Forum: meld problemen hier

daarbijaansluitend vind ik het ook fijn dat het uitgelegd wordt in “noob” taal, dat het niet gewoon vakjargon is maar dat het geschreven is zodat iedereen het begrijpt

6 likes

He, zie jij vierkante avatars? Bij mij zijn het rondjes :’)

1 like

Boven jouw bericht staat beschreven waar de problemen vandaan komen en dat er aan gewerkt wordt.

Alle problemen die je nu zo’n beetje ondervindt hangen daar helaas mee samen. Maar hopelijk kan het snel opgelost worden.

1 like

Hoi!

Gisteren schreef ik dat ik druk bezig ben met uitzoeken wat er nou precies gebeurt zo 's middags op de server. Vandaag heb ik tijdens de grote belasting gekeken wat ik kon vinden.

Als eerste: Ik heb nog geen oplossing. Dus er is een grote kans dat we morgen weer ergens tussen 12 en 1 een vertraging zien. Die duurt dan een minuut of 10-15 tot alle taken weer afgerond zijn en daarna werkt alles weer zoals het hoort.

Als tweede: Ik heb wel heel veel meer informatie verzameld. De slow query log bevat allemaal interessante gegevens en ik heb een dump van alle postgres-taken die draaien op het moment dat het draait.

Met die informatie ben ik nu samen met de bouwers van het spul bezig om uit te zoeken wat de oorzaak kan zijn en wat we kunnen doen om het te fixen.

Voor de liefhebbers: Ik heb hier een dump van de draaiende processen neergezet: https://pastebin.com/5HQ85aPu

Kunnen jullie meteen zien dat ik alle privacy-gevoelige informatie (mocht die er al zijn) netjes verwijderd heb.

Als je vragen of suggesties hebt, stuur ze gerust! Alles is welkom :slight_smile:

6 likes

Ik klikte wel op die link maar snap daar geen zak van natuurlijk haha :sweat_smile: Vind het wel echt heel tof dat je hier meteen zo actief mee aan de slag bent gegaan (slapen jullie nog wel eens?) en dat je ons steeds zo in jip en janneke-taal op de hoogte houdt. Als zelfs ik het ongeveer snap dan zegt dat heel wat :wink: Dankjewel!

6 likes

Slapen is voor watjes! :wink:

Dank voor je compliment! :smiley: ik vermoed ook dat je jezelf een klein beetje onderschat stiekem …

4 likes

het kan zijn dat het allemaal wat trager reageert, zou met een kwartier ongeveer over moeten zijn!

Ik kan weer niet reageren in WJEKW Topic, krijg error 502 of het blijft maar laden

1 like

Ik krijg continu dit. En het heeft mij ook een kwartier geduurd om deze foto te uploaden omdat ik steeds een foutmelding kreeg.

1 like

Bij mij ook!

1 like

Hierboven staat uitgebreid uitgelegd wat er aan de hand is.

@Prikkelbaar @Lula Precies, en hierboven ging het twee keer over een specifiek tijdvak. Dus ik dacht ik meld even dat het ook buiten die tijden voorkomt…

2 likes

Ik heb nu meerdere topics gel3zen maar er blijft bij staan in het blauw dat ik nog 7 berichten moet lezen terwijl ik die dus al gehad heb.

2 likes

Hoi!

Even een vlugge update. Als eerste: het is bij verstoringen altijd goed om even te melden - we zien veel maar mogelijk niet alles.

In dit geval echter hou ik goed de server in de gaten omdat ik weet dat het allemaal even niet heel lekker loopt.

Wat is er aan de hand?
Eenvoudig gezegd: jullie kletsen erg lekker en zijn heel goed in het forum vullen! :slight_smile:

Het forum is een best slim ding dat vol zit met allemaal slimmigheidjes (zoals dat het per persoon bijhoudt waar je gebleven bent, hoeveel nieuwe berichtjes er zijn, of je likes hebt gekregen en zo verder). Al die dingen moeten uiteraard wel even worden uitgezocht en berekend.

En daar zit hem de kneep: met jullie enthousiasme zijn jullie heel goed in topics vullen en likes geven en berichtjes lezen en zo verder, dus de server heeft een boel om uit te zoeken en te berekenen!

Als de server het druk heeft zal hij de minder belangrijke taken als eerste uitstellen of laten vallen. Het allerbelangrijkst is het kunnen posten en lezen van berichtjes, dus dat blijft het langst werken. Maar updates aan de blauwe en grijze bolletjes zullen er als eerste uitvallen.

Voor de duidelijkheid: ik vind het alleen maar tof he - het is mooi om te zien hoe actief jullie het forum laten leven!

Okee, maar wat doe je er aan dan?
Het bovenstaande betekent dat ik moet uitzoeken op welke manier we de werklast van de server omlaag kunnen krijgen.

Zo zijn er taken die wellicht minder vaak kunnen, of zelfs helemaal niet - er worden bijvoorbeeld op de achtergrond dashboards bijgehouden die allerhande dingen zeggen over de activiteiten op het forum.

En er zijn ook wat taken die we zelf wat kunnen verlichten, enkel door handiger gebruik te maken van het forum zelf.

Een goed voorbeeld is het WJEKW-topic. Dat heeft in minder dan anderhalve maand rond de 17.000 posts gekregen. Heel erg tof! Alleen, de server probeert af en toe te berekenen hoe lang het gemiddeld duurt tot er een reactie volgt. Nou, voor een topic van 17.000 posts duurt dat aanzienlijk langer dan voor een topic van 500 posts!

Dan komt daar ook nog bij dat de manier waarop dat soort berekeningen wordt uitgevoerd redelijk complex is en de hoeveelheid ‘rekenwerk’ niet lineair toeneemt met het aantal posts, maar harder stijgt. Kortom: door topics niet groter te laten worden dan zeg 10.000 posts kunnen we al een boel gedoe voorkomen.

Prima, opgelost dan toch?
Niet helemaal helaas. De topics kleiner houden helpt zeer zeker (vandaar dat @anon68622085 ook het WJEKW-topic heeft afgesloten en een nieuwe heeft geopend), maar er is nog wel wat meer te doen.

Deze actie zelf zorgt er wel voor dat het wat rustiger op de server gaat worden.

Wat kunnen we vanaf nu verwachten?
Verlichting, geluk, liefde :wink: en wellicht vanavond en morgen nog iets meer tijd dan je in eerste instantie had gedacht om te genieten van het mooie weer.

De problemen zijn niet meteen opgelost, maar het gaat wel beter worden in de aankomende uren en dagen.

Moet ik verstoringen dan nog melden?
De aankomende tijd blijf ik uiteraard goed meekijken. Dus zaken als blauwe bolletjes die niet goed werken of zelfs error 500’s zie ik vanzelf allemaal, aangezien dat allemaal veroorzaakt wordt door de traagheid van de database (waar al het rekenwerk plaatsvindt).

Zie je rare dingen die je nog niet eerder hebt gezien? Meld die graag!

Ik zal proberen jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van belangrijke verbeteringen. Zolang jullie maar lekker verder forummen dan :slight_smile:

16 likes

Weet niet of dit al bekend was en anders moeten jullie dit bericht maar negeren. De laatste tijd werkt het forum op m’n mobiel echt totaal niet lekker. Met name het antwoorden of schrijven van een bericht. Als ik dan bijvoorbeeld op de smileyknop of op antwoorden wil klikken om het te versturen, gaat m’n “cursor” steeds een heel stuk daarboven staan IPV de plaats waar ik op klik. Ik sluit dan steeds het hele forum en de pagina af, maar vaak helpt dit ook niet. Het ligt niet aan m’n telefoon iig want heb het steeds alleen bij het forum en niet bij andere dingen of apps.

1 like

Hoi!

Vraagje: heb je toevallig een Android-telefoon? Want er zijn problemen bekend van deze soort voor specifiek Androids.

Ja , klopt. Heb een Motorola Moto C plus.

P.S. met het versturen van dit bericht, had ik weer last van hetzelfde probleem

Je kunt kijken of het met het Hamburger-thema iets beter gaat, maar het is een bekend probleem helaas.

Er wordt wel aan gewerkt hoor, maar het blijft vervelend. Sorry!

Hihi ja die gebruik ik al. Maar geeft niks! Jullie doen al zoveel dingen om alles goed te laten lopen, dus ik wacht gewoon rustig af! :blush:

1 like