FODMAP en andere diëten

@Bertha hoe gaat het nu bij jou?

Spannend, hopelijk helpt het. Zal wel even wennen zijn in het begin de medicatie, sterkte!

Er was op de mri diepe invasieve endometriose zichtbaar tussen/op de vagina en endeldarm. Ik heb komende week een darm onderzoek om te kijken naar de ingroei. :disappointed: Het gaat niet zo heel goed eerlijk gezegd.

Wat een vervelend nieuws! Dat lijkt mij erg schrikken :pensive:

Kunnen ze er iets aan doen of moet dat nog uitgezocht worden?
Heeft het naast bloed bij de ontlasting nog meer effect?

Heel veel sterkte in ieder geval en een virtuele dikke knuffel! :kissing_heart:

Is denk ik afhankelijk van wat ze zien bij het darm onderzoek, maar de kans is wel groot dat ik hierna nog een (kijk) operatie moet. Vind het ook heel verdrietig dat ik waarschijnlijk al die tijd dat ik pds klachten had gewoon hier last van had, maar ja je kunt nou eenmaal niet terug in de tijd. Ik had al een chronische ziekte waardoor ik niet kan werken en dan nu dit… maakt me heel bang voor wat er allemaal komen gaat. Hier straat er meer over https://www.endometriose.nl/index.php?page=769&sid=1
Ik zou bijna denken van laat alle vrouwen met pds klachten een keer onder zo’n mri, maar ja zal wel te duur zijn. Ik heb/had namelijk totaal geen bijzondere menstruatie, niet veel pijn en niet veel bloed ofzo. Maar kreeg gewoon steeds ergere darmklachten.

1 like

Lief, dankjewel

1 like

https://www.karlijnskitchen.com/nl/low-fodmap-erwtensoep/ Heb deze vanmiddag gemaakt! Echt super lekker! Wij hadden vegan AH rookworst erdoor maar die is niet low fodmap (maar ik weet dat dat met 1 pilletje prima gaat bij mij) en was niet echt een aanrader! Volgende keer van Unox! Die is bij onze kleine Albert Heijn altijd op of over datum :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Heeft er iemand ervaring met amitriptyline en de bijbehorende bijwerkingen?
Hoe lang duurde het voordat ze over gingen?

Het duurde een paar weken bij mij (lage dosering). Ik kreeg het alleen in combinatie met hevige vermoeidheidklachten dus ik denk dat het daardoor wat versterkt was.

1 like

Weet jij misschien nog hoe het verder qua eten was?
Ik merk nu zelf namelijk dat ik echt veel heftiger reageer op FODMAPS dan voor ik de medicatie slikte.

1 like

Het is al een tijd geleden dus ik weet het niet heel goed meer, maar rond die periode waren mijn buikklachten wel heel veel erger. Ik weet alleen niet of dat gerelateerd is geweest. Het hele erge werd wel snel minder, ik denk na een maand ongeveer. Na een half jaar ongeveer waren mn klachten minder dan daarvoor, maargoed ik weet dus niet of dat wel een verband had omdat er in die periode wel meer veranderd was.

1 like

Wat lief! Ik heb inmiddels een darmonderzoek gehad maar het multidisciplinair team overlegt maar 1 keer per maand, dus ik heb nog geen terugkoppeling gehad. Ik moest starten met de anticonceptiepil en dat was denk ik wel even een heftige combinatie met slecht nieuws, heb echt 3 weken elke dag minstens twee uur gehuild. Inmiddels gaat het gelukkig wat beter, even afwachten wat er dan nu gaat gebeuren.

1 like

Ja weet niet goed waar ik op moet hopen, opereren is niet leuk maar niet opereren ook beetje twijfelachtig. We wachten af!

Hoe is het met jouw klachten? Ben je eigenlijk voorbij het elimineren? Of waar zit je

Fijn dat het wel oké lijkt te gaan! En goed dat je er achter bent gekomen dat je zo verstopt raakte van die pilletjes, ook al is dat ook wel gek ofzo :stuck_out_tongue_winking_eye: gebruikte je de quartase? Ik gebruik alleen lactase en verdauungsheld van DM. Geeft iets meer opties met thuisbezorgd maaltijden :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nee maar ik heb sowieso meer laatst van een te hoge doorloop dan verstopping :stuck_out_tongue: Maar bij (melk) ijs hoef je ook gewoon niet de enzymen of wat zijn het uit de quartrase te hebben, je hoeft dan alleen de lactase. Ik bestel het bij bulkpowders of haal een potje bij de kruidvat (daar zit wel wat meer random rommel bij in)!

1 like

Was het t waard? :stuck_out_tongue_winking_eye: ik vind ramen heel lekker maar kan er niet goed tegen (ook niet compleet ziek maar verre van top) maar zo nu en dan is het t wel waard

1 like

ah wat rot, maar nu weet je iig helemaal zeker dat je geen uien meer gaat eten, sterkte!

1 like

Had een vraag van @Charles denk ik in een ander topic? Heb helaas geen unieke gave met een olifanten geheugen voor het forum, dus sorry voor de verkeerde tag misschien.

Ik heb me aangemeld bij een online dietist die wel verstand heeft van fodmap maar staat niet specifiek op haar website. Ze heet desire en is makkelijk te googlen.

Voor mij was het genoeg om bepaalde producten niet te eten een maand, fodmap was niet nodig.

@desecretaris ik heb hier volgens mij wel eens gelezen dat jij psylliumvezels gebruikt tegen constipatie (denk ik?), helpt dat goed? Of beter dan andere soorten vezels? Ik heb ondertussen alle verkrijgbare vezels geprobeerd zo’n beetje maar niks helpt echt, afschuwelijk. Zelfs een zak vido voedingsvezels bij Holland & Barrett die naar stof smaakte (maar ja wel 80gr vezels per 100gram).

1 like

Ik haal t gewoon zelf (bij apotheken zit er vaak inuline in geloof ik!). Je hebt t bij de jumbo bijv van free from maar heb t ook wel eens online besteld (bulk powders, saar heb je ook goedkope lactase voor lactose intolerantie) en geloof dat Kruidvat t ook heeft. Onze hond krijgt t ook :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ik roer t met wat havermelk in een beker anders plakt t erg aan m’n gehemelte. Ik ontbijt altijd met boekweit pap en doe daar chiazaad door.

@Issaaa hoe gaat het nu? En heb je de baan gekregen waar je sollicitatie voor had? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ik gebruik ze al een tijdje en mij bevalt het heel erg goed. Ik heb in fases last van mijn darmen. Als ik last krijg neem ik een paar dagen achter elkaar een zakje en dan wordt de boel weer rustig. De huisarts heeft ze voorgeschreven, maar volgens mij kun je ze ook prima in de winkel kopen. Wat @desecretaris ook zegt vooral veel drinken, omdat ze echt mega veel vocht opnemen. Proberen waard zou ik zeggen, als je veel last hebt.

1 like