Fitnesstopic

Edit: gelukt!

Ik wil je heel graag een dm sturen voor t schema maar het lukt me helaas niet!

Ik zit dus met een dingetje. Ik heb door het sporten zowat onstilbare honger en constante cravings gekregen. Nu ben ik hierdoor constant aan het eten (goed en slecht) en flink wat kilo’s aangekomen. Nu is het beste natuurlijk om gewoon niet zoveel extra calorieĆ«n naar binnen te werken en te blijven sporten. Maaaarr… ik heb nu bijvoorbeeld een week niet gesport en heb hierdoor dus niet meer de hele tijd honger en gewoon weer een vol gevoel na eten. Dit is zoveel chiller.

Dus niet sporten: 1. Niet constant honger, 2. Voldaan gevoel, 3. Afvallen, 4. Spier verlies
Wel sporten: 1. Spieropbouw, 2. Gezond, 3. Constant eten, 4. Nooit voldaan, 5. aankomen

What to doooo

Misschien kun je een goede middenweg vinden? Ik weet niet hoe vaak je in de week sport. Maar anders zou ik beginnen met 1x in de week sporten en op de dag dat je gaat sporten wat extra (gezond) eten. Zodat je niet gelijk een onstilbare honger hebt als je thuis komt, maar je wel lekker kunt bewegen. Dat zou ik dan gewoon een tijdje proberen vol te houden zodat je eraan gewend raakt.
Als het dan met 1 keer in de week goed gaat kun je er misschien een tweede dag een toevoegen en daarbij ook weer goed blijven eten. Een beetje rustig opbouwen dus!

Ja dat is misschien wel een goed idee! Over het algemeen doe ik maar 2x per week 1.5 hr krachttraining dus ik vond het wel heftig hoeveel effect dat heeft op mijn eetlust.

1 like

Wat eet je normaal gesproken direct na het sporten? Eet je voldoende eiwitten?

1 like

Ik sport meestal rond etenstijd, hierna kom ik thuis neem ik een proteinshake en maak ik mijn avondeten klaar. Dit is eigenlijk altijd wel gezond. Voldoende groenten, vet en koolhydraten (denk ik) maar of ik aan de eiwitten kom weet ik niet. Ik eet de laatste tijd wel veel minder vlees…
Edit: Ik ontbijt trouwens wel altijd met yoghurt en havermout. Tijdens de lunch vaak veel hüttekase of het avondeten van de dag ervoor. Wel redelijk nog wat eiwit volgens mij

Ik ben nu wel een beetje informatie aan het opzoeken hierover.

ā€˜A person who is undereating carbohydrates on exercise days will have a significant increase in ghrelin, and therefore be hungrier the next day, she explains. And if you’re not eating enough protein or fat, you may never feel satiated.’

Misschien is de oplossing JUIST veel meer gaan eten op de dagen dat ik sport

Hmm ja dat klinkt idd ongeveer hetzelfde als wat ik doe (alleen eet ik Griekse yoghurt als ik thuis kom ipv een shake). Ik hoor vaak dat hongergevoel komt door te weinig eiwitten eten vandaar mijn vraag. Misschien is wat meer (gezond) eten dan idd een oplossing.

Of misschien is het ook gewoon een beetje gewenning? Als ik een tijdje ongezond heb gegeten (/geschranst) en dan weer op de gezonde toer ga heb ik de eerste paar dagen ook continu honger. Ook al weet ik rationeel gezien dat ik echt wel voldoende heb gegeten. Daarna ben ik er weer aan gewend en is er niks meer aan de hand. Dus je zou ook gewoon een weekje oid kunnen proberen om wat meer rationeel te eten ipv op je hongergevoel af te gaan? (Al heeft dat niet zo veel te maken met wel/niet sporten dus mss slaat dit wel nergens op, dan negeer me maar)

Ja het liefste blijf ik natuurlijk sporten! Ik ga gewoon proberen heeeel veel gezond eten naar binnen te werken en hopen dat ik minder cravings krijg en anders ze kan negeren.

Well wish me luck

1 like

Om mijn spam over eten te beƫindigen, een recept van een gezonde craving van mij (lactose- en glutenvrij zelfs)

Protein banana pancakes 10-12 kleintjes
2 eieren
1 grote banaan
1 schep vanilla protein powder
1 schep (glutenvrije) havermout
Snufje kaneel

Best thing ever!

1 like

Ik had dit een aantal jaar geleden ook heel erg. Ik ben een kleine eter. Ik geniet heel erg van eten alleen ik zit snel vol. Toen ik begon met 4/5 keer trainen in de week had ik onstilbare honger. Het hielp bij mij wel om regelmatig te eten (om de 2 uur) en grotere porties. En dan voornamelijk iets van groente/fruit en eiwitten (iets van kwark of eieren). Ook at ik best veel noten, dat geeft mij wel echt een verzadigd gevoel.

Met welke app houden jullie je fitness progressie bij? Dus welke oefeningen, hoeveel kg’s en reps enzo

Ik ben het fitnessen weer een beetje aan het oppakken en daarnaast ook om mijn eten aan het denken + elke dag proberen 10.000 stappen te halen. Dit wordt allemaal geregistreerd door mijn fitbit en daarmee hou ik ook mijn calorie inname bij. Voor de mensen die een fitbit hebben/gebruiken, kan ik dit als accuraat middel gebruiken om mijn calorie inname en verbranding te meten of is dat te ver gezocht en kan ik beter overstappen op iets anders? En doet iemand anders dit toevallig ook?

Ik gebruik fitness point! Wel de betaalde versie

Slankere armen willen hebben = afvallen. Dus je zult wel in vetpercentage moeten gaan zakken en je spieren moeten trainen voor meer definitie. Je kan natuurlijk wel zorgen dat je veel herhalingen doet met relatief minder gewicht, dat je dus meer op het uithoudingsvermogen focust dan op de spieropbouw.

1 like

Dankje, ik ga even kijken!

1 like

Ik gebruik FitNotes, maar is wel erg basic

2 likes

Verbrandde calorieƫn zal redelijk in de buurt komen van de werkelijkheid maar zou er zeker 300kcal vanaf halen. Hij is vaak erg optimistisch met verbrandde calorieƫn berekenen.
Je fitbit meet wel je hartslag toch?

1 like

Ahh oke dan ga ik dat zeker even doen haha. Ja hij meet indd mijn hartslag. Bedankt!

Zorgen dat je voldoende eet rondom je trainingen. En niet per se aan eiwit denken, maar juist aan je koolhydraten (energie). Wat extra fruit en een boterham rondom een training kan al wonderen doen!

1 like

Ik vind myfitnesspal fijn voor calorieen en voedingswaarden tracken, en zet mn schema’s in jefit!

Vandaag is mijn sportschool jubileum, ben een vol jaar bijna iedere week gem. 3 keer geweest (behalve 1 week toen ik buikgriep had) :partying_face:

11 likes