verder)
Maar vooral leuk dat er wel een beetje consensus is nou dat je niet te bulky wordt als vrouw ook al sport je zwaar. de groepslessen worden ook steeds meer gefocust op weight training voor vrouwen!

Ja jezus wat verwacht zo iemand nou? Ik wilde bijna nog juist de 18kg gaan pakken om een punt te maken, maar zag dat niet helemaal gebeuren zonder mezelf voor lul te zetten.

Ik vroeg me hierdoor wel echt af waarom iemand in godsnaam in de gaten houdt hoeveel gewicht ik gebruik… irritant

@Itsu zooo lekker!! Goed bezig :blush::+1: en heel leuk dat je PT je juist uitdaagt om jezelf te verbeteren en zwaarder te kunnen gaan als je dat kan!!!

Ik denk dat ik morgen weer ga sporten. Als ze er zijn ga ik ze aanspreken. Vind dat best eng want natuurlijk zijn ze allebei best knap

3 likes

Heb deze week niet getraind omdat m’n avonddiensten zo ver uitliepen dat ik pas midden in de nacht thuis was en om half 3 alweer van huis weg moest.

Denk dat ik nu nog maar even ga, en dan morgen en overmorgen ook. Al heb ik echt geen zin om nu door de regen te gaan :sweat:

1 like

Jaaa! Succes :slight_smile:

1 like

Vraagje aan jullie! Volgen jullie een vast trainingsschema, bijvoorbeeld gemaakt door een trainer, zelf samengesteld of online gevonden? Of bepalen je een beetje naar eigen inzicht wat je gaat trainen?

Ik volg nu een vast programma maar vind het vervelend om er steeds zo over na te moeten denken. Het zijn 3x full body workouts, dus ik kan geen 2 dagen achter elkaar trainen want ik moet zorgen voor een rustdag. De workouts zijn ook vrij lang (inclusief omkleden en opwarmen iets meer dan een uur kwijt), dus ook iets waar ik rekening mee houd. Komende week kan ik bijvoorbeeld wel op maandag en dinsdag, niet op woensdag. Dan begin ik nu al te puzzelen in mijn hoofd hoe ik het ga indelen die week.

Ik ben steeds zo bezig met op welke dagen ik wel/niet kan, wanneer ik wat ga doen, etc. en zou het trainen graag op een meer “natuurlijke” manier integreren in mijn leven. Dus meer bepalen per dag wat ik doe, afhankelijk van hoe ik me voel en hoe mijn dag loopt. Ik hoop dat dit niet heel vaag klinkt :sweat_smile:

Snap je dilemma precies! Ik zou wel adviseren om met een schema te trainen. Als je zelf ter plaatste gaat bepalen wat je gaat doen, zul je merken dat je altijd dezelfde oefeningen zult blijven doen. Ik had dat zelf bijvoorbeeld een tijdje met de deadlift. Deed al maanden elke benen training conventional deadlift en hoe meer ik kon liften, hoe meer ik gemotiveerd raakte om de volgende keer weer meer te liften. Wilde daarom niet switchen naar stiff leg of sumo. Toch hebben je spieren trainings prikkels nodig, en je zorgt het beste dat ze goed geprikkeld worden door elke 6 tot 8 weken een nieuw schema te volgen. Zou ook adviseren deze door een trainer te laten maken, zodat je uit je comfort zone gehaald wordt. Niet het meest leuk, maar wel het meest effectief.

1 like

Ik vind dit ook zeker lastig te plannen!! Wat mij helpt is om mn schem’s iets meer te verdelen. Ik doe eigenlijk geen full body programma’s, en als ik dat wel zou doen zou ik er dan misschien 1 in de week doen. Puur omdat, wat je zegt, als je wel 2 dagen achter elkaar de tijd hebt, maar niet met een dag tussendoor dan krijgen je spieren misschien ook niet genoeg rust om te herstellen. Is het mogelijk om bv 1 dag full body, 1 dag benen en 1 dag bovenlichaam te doen? Of hoe je het dan ook zou willen indelen? Maar dat je wel bv dinsdag benen kan doen, woensdag bovenlichaam en zaterdag voldoende hersteld bent voor full body?

1 like

Bedankt voor de tip! Ik kan me wel voorstellen dat je minder gebalanceerd traint zonder schema waardoor je oefeningen afwisselt. Heb jij een schema door een trainer laten maken? Ik heb zelf geen trainer, maar wel goede programma’s gevonden online (vooral op Reddit).

@Barosmijnschatje Dit zou ik het liefst wel gaan doen! Als ik het zo verdeel, worden de trainingen hopelijk makkelijker te plannen. Wat mij betreft is het niet eens nodig om een fullbody dag te doen, maar zo is mijn programma toevallig ingedeeld. Hoe bepaal jij welke oefeningen je gaat doen, als je bijvoorbeeld een dag benen hebt?

Ik denk dat ik zelf op zoek ga naar een nieuw trainingsprogramma dat werkt met split!

Ik wil graag starten met een opleiding tot peronal trainer. Nu zijn er zoveel aanbod; weet iemand of Aalo, start2move of eefa beter is?

Niet door een trainer van de sportschool, maar wel door iemand anders die ik ken die werkt als personal trainer.

Maar kan me voorstellen dat online schema’s ook goed werken, zolang je maar af en toe wisselt en zorgt voor een nieuwe trainingsprikkel.

1 like

Ik wil zo graag sporten. Maar ik ben ziek, dus deze week helemaal niks kunnen doen. Ik haat dat zo.

Ik post hier eigenlijk nooit (lees wel vaak mee), maar heb nu ik eigenlijk 2 vragen waarvooe ik denk ik het beste hier kan zijn.

  1. ik doe 2x pw krachttraining (onder begeleiding) en merk dat mijn pijn in mijn handen en grip, of gebrek eraan, een groot probleem is. Ik doe bijv ook pull ups en hoewel het met een elastiek redelijk gaat, werken mn pijnlijke hande me tegen. Zelfse geldt voor werk met barbells.
    Magnesium is niet optimaal ivm eczeem, dus nu wil ik handschoenen proberen. Alleen loop ik tegen het volgende aan: ze zijn telkens te groot. Heeft iemand ervaring met handschoenen en maten (ik moet xs/omtrek 16 cm). Zelfs de kleinste maar is vaak te groot, heb nu al 3 paar besteld en teruggestuurd. Of kunnen ze best iets te groot zijn?

  2. door het zweten heb ik steeds puisen oo mn voorhoofd. Misschien niet het juiste topic, maar heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Of tips?

Thanks!!

Ik wil mn deadlifte zwaarder want mn lichaam kan het hebben alleen Mn vingers niet. Zo irritant.

2 likes