Fitnesstopic

Ik postte 12 juni nog dat ik mn motivatie een beetje kwijt was maar ik ga inmiddels al weer een volle maand superlekker 4 x per week! Ben dus met het busybeesschema gestart en het bevalt me echt goed, ben voor mn gevoel echt weer aan het groeien en pr’s aan het breken :weight_lifting_man:t3:‍♀

10 likes

Ik doe sinds kort small group training (zelfde idee als crossfit maar dan meer circuittraining en meer voor beginners).
Heb 3 jaar lang niks gedaan aan sport. Ik heb nu 4 lessen gehad maar merk dat mijn energieniveau echt mega laag is. Alsof mijn lichaam alle energie nodig heeft om te herstellen van de trainingen. De trainingen zelf gaan wel goed. Is dit normaal of herkenbaar? Ik ben normaal niet snel moe maar mijn lijf heeft echt geen puf of energie om van de bank te komen. :unamused:

1 like

Ja is normaal! Haha. Het is natuurlijk ook gewoon een schok voor je lichaam als je 3 jaar niks doet en dan opeens best hard ervoor gaat!
Wordt vanzelf steeds beter haha
Zorg dat je echt 7-8 uur slaapt per nacht en genoeg eiwitten eet om je spieren te laten herstellen!

2 likes

@Tubing, genoeg slapen, water drinken en eten inderdaad! Als je verder geen gevoelige maag of darmen hebt kan je best relatief snel na je training iets eten, niet alleen met eiwitten maar zeker ook met goede koolhydraten! Koolhydraten worden als glycogeen opgeslagen en zijn eigenlijk altijd je eerste energiebron (kort door de bocht), proteïnen zijn meer bouwstenen dan energiebronnen, dus die zijn ook belangrijk voor het herstel maar gaan minder doen voor je energieniveau.
Daarnaast moet je misschien ook even nagaan of je niet te veel ineens wil doen. Ik weet niet hoe veel tijd er tussen de 4 lessen zat, maar als je jaren stil hebt gezeten zou ik zeker niet meer dan 3 keer per week high intensity trainingen doen.

Ja ik! Ben er wel tevreden over :blush: Wat wil je weten?

Na het dipje wat ik een tijdje geleden had ben ik deze week weer lekker bezig! 5x getraind :muscle:t2: En heb ook besloten om vanaf september weer met mn coach aan de slag te gaan. Wie weet kan ik ooit het podium op :blush:

5 likes

Je kunt van tevoren zelf je wensen doorgeven. Als je al eerder een schema hebt gehad dan kunnen ze het nieuwe schema daar ook op aanpassen. Je kunt aangeven welke spiergroepen je wilt trainen, hoe vaak en hoelang. Meestal maken ze dan een schema waarbij cardio en krachttraining wordt afgewisseld, maar je kunt ook aangeven dat je alleen krachttraining wilt. Op de dag dat je het nieuwe schema krijgt, lopen ze met je alle oefeningen door en kijken ze of je het goed uitvoert. Hoop dat dit je een goed beeld geeft!

Na een week of 6-8 kun je weer vragen om een nieuw schema. Ze vragen trouwens formeel tien euro voor een schema, maar heb nog nooit hoeven te betalen. Succes!

1 like

Ik wil weer 3 keer in de week gaan trainen en dan full body. Een aantal jaar terug trainde ik 4 keer in de week en toen deed ik 2 keer lower body en 2 keer upper body trainen. Dus ik weet wel wat oefeningen en ik kan zelf wel een schema in elkaar zetten maar vraag me af of jullie zelf jullie schema’s maken of ergens vandaan halen? Of laten maken.

Ik heb vanuit mijn sportschool de mogelijkheid om elke 3/4 maanden een nieuw schema te laten opstellen maar eerlijk gezegd doe ik meestal dan maar 1/3e van de oefeningen. Gebruik het meer ter inspiratie dat ik denk van oh zo kan het dus ook bijvoorbeeld maar hou me er niet religieus aan.
Maar kan me voorstellen dat het een handig handvat is maar denk dat je zelf ook al wel een heel eind kunt komen - vooral als je al ervaring hebt met sporten

1 like

Ik laat het in m’n sportschool maken. Heb meestal 1x per 5-6 weken een nieuwe afspraak staan. Heb zelf een split schema zodat ik in ieder geval zaterdag en zondag kan trainen. Doordeweeks lukt het niet altijd om te gaan ivm werk.

1 like

Ik heb van mijn sportschool een hoop oefeningen geleerd en tips over gekregen en daar de oefeningen uit gehaald die ik leuk vind. Ik miste nog een paar spiergroepen dus daarvoor heb ik gegoogeld en daar wat uit gevist. En nu heb ik een schema waar ik semi tevreden over ben (als in, blij met schema maar toch ergens dat beetje twijfel of het wel helemaal oke/nuttig is aangezien ik hem deels zelf gemaakt heb).
Dus als je iemand in je omgeving hebt die er verstand van heeft (of je die mogelijkheid hebt bij de sportschool), dan kan je ook zelf een schema maken en die dan vervolgens door iemand laten checken.

1 like

Edit: gelukt!

Ik wil je heel graag een dm sturen voor t schema maar het lukt me helaas niet!

Ik zit dus met een dingetje. Ik heb door het sporten zowat onstilbare honger en constante cravings gekregen. Nu ben ik hierdoor constant aan het eten (goed en slecht) en flink wat kilo’s aangekomen. Nu is het beste natuurlijk om gewoon niet zoveel extra calorieën naar binnen te werken en te blijven sporten. Maaaarr… ik heb nu bijvoorbeeld een week niet gesport en heb hierdoor dus niet meer de hele tijd honger en gewoon weer een vol gevoel na eten. Dit is zoveel chiller.

Dus niet sporten: 1. Niet constant honger, 2. Voldaan gevoel, 3. Afvallen, 4. Spier verlies
Wel sporten: 1. Spieropbouw, 2. Gezond, 3. Constant eten, 4. Nooit voldaan, 5. aankomen

What to doooo

Misschien kun je een goede middenweg vinden? Ik weet niet hoe vaak je in de week sport. Maar anders zou ik beginnen met 1x in de week sporten en op de dag dat je gaat sporten wat extra (gezond) eten. Zodat je niet gelijk een onstilbare honger hebt als je thuis komt, maar je wel lekker kunt bewegen. Dat zou ik dan gewoon een tijdje proberen vol te houden zodat je eraan gewend raakt.
Als het dan met 1 keer in de week goed gaat kun je er misschien een tweede dag een toevoegen en daarbij ook weer goed blijven eten. Een beetje rustig opbouwen dus!

Ja dat is misschien wel een goed idee! Over het algemeen doe ik maar 2x per week 1.5 hr krachttraining dus ik vond het wel heftig hoeveel effect dat heeft op mijn eetlust.

1 like

Wat eet je normaal gesproken direct na het sporten? Eet je voldoende eiwitten?

1 like

Ik sport meestal rond etenstijd, hierna kom ik thuis neem ik een proteinshake en maak ik mijn avondeten klaar. Dit is eigenlijk altijd wel gezond. Voldoende groenten, vet en koolhydraten (denk ik) maar of ik aan de eiwitten kom weet ik niet. Ik eet de laatste tijd wel veel minder vlees…
Edit: Ik ontbijt trouwens wel altijd met yoghurt en havermout. Tijdens de lunch vaak veel hüttekase of het avondeten van de dag ervoor. Wel redelijk nog wat eiwit volgens mij

Ik ben nu wel een beetje informatie aan het opzoeken hierover.


‘A person who is undereating carbohydrates on exercise days will have a significant increase in ghrelin, and therefore be hungrier the next day, she explains. And if you’re not eating enough protein or fat, you may never feel satiated.’

Misschien is de oplossing JUIST veel meer gaan eten op de dagen dat ik sport

Hmm ja dat klinkt idd ongeveer hetzelfde als wat ik doe (alleen eet ik Griekse yoghurt als ik thuis kom ipv een shake). Ik hoor vaak dat hongergevoel komt door te weinig eiwitten eten vandaar mijn vraag. Misschien is wat meer (gezond) eten dan idd een oplossing.

Of misschien is het ook gewoon een beetje gewenning? Als ik een tijdje ongezond heb gegeten (/geschranst) en dan weer op de gezonde toer ga heb ik de eerste paar dagen ook continu honger. Ook al weet ik rationeel gezien dat ik echt wel voldoende heb gegeten. Daarna ben ik er weer aan gewend en is er niks meer aan de hand. Dus je zou ook gewoon een weekje oid kunnen proberen om wat meer rationeel te eten ipv op je hongergevoel af te gaan? (Al heeft dat niet zo veel te maken met wel/niet sporten dus mss slaat dit wel nergens op, dan negeer me maar)

Ja het liefste blijf ik natuurlijk sporten! Ik ga gewoon proberen heeeel veel gezond eten naar binnen te werken en hopen dat ik minder cravings krijg en anders ze kan negeren.

Well wish me luck

1 like

Om mijn spam over eten te beëindigen, een recept van een gezonde craving van mij (lactose- en glutenvrij zelfs)

Protein banana pancakes 10-12 kleintjes
2 eieren
1 grote banaan
1 schep vanilla protein powder
1 schep (glutenvrije) havermout
Snufje kaneel

Best thing ever!

1 like