Fitnesstopic

Oh ik ben heel benieuwd! Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Het is nog wel een jaartje, maar denk dat in prep dat zo voorbij vliegt. Het lijkt me zo’n toffe ervaring. Ik ga ook voor 2020 en zat dan ook te denken aan de JBC. Wellness lijkt me een toffe klasse. Maar goed, ik moet ook dit jaar gaan gebruiken om te bouwen.

1 like

Ik wil weer back on track. Aantal jaar geleden sportte ik 4/5 keer in de week en daarna wel wat minder maar was het wel te onderhouden. Nu inmiddels al weken niet geweest en merk gewoon dat ik bijna al mijn spiermassa kwijt ben (mis mijn kont). Baal er echt van.

Maar het is bij mij wel een beetje alles of niks en het moet ook snel gaan. Zoals toen in die tijd zag ik niet echt verschil maar als ik nu vergelijk met toen… Nu merk ik het pas.

Maargoed het plan is om 2 keer naar de sportschool te gaan. En ik wil van die elastieken aanschaffen dat ik ook thuis wat kan doen.

1 like

week later reageer ik ook eens een x, sorry!!

ik train zelf 3x per week benen, 1 dag focus voorkant benen en 1 dag focus achterkant benen en dan 1 dag een combinatie. Ik heb zelf afgelopen zomer wekelijks getraind met een personal trainer en doe dat nu nog 1x per maand, om het nieuwe schema door te nemen en metingen te doen, dus in principe krijg ik al mn trainingsschema’s van hem. Maar ik vind het ook heel leuk om inspiratie op te doen op instagram en youtube. Beetje nieuwe oefeningen uitproberen en ervaren wat goed voelt, waarmee je goed voelt dat er wat gebeurt met je lichaam, maar ook oefeningen die je uitdagen en niet te makkelijk voelen.

Op het moment heb ik de oefeningen op de volgende manier verdeeld:

Voorkant benen

  • barbell squats
  • goblet squats of hack squats
  • leg press gewoon en single leg
  • leg extensions
  • bulgarian split squats
  • walking lunges

Achterkant benen

  • stiff leg deadlift met dumbbells
  • hamstring curl
  • cable kick back
  • cable pull through
  • reverse lunges
  • (reverse) hip abduction
  • barbell hip thrust
  • (elevated) barbell glute bridge

En dan voor de 3e dag doe ik gewoon een beetje van beide workouts door elkaar, maar net waar ruimte voor is in de gym. En dan niet iedere week hetzelfde.
Ik heb nu alleen maar even de oefeningen genoemd, maar als je specifieker wil weten hoeveel reps en sets, laat maar weten. Ik heb nu sinds een maand of 2 ook een resistance band toegevoegd aan sommige van de oefeningen en moet zeggen dat dat het ook wel weer wat uitdagender maakt!

2 likes

Hee leuk, ik kom ook al 2,5 jaar bij HAB! Ik ben ook echt supertevreden over ze. Hoewel ik altijd bij Zwier kwam, maar ga er van uit dat de rest net zo kundig is. Kan niet wachten om na mijn zwangerschap weer aan de bak te gaan met hun schema’s

2 likes

Dank voor je uitgebreide antwoord, hier heb ik echt wat aan! Dit klinkt ook wel als een fijne manier om het te verdelen, je kan zo echt veel volume pakken met benen. Doe je dan op de overgebleven dagen nog bovenlichaam?

Ik heb nu geïnspireerd op dit een beetje lopen schuiven in mijn programma. Ik heb dezelfde oefeningen die ik normaal in 3x full body had, verspreid over 4 dagen. 2 dagen bovenlichaam, 2 dagen benen. Nu gewoon eens proberen hoe dat bevalt!

Ja ik doe de andere 2 dagen bovenlichaam. Ik doe de ene dag borst, schouders en rug en de andere dag biceps, triceps en weer rug.

Ben ook heel benieuwd hoe het je gaat bevallen :slight_smile: In ieder geval heel veel succes!!!

1 like

Haha even een hele late reactie, maar dit is mijn trainingsschema momenteel;

Warming up: 10 minuten crosstrainer

Benen/billen:
Leg press
Abductor
Adductor
Squat met een kettlebell, waarbij ik met mijn voeten op een verhoging sta, dan kan ik wat dieper
Glute bridges

Rug/schouders
Latmachine
Reverse fly
Shoulder press

Borst
Chest press

Armen
Bicep curl
Tricep (geen idee meer hoe dit heet haha)

Buik
Plank
Crunch
Leg raises

Daarna nog als cool down 5 minuten op de crosstrainer en 2 minuten stairmaster.
En als laatste rekken en strekken. Ik doe iedere oefening in 3 setjes van 12.

Ik ben wel benieuwd of jullie leuke buikspieroefeningen weten, ik zou graag weer eens wat anders willen doen!

Ik vind de Dead Bug altijd wel fijn, kan je makkelijk aanpassen ook. Dit is de oefening:

Dus armen en benen omhoog en dan laten zakken. Kan je ook doen met gestrekte benen, armen en benen om en om of allebei tegelijk. Zorg dat je onderrug plat op de grond blijft liggen en als je echt advanced ben of zin hebt om stuk te gaan kun je ook nog je hoofd en schouders van de grond halen.

De plank kan je ook makkelijk aanpassen, afwisselend een arm of been de lucht in of je heupen links en rechts naar de grond laten zakken, zoals hier bij #2 https://physicalkitchness.com/10-minute-plank-workout/

Of de Captain Morgan side plank, waarbij je afwisselend je voeten naar je borst brengt. Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=p4DoZMKTI-A

Als je een medicijnbal hebt kun je ook deze doen https://www.acefitness.org/education-and-resources/professional/expert-articles/5289/8-creative-ways-to-use-a-medicine-ball
1, 3 en 7 zijn goed voor je schuine buikspieren

Of als laatste de wood chopper:
https://www.popsugar.co.uk/fitness/photo-gallery/41086115/image/41086098/Low-High-Woodchop, kan met een dumbell, kettlebell of een elastiek
Deze site heeft sowieso wel een aantal buikspieroefeningen: https://www.popsugar.co.uk/fitness/Best-Bodyweight-Core-Exercises-45451431

5 likes

Super! Bedankt voor je uitgebreide reactie :smiley:

1 like

Ik zit er aan te denken om een abonnement op de fit for free (=dichtst bij) te nemen alleen voor de groepslessen.
Ik heb nog nooit 1 stap in de sportschool gezet en heb het altijd iets engs gevonden.
Is het een aanrader vinden jullie?

Haha herkenbaar. Ik sport sinds begin dit jaar ook bij Fit For Free en het bevalt me best goed. Ik voel me nog wel een loser in de sportschool, maar voel me steeds iets meer op mijn gemak. Ik vind het wel chill dat je onbeperkt naar de groepslessen kan. Nu doe ik bijna wekelijks Pilates en soms Body Balance.

1 like

Ah ja dat losergevoel ben ik bang voor ja. Sport jij ook buiten de groepslessen daar?

Je kan gratis een proefles doen om te kijken of het iets is voor jou. Ik doe zelf alleen maar krachttraining dus heb zelf geen ervaring met de groeplessen. Iedereen is ooit eens begonnen. Ik vond het eerst ook echt super eng. Maar uiteindelijk komt iedereen daar gewoon om te trainen.

1 like

Ja, ik probeer nu 2x in de week ook krachttraining te doen. Ik heb daar een trainingsschema gekregen voor 3 maanden geloof ik. Dus ik doe nu vooral die oefeningen en sommige die ik er zelf bij bedacht heb. En ik had 10 euro betaald voor een kennismakingsles om de apparaten te leren kennen. Maar bij sommige apparaten weet ik nog steeds niet zeker of ik het goed doe en nu durf ik het niet meer te vragen omdat ik nu al een paar maanden verder ben :stuck_out_tongue:

1 like

Zou leuk zijn als dit Forum Feminarum Fitness zou zijn toch?

4 likes

Volgt iemand hier vrouwelijke youtubers die zich veel bezig houden met fitness en/of gezonde voeding? Mogen zowel Nederlandse als buitenlandse zijn :slight_smile:

Natacha oceane vind ik altijd leuk!
Abby Pollock, voor iets meer inside informatie over oefeningen en de wetenschap erachter, alhoewel natacha daar ook wel op in gaat.
Hanna Oberg, vind haar niet heel leuk of fijn om naar te luisteren, maar de heeft wel goeie workouts!
Megsquats, wel weer heel anders dan de andere 3 van hierboven, maar ook leuk!

2 likes

Hoi! Ik kom hier even een beetje binnenvallen.

Sinds een maand ben ik weer aan het fitnessen en ik merk dat mijn schoenen (die al 5 jaar oud zijn en amper gebruikt) echt niet goed zitten. Ze zijn te smal. Ik heb echt wel brede voeten en ook nog een hallux valgus aan beide voeten.

Zijn er hier dames (met brede voeten) die mij kunnen adviseren qua schoenen, op welk merk kan ik letten wanneer ik nieuwe ga aanschaffen?

Thanks! Ik ga ze eens checken.

1 like

Oh ik vergeet krissy cela nog!
En grace fit uk :blush:

1 like