Fitnesstopic

@Pabbles bestel ajb twee of drie maten groter als je gaat bestellen bij die verkoper (sorry, heb even geen link, maar die ene die in Show je laatste aankopen werd besproken), ik heb 1 maat groter genomen en scheurde eruit toen ik m voor t eerst aanhad in de gym. Zou m afraden

1 like

Ja ik heb L besteld! Ik hoop dat dat okƩ is. Zit tussen s/m normaal. Ik had de reviews op Ali gelezen van mijn lengte en die namen M of L en ze zeiden dat dat perfect was. Dus duimen nu.

1 like

LANTECH Vrouwen Yoga Broek Sport Running Sportkleding Elastische Fitness Leggings Naadloze Tummy Controle Gym Compressie Panty Broek

Zulke mooie Ali namen

hahaha oftewel: zoeken op een term heeft geen zin als ze allemaal zulke titels hebben. Bedankt! ik wacht nog even de review af :smiley:

1 like

Ah ik kom er nu pas achter dat hier een heel fitnesstopic is! Lang leve de zoekfunctie haha.

Ik fitness pas sinds een maand of 2 dus ben nog een beetje een noob. Tot nu toe droeg ik gewoon mijn oude Nike Roshe Runs (die ik jaren buiten heb gedragen en schoongemaakt voor in de sportschool), maar daar zit een gat in waar ik me gruwelijk aan erger dus tijd voor nieuwe schoenen.
Is het bij fitness net zo belangrijk om goede schoenen te hebben als bijv bij hardlopen? Of zijn schoenen van Decathlon ook prima?
Ik heb nog een cadeaubon van Decathlon liggen en wil daarvan schoenen halen van Ā± ā‚¬40. Heb maar een klein budget dus dit zou ideaal zijn.

Hangt er een beetje vanaf wat je doet, maar goedkope schoenen zijn prima! Waar je bij hardlopen vooral demping nodig hebt, zoek je bij fitness vaak eerder stevigheid (of in ieder geval bij powerlifting). Maar allstars of op sokken werkt voor veel mensen ook prima. Zou me er niet te druk om maken en schoenen nemen die fijn zitten!

1 like

Dat ligt er aan welke sport je doet en hoe vaak je sport. Als je vrijwel alleen apparaten gebruikt denk ik niet dat het heel veel uitmaakt. Als je regelmatig zwaar gaat squatten is het denk ik wel belangrijk(er), maar je kan het natuurlijk qua budget zo gek maken als je zelf wilt. Ik doe nu ongeveer 6 jaar aan krachttraining en ik gebruik basic sportchoenen van Nike, ooit bij Van Haren gekocht voor 50/60 euro. Ik heb nooit ergens last van. Voor powerlifting vind ik all stars prima.

1 like

@Mimi @supersalty dankjewel voor jullie reacties, stelt me wel gerust! Dan ga ik morgen gewoon even passen welke het meest stevig aanvoelen en die kopen. Ben echt nog een beginner dus als ik ooit wat meer ervaring heb en zwaardere gewichten gebruik kan ik altijd nog kijken.

Lijkt me een prima plan :slight_smile:

1 like

In mijn gym is t verboden om geen schoenen te dragen (wat ik wel snapte toen mn vriend een dumbbell op mn voet dropte), maar dat is miss iets om rekening mee te houden

ik denk ook vanuit hygiƫnisch oogpunt?

Ik merk nu al een paar keer met sporten dat ik tijdens het squatten last krijg van mijn knie! Ik voel de spier die voor mijn gevoel links boven mijn knie zit dan heel erg trekken.
Op dat punt stop ik er dan gelijk mee en ga ik even een andere oefening doen, ik hoopte eigenlijk dat ik toen gewoon wat te hard had gesport en dat ik er geen last meer van zou hebben. Maar nu voelde ik hem gisteren tijdens mijn tweede setje squats weer.

Een beetje context: als ik ga fitnessen heb ik altijd een vast rondje met verschillende oefeningen, ik train eigenlijk altijd full body. De squats zitten vrijwel aan het einde van mijn rondje, dus ik ben wel altijd goed opgewarmd als ik eraan begin.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee?

Misschien zijn je knieen een beetje overbelast. Ik weet niet hoe vaak je gaat? Maar wellicht kun je splitten, dus bijv.

Dag 1: armen en schouders
Dag 2: buik en rug
Dag 3: benen en billen

Of als je vaker gaat nog Ć©Ć©n of twee dagen alleen cardio erbij doen.

Of als je geen cardio wil doen en vaker kracht kun je de categorieƫn nog splitsen

Dag 1: armen
Dag 2: buik
Dag 3: benen
Dag 4: rust
Dag 5: rug
Dag 6: schouders
Dag 7: billen

Zoiets haha!

1 like

Waar precies aan de knie? Overbelasting is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak maar wellicht is er nog iets wat je kan verbeteren om het te voorkomen. Trainingsschema of techniek, of juist het versterken van andere hulp-spieren.

1 like

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie! En @oliverqueen ook :smile:

Als je voor me zou staan gaat het om mijn linkerknie en dan rechtsboven mijn knie, dus waar mijn bovenbeen overgaat in knie om het zo te zeggen.

Ik train nu 2x per week en dan start ik met 10 minuten op de crosstrainer, verder doe ik van alles 3 setjes van 12: leg press, abductor, adductor, kettle bell stiff leg deadlift, latmachine, reverse fly, shoulder press, chest press, bicep curl, tricep exhaust, squats en dan nog wat buikspieroefeningen op een matje. Daarna sluit ik weer af met 5 minuten op de crosstrainer.

Hier ben ik dan iets langer dan een uur mee bezig, op zich vind ik het wel lekker om 2x in de week uitgebreid bezig te zijn, maar misschien is het voor mijn knie inderdaad bezig om maar 1x per week oefeningen te doen waar ik mijn knieƫn mee belast.

@George doet het meer pijn naarmate je dieper gaat of naarmate je zwaarder in gewicht gaat? Of heb je het ook bij airsquats?

Naarmate ik dieper ga!

Ik vermoed inderdaad ook dat het overbelasting zal zijn. Het beste wat je kan doen is de betrokken spieren te versterken zonder het gewricht/aanhechting etc waar je last van hebt te veel te belasten.
Een aantal opties: Wall sits, air squats met een band rond je bovenbenen waarbij je je knieĆ«n actief naar buiten duwt, box squats (squatten waarbij je op een box op bankje gaat zitten), bulgarian split squats,ā€¦

Laat misschien ook eens iemand kijken naar je squat techniek om te checken of je de juiste beweging maakt en zeker ook wegblijven van dingen als springen en hardlopen

Verder zou ik misschien ook overwegen om de squats meer naar voren te brengen in je schema. Het is logischer om compound bewegingen te doen als je lichaam nog ā€˜frisā€™ is en de machines te houden voor als je spieren al wat meer vermoeid zijn. Ik ben wel voorstander van 2 of 3 full body trainingen per week ipv een split schema

3 likes

Bedankt voor je tips! Daar kan ik zeker mee verder :smile: Mijn sportschool heeft ook weerstandsbanden liggen, dus dan ga ik die air squats met de banden gewoon even proberen. Lief dat jullie allemaal zo snel reageren, dan kan ik er donderdag gelijk mee aan de slag!

2 likes

Sinds gisteren heb ik echt last van mijn onderrug. Ik was bezig met gewichten voor de barbell (hipthrust). Niks raar gedaan maar toen ik bukte voor de gewichten voelde ik het echt in mijn onderrug. Nu heb ik echt ontzettend last hiervan en voel ik het zelfs bij alledaagse dingen zoals bijv lopen. Bukken gaat ook echt moeizaam. Zou ik hiervoor naar de huisarts moeten gaan? Het doet niet echt heel zeer maar ik voel het wel. Ik wil ook gewoon nog sporten deze week (upperbody en benen). Of kan ik beter een week rust nemen?