Knap dat je bent begonnen! Hoe beviel je proefles?
Was heel leuk eigenlijk! De coach deed alle apparaten even voor, en ik moest dan die oefening een x aantal keer doen. Ik vond de sfeer erg ontspannen en rustig. Durfde nooit te gaan omdat ik bang ben dat ik me zo voel staan en om aan iets nieuws te beginnen. Heb totaal geen sport ervaring of zo, dus was bang dat ik niks zou kunnen. Dat viel alles mee!
Ik zit een beetje met het volgende:
Ik sport 4 keer in de week meestal in de ochtend, af en toe in de avond. Gebruik heel soms wat pre-workout, maar vrijwel nooit. Als ik het al gebruik dan zeker geen heel schepje. Nu is het wel zo dat ik als ik 's morgens sport, ik 's middags soms echt mega moe ben. Heb hier wel eens wat gelezen over BCAA en creatine, vraag me alleen af wat daar precies de zin of onzin van is. Zit een deel van die stoffen niet ook al in pre-workout? En werkt het echt tegen die vermoeidheid voor de rest van de dag? Zo ja, welke zijn dan aanraders? Want vind dit zo irritant, moet bijvoorbeeld vandaag vrij veel doen maar ben niet heel productief. Eet wel gewoon +/-2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag.
Heb je al een een pre workout bar geprobeerd.
Zelf heb ik het idee dat de voedingsstoffen dan geleidelijker worden opgenomen. Waardoor je energie level iets stabieler blijft. Je hebt ze met caffiene en zonder, zelf ben ik helemaal gestopt met caffiene. Geeft trouwens ook een energie boost.
Maar heb je dan niet alsnog dat inkakmoment na een aantal uur? Anders klinkt het wel als een goede optie.
Bij helpt het tegen de honger, eet altijd wel standaard even een banaan in 10h, lunch om 1uur en avondeten.
Van honger heb ik geen last haha, het is echt de vermoeidheid die er soms ineens inslaat.
Bij mij helpt het ja kan het altijd proberen, volgens mij verkochten ze die repen ook bij de Etos. Maar de Etos heeft net heel veel veranderd in hun assortiment, dus je zal even geluk moeten hebben.
Ik ga er naar kijken, dankje!
Misschien kan iemand mij helpen.
Elke werkweek sport ik 4 uur per week, nu eet ik extra eiwitten en slik ik magnesium tabletten.
Toch blijf ik na elke personal training idioot veel spierpijn kijken en houden voor 2-3 dagen.
Iemand tips hoe je dit vermindert?
Misschien wat meer aandacht besteden aan je warming up en vooral je cooling down? En goed stretchen na afloop!
Blijven bewegen en voldoende slapen! Qua voeding ook zorgen dat je voldoende eet, eiwittekort heb je niet zo maar.
@Batalash
Probeer na sporten 1 of 2 eieren te eten of een proteïne bar. Ben lactose intolerant, dus kan het niet uit kwak of melk halen.
Bewegen blijf ik zowiezo doen, op mijn werk loop ik heel de dag.
Als je gevarieerd en voldoende eet, dan zit het wel goed qua eiwitten voor herstel. Bewegen op werk is ook al top! Slaap je goed en lang genoeg? Verder kan het ook gewoon zijn dat je lichaam moet wennen aan de inspanning. En vooral veeel water drinken!
Het zit 'm dus vaak in de basis dingen. En soms spierpijn accepteren, als je nieuwe ewegingen doet of intensiteit hoger ligt bijvoorbeeld.
Zijn er dames die het trainen combineren met een volle werkweek? Ik heb een nieuwe baan van ongeveer 50u pw en 2u per dag reizen. Merk dat ik het mentaal lastig vind om te gaan sporten, vooral als dat betekent dat ik pas tegen 20:30-20:45 kan eten.
Gelukkig is m’n werk wel erg leuk
Ja! Wat ik nu ook wel eens doe op de dagen dat ik sport is eten mee naar werk. We hebben daar een magnetron dus dat eet ik dan voor vertrek, dan terug reizen en meteen langs de sportschool (sportkleding dus ook al mee). Als ik in 't weekend thuis ben probeer ik dan twee keer te sporten en dan zo door de week nog twee keer. Ik heb zelfs drie uur reistijd per dag maar 't gaat zo heel aardig. 't scheelt wel dat ik sporten heel leuk vind dus zie 't dan ook wel als een goede avondbesteding.
Minder dan jij, maar ik werk 40u per week en train 4-5x. Doe sowieso op zaterdag en zondag in de ochtend, dan kan ik me makkelijk motiveren. Op dinsdag en woensdag weet ik van mezelf dat ik thuis snel iets kleins moet eten en direct moet gaan, ook als dat betekent dat ik pas om 21:00 eet, anders is het moeilijk motivatie te vinden.
Misschien heeft iemand tips trouwens - ik doe nu een aantal maanden vrij regelmatig bodypump, 1 tot 2 keer in de week. Ik merk dat ik er wel wat fitter en sterker van ben geworden, krijg bijvoorbeeld ook veeel minder spierpijn dan in het begin. Maar opbouwen qua gewicht gaat echt heel moeilijk, met name bij schouders/rug/armen, als ik dat probeer moet ik er bijv toch halverwege gewicht af halen.
Heeft 't dan toch zin om op die manier te proberen op te bouwen? Had denk ik verwacht nu al significant meer te kunnen (qua gewicht) dan een paar maanden terug maar dat is gewoon niet zo. Of misschien is zelf losse krachtoefeningen doen tussendoor ook effectief (of zelfs nog effectiever)?
Wilde dit misschien ook een keer vragen bij de receptie van mijn sportschool maar dacht wellicht hebben mensen hier ervaring/tips?
Ik heb geen flauw idee hoe bodypump werkt, maar wat ik fijn vind aan krachttraining is dat je per oefening in plaats van het gewicht ook het aantal reps omhoog kan gooien. Ik probeer bijvoorbeeld tussen de 8-12 reps te doen voor laten we zeggen shoulder press. Als ik dan de 12 reps makkelijk haal ga ik pas over naar een zwaarder gewicht en begin dan weer bij 8. Misschien kun je even googelen op progressive overload ook!
Ik las pas een wetenschappelijk artikel dat voor spieropbouw het niet veel uitmaakt of je laag gewicht - veel reps (zoals bij body pump) doet of zwaar gewicht - weinig reps. Zolang je maar tot failure doorgaat, dat is wel belangrijk bij allebei. Maar als je doel is om sterker te worden, dan is zwaar gewicht - weinig reps wel belangrijk want dat bereik je anders niet. Dus dan kan je er beter krachttraining naast gaan doen. Ik doe zelf 2-3 x per week body pump en 1-2 x per week kracht en voor mij werkt dat goed. Maar ik wil ook liever spierontwikkeling dan veel kracht.