Forum: meld problemen hier

*grom*

Out of memory: Kill process 19145 (postmaster) score 145 or sacrifice child
Killed process 19145 (postmaster) total-vm: 3427432kB, anon-rss:11020kB, file-rss:0kB, shmem-rss:2378416kB

Met andere woorden: De database was even gek geworden en tot Epische Proporties opgezwollen. Die is afgeschoten door het systeem en daarna opnieuw opgestart, en nu werkt het weer.

Of Jullie Wat Liever Willen Zijn Voor De Server. Ik Hou Jullie In De Gaten.

giphy-1%202

17 likes

‘oeps’.

Sorry, de 15 seconden onbereikbaarheid kwam door wat onderhoud van mij. Is allemaal weer voorbij, en ik zal volgende keer nog nauwkeuriger kijken of de updates geen grote verstoring van de server met zich meebrengen.

Voor de technofielen onder ons: Ik had even gemist dat apt ook de containerservice (docker) wilde updaten.

2 likes

Had mijn berichtje in het verkeerde topic geplaatst:

Sorry had dit eerst in het verkeerde topic gepost dus nu nog maar een keer in het goede topic:

Een tijd geleden in het begin van de forumdagen was er een bug dat wanneer je iets aan het typen was en dat nog aan wilde passen dit niet ging. Die bug is helaas sporadisch weer terug lijkt het?
Het is niet iedere keer als ik wil reageren maar soms (kans van 1 op 2 ongeveer) als ik wil reageren en ik wil een woord aanpassen of nog wat tussen mijn tekst typen dan verspringt gewoon de halve pagina en doet ie net of je ergens anders klikt. Ook de antwoorden-knop doet het dan niet waardoor je eerst een paar x de browser moet afsluiten en weer openen voordat je een reactie kunt plaatsen. Super frustrerend.

Hebben meer mensen dit? Ik gebruik trouwens google chrome op een android telefoon (volledig up to date).

Ik heb nu bij een paar topics dat ze wel op volgen staan maar ze niet bij mijn ongelezen of nieuwste verschijnen. Als ik ze dan tussen alle topics open ben ik ook bij de meest recente meteen en niet bij diegene die ik als laatste gelezen heb.

Hebben meer hier last van? Heb al geprobeerd om ‘volgen’ aan en uit te klikken en de andere opties even aan te zetten (negeren etc) maar lijkt nog niet te werken.

Klopt het dat het ‘Wat je even kwijt wilt zw/k #5’-topic verdwenen is?

Klopt
 hij is weer teruggezet, bedankt voor het melden.

1 like

Wat snel, hartelijk dank!

Nog steeds dat het forum telkens zo inzoomt zoals dit en ik de laatste regels niet kan lezen

Ik heb al een tijdje dat ik meldingen “mis”. Ze worden wel gemeld, maar het blauwe bolletje gaat heel snel weer weg als ik het forum open. Hebben andere mensen hier ook last van?

Ik heb dat wanneer ik een topic lees met veel nieuwe berichten, niet alle berichten laden. Dan ga ik naar het overzicht met alle topics en klik het topic nogmaals aan. Dan zijn er weer wat berichten geladen en kan ik verder. Maar uit zichzelf laadt ie niet als ik in het topic wacht. Moet dus meerdere keren een topic opnieuw aanklikken, wil ik alles bij lezen. Wat kan ik hieraan doen? @moderators

wat irritant, welk theme is dit?

Ik heb dit sinds enige tijd op m’n iPad (Safari op telefoon en laptop werken wel): bij elk topic leeg. Kan iemand mij helpen? :biggrin:

Sorry als dit al eens gevraagd is!!

Dit is vaak het gevolg van een cache issue in je browser. Heb je geprobeerd je ipad al opnieuw te starten, of de cache en cookies te legen?

Sorry voor de trage beantwoording trouwens, ik had je vraag over het hoofd gezien.

Outage report 9 april 2020

Zoals jullie gemerkt hebben was het forum net een paar minuten off-line.
In dit outage report staat een korte toelichting daarop.

Oorzaak en tijdlijn

Het forum draait op een zogeheten virtuele server: Een server die onder is gebracht op een grote fysieke server (een Type 1 Hypervisor) met veel geheugen, opslag en rekencapaciteit. Een deel van die ruimte en rekencapaciteit is gereserveerd voor de forumserver.

Op deze hypervisor draaien ook andere virtuele servers. En vanavond was ik als onderdeel van het standaard beheer bezig met het updaten van Ă©Ă©n van deze omgevingen. Daarbij was een herstart van die virtuele server vereist. En daar is het misgegaan: Ik heb het herstart-commando gegeven aan de onderliggende hypervisor en niet aan de virtuele server die moest worden herstart.

Het gevolg hiervan is dat ĂĄlle virtuele servers zijn uitgeschakeld, de hypervisor is opgestart, en daarna alle virtuele servers weer zijn geactiveerd. En dat is dus ook met de virtuele server gebeurd waar het forum op draait.

Tijdlijn:

  1. Om 20:17:12 kreeg de hypervisor het signaal om uit te schakelen
  2. Om 20:17:13 kreeg de forumserver het signaal om uit te schakelen
  3. Om 20:24:12 startte de hypervisor weer op
  4. Om 20:24:57 werd de forumserver weer opgestart
  5. Om 20:25:02 was de server weer gestart en werd de forumsoftware en de achterliggende database gestart. Dit proces heeft ongeveer 45 seconden geduurd.

De totale downtime van het forum komt daarmee op ongeveer 8 minuten.

Verbeteractie

Om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt heb ik gekeken naar de oorzaak (een zogeheten root cause of bronoorzaakanalyse). Deze fout was menselijk: Ik had niet goed gekeken.

De oplossing hiervoor is dan ook niet technisch maar procedureel, dus dat betekent dat ik voortaan op een andere manier de virtuele servers zal herstarten (niet via de managementomgeving van de hypervisor maar vanuit de virtuele server zelf).

Ten slotte

Sorry, dit was onhandig van me.

Of in de woorden van de grootfilosoof Douglas Adams: We apologise for the inconvenience.

12 likes

Time is an illusion.

1 like

Lunchtime doubly so.

Also: I could never get the hang of Thursdays.

1 like

Listen, three eyes, don’t you try to outweird me.

1 like

Als ik iemand zou kunnen zijn dan zou ik Wowbagger the Infinitely Prolonged zijn.

1 like

Ja! En dan zeggen ‘I’ve done you before, haven’t I?’

1 like