FODMAP en andere diëten

Maar dan moet je weer rekening houden met een drempelbedrag om die kosten te kunnen aftrekken. Als je een gezamenlijk inkomen hebt is dat drempelbedrag best hoog

3 likes

Ohja dat is natuurlijk wel zo…:cold_face:

1 like

Ik woon wel samen maar we zijn nog geen geregistreerd partners dus dat zal wel meevallen denk ik, maar ik ga er even naar kijken!

Pff weer twee dagen wakker met flinke pijn. En dat terwijl ontlasting nu wel op gang is (wat een opluchting was dat :upside_down_face:). Lang leve de kruik

Soms worden FODMAP cursussen ook vergoed door je zorgverzekering, ze gaan dan ook niet van je eigen risico af.

Ik heb er vrij veel mee te maken door m’n werk dus mocht je willen weten welke stuur maar een DM haha.

2 likes

Thnx ik hou het in mijn achterhoofd!
Pff heb zulke harde ontlasting opeens terwijl ik echt genoeg drink. Al een week ofz, sinds mijn ontlasting weer op gang is. Wordt ook niet echt beter. Misschien maar een zakje macrogol proberen

Wel goed de ingrediënten bekijken, er zit geloof ik vaak sorbitol in

1 like

Uch. Heb je een fodmap proof suggestie?

Heb je al psyllium geprobeerd? Ik heb zelf meer het tegenovergestelde van obstipatie dus geen verstand van verder!

1 like

Ga ik morgen kopen, dank!

@Bertha en anderen: het groene potje psyllium wat in het medicijnvak bij de Kruidvat staat bevat inuline, maar deze variant heeft dat niet dus daar ga ik naar op zoek;

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-biologische-psylliumvezels/p/4966221

Dat dan zelfs in producten voor je darm een verborgen fodmap zit :upside_down_face:

Ja bizar hè, ook met die zakjes. En het is toch allemaal niet lekker dus waarom dan zooi toevoegen

@Issaaa Ik reageer even hier hoor haha, ik zat in een aantal Nederlandse, een Duitse (woon aan de grens) en Engelse voor vega/vegan maar ik kom er zelf wel uit dus zit nu vooral nog in Karlijns Kitchen. Had daar zelf in het begin zoveel aan, voelt goed om dan nu nog steeds mee te denken met anderen! Maar die wraps zijn voor mijn gevoel echt heeeeel vaak voorbij genomen omdat iemand dat dan weer tipt haha. En volg fodmap foodies ook wel, zag via hun het nieuws van knoflook in azijn dat mag, binnenkort eens proberen of misschien zelf inmaken.

3 likes

Zijn we weer met het kruikje. Heb toch echt een paar nachten doorgeslapen…

Ik volg Karlijns groep, de fodmapfoodies en een dietiste uit België.

Heb zelf nog geen andere wraps gevonden die wel mogen, dus neem het maar voor lief.
Sowieso ga ik gewoon nog steeds niet goed, ook niet met het dieet.
Heb ook 2 jaar een anti-depressivum geslikt voor vermindering van de klachten, maar ook die helpt niet en ben ik nu weer aan het afbouwen.

Ben vooral nog op zoek naar een arts die eens goed met mij mee kan kijken en luistert naar mijn klachten (mijn MDL-arts weet het niet meer, dus zijn laatste advies was stop maar met werken).

Ik gebruik nu denk ik hetzelfde vanwege mijn endometriose pijn, nam je amitriptyline? Ik was vorige week vergeten verdauungsheld te nemen toen ik vega filet american op brood at en had helaas alsnog buikpijn, droomde toch ervan dat het daarvoor zou helpen :stuck_out_tongue_winking_eye: Jij had heel specifieke klachten toch, wat niet altijd zo als pds klinkt, hoe zat het ook alweer?

Ik gebruikte amitriptyline inderdaad. En het gaf mij zeker wat minder heftig gevoel in mijn buik, maar nog steeds redelijk wat klachten (en ik voelde niet goed wanneer ik naar de wc moest, wat ook weer buikpijn oplevert).

Heb inderdaad veel klachten die niet op PDS lijken, een soort PDD-NOS variant van PDS zei de arts.
Ik heb vooral veel pijn, mijn organen lijken helemaal op te blazen van binnenuit (zo voelt het). Boven mijn navel is het bijna altijd opgeblazen en pijnlijk.
Als ik echt pijn heb ga ik ook heel erg trillen en zweten.
Alvleesklier en lever lijken niet goed, maar mijn bloedwerk wijst niets uit dus is het niet verder onderzocht.
Verder bijna nooit diarree en nooit verstopping.

1 like

Klinkt heel naar! En het dieet helpt dan wel wat?

Had je last van vermoeidheid met de amitriptyline?

Het dieet haalt de scherpe randjes er af, maar ik moet heel strikt Low-Fodmap eten anders gaat het mis. En eigenlijk is dat natuurlijk niet gezond om te doen.

Ik werd best moe van de amitriptyline inderdaad. Sowieso na inname kon ik met 30 minuten in slaap vallen als ik op de bank zat. In de ochtend kon ik moeilijker starten en ik voelde me wat wolkerig in mijn hoofd.
Heb jij dat ook of heb je hier minder last van?

Lastig zeg! Ik heb het vast al eens gezegd maar sluit ook zeker endometriose niet uit, dat wordt makkelijk over het hoofd gezien maar gaat heel vaak gepaard met rare klachten. Ik heb zelf ook niet de typische symptomen ervan gehad. Maar lastig hoor, je blijft ook maar op zoek naar de reden lijkt me dan.

Ik ben best wel een avond mens dus ‘s avonds gaat het wel maar ik kan echt bijna niets meer doen, kan de meeste dagen nauwelijks nog de hond uit laten. Als we een uitstapje maken dan ben ik na een uur helemaal kapot. Ik gebruik het nu een maand dus misschien wordt het nog beter, maar het is nu niet echt een verbetering in levenskwaliteit. (En kan dus nog steeds niet als troost een appel eten ofzo :upside_down_face:) Ik heb wel wat minder pijn, maar dat ik nu iets nieuws heb dat zo overheerst vind ik emotioneel dan ook best weer zwaar ofzo. Las laatst op een endo insta iets van ‘zoals vaak met endo is het als kiezen tussen de cholera en de pest’. Dat is wel een goede beschrijving.

Heb ik inderdaad ook bij de arts geopperd, maar ook bij endometriose tik ik niet voldoende boxjes aan.
Het blijft erg zoeken denk ik.
Mijn volgende optie, als ik weer helemaal schoon ben van de amitriptyline, is het stoppen met de pil maar dat is ook wel weer een heftige optie dus dat schuif ik nog vooruit.

Ik heb denk ik zo’n 10 weken als een zombie geleefd, herken helemaal wat je schrijft!
Radio op 100 en de airco hard aan als ik auto moest rijden, zodat ik de focus op de weg kon afdwingen. Had ook het gevoel dat ik verdwaasd rondliep, vaak kwijt wat ik nou eigenlijk ging doen. Tijdens een gesprek opeens kwijt wat ik wilde zeggen.
Het is medicatie met absoluut een voordeel, maar zeker ook een hele negatieve kant!

1 like

Poe 10 weken :hushed: Ik denk niet dat ik dat volhoud, ik kijk het nog maximaal 2 weken aan denk ik.

Ik had alleen pds klachten en uiteindelijk cyclisch bloedverlies bij de ontlasting als endo klacht toen ik mijn diagnose kreeg, niet iedereen voldoet aan standaard criteria. En later bleek dat mijn zere heup er ook mee te maken had. :older_woman:t3: Maar ja endo is echt een dom iets waar artsen zo weinig van weten, dus hoop dat je het niet hebt natuurlijk!