Forum: meld problemen hier

Ik heb deze meldingen ook een paar x gehad de afgelopen week. Dan kan ik iig een kwartier niet op het forum. De 502 code had ik vandaag voor het eerst toen ik wou posten.

1 like

Hallo allemaal,

vanmiddag was er enige tijd sprake van performanceproblemen. Dat uitte zich in allerlei kleine issues zoals de bolletjes, error 500 en dat soort zaken. Oorzaak was hoge belasting van de database. Een reboot van de database zou de problemen verholpen moeten hebben.
Dit wordt nog nader onderzocht. Mochten er toch nog issues zijn horen we het graag.
Excuses voor het ongemak!

Nescio

4 likes

Ik heb 't bolletjesprobleem in elk geval nog

2 likes

Ah hier kwam ik voor naar dit topic. Ik kan (nog steeds) niks posten in het wat je even kwijt wil topic, krijg foutmelding 502. Heb al eens mn browser afgesloten en opnieuw geopend maar geen verschil.
Hoop dat deze post wel geplaatst wordt.:sweat_smile:

1 like

De bolletjes gaan niet weg als ik een topic helemaal heb gelezen. Elke keer als ik op de titel klik ga ik weer terug naar het bericht waar ik was gebleven voordat ik errors kreeg. Terwijl ik dus daarna nog heb gelezen.

2 likes

Zelfde probleem! Topics gelezen maar blijven op ongelezen. Lees nu mee op Iphone 7

1 like

Ik heb het probleem ook nog! Ook zie ik van sommige mensen de avatars niet. Ik zit gewoon op de computer, Firefox

Ja bij mij blijft alles ook weer op ongelezen staan terwijl ik de berichten dan al gelezen heb. Het was even weg toen ik opnieuw inlogde maar het is nu weer terug. Op een iPhone 8+ trouwens.

Ik heb dezelfde problemen. Kon net ook niet inloggen. Kreeg de melding: ‘onbekende fout’.

Bij mij doen de bolletjes het ook niet, als ik iets post dan “update” die wĂ©l.

Edit: iPhone 8 / safari

Bij mij houdt het forum ook niet meer goed bij waar ik ben. Als ik nieuwe berichten lees in een topic blijven ze op ongelezen staan en een volgende keer dat ik op dat topic klik kom ik weer bij precies hetzelfde bericht uit (wat ik dus al gelezen heb).

Edit: ik gebruik google chrome op een huawei telefoon

1 like

@Nescio ik weet niet wat voor magie je uitgevoerd hebt, maar het is zojuist gelukt om in dat topic te posten zonder foutmeldingen ed! :grin:

Edit: Dat probleem van @Violoncello had ik eerst ook maar nu niet meer.

1 like

Hij onthoudt weer waar ik ben gebleven!

1 like

Nogmaals excuses, dit was te vroeg gejuicht zoals jullie merkten. Inmiddels is alles weer normaal. Verdere info volgt nog.

5 likes

Als iemand een bericht geciteerd heeft en ik klik op het pijltje van de citaat, dan springt ie terug naar het bericht dat geciteerd is (want die wil ik dan dus lezen) en dan staat onder in je scherm “terug”, zodat je weer terug kunt naar je eerste ongelezen bericht, maar dat werkt bij mij dus niet.

2 likes

Via terug schijn je niet terug te gaan naar het oorspronkelijke bericht maar naar het bericht dat je zag toen je het topic opende dacht ik?
Hier was laatst ook allemaal gedoe over

Ik snap die terug optie ook niet helemaal. Doet meestal niks bij mij.

Edit: ik wil echt niet klagen trouwens hoor, sorry als dat zo overkomt! Ben verder heel blij met dit forum en werkt heel fijn. Zag alleen dat het er over ging dus meld het maar even.

2 likes

Ik heb deze melding

‘Je verbinding met deze site is niet volledig beveiligd. Aanvallers kunnen mogelijk de afbeeldingen zien die je op deze site bekijkt en je misleiden door de afbeeldingen aan te passen’.

Hoi!

Vanmiddag was er weer een storing rond een uur of half twaalf, een die het forummen flink in de weg zat. Erg vervelend is dat en daarom post ik hierbij wat informatie zodat je weet wat er ongeveer speelt en jullie ook weten dat ik jullie niet vergeet :upside_down_face:

Korte samenvatting het eerst: De database was weer erg druk met opruimwerkzaamheden. Opruimen mag best, maar liefst wel op een moment dat beter uitkomt.

Wat meer achtergrond (pas op, lap tekst!):
Het systeem gebruikt een database om alle acties, posts, likes, ingelogde gebruikers en weet ik wat nog meer in op te slaan. Handig, want die database kun je dan allerhande vragen stellen zoals ‘waar was ik gebleven met lezen’ - en dat antwoord wordt dan verwerkt in de bolletjes met het getalletje erin in het overzicht van de topics.

Al dat opslaan en weer uitlezen duurt natuurlijk eventjes (harde schijven hebben ook een klein beetje tijd nodig om hun werk te doen). Normaal is dat geen probleem want normaal kunnen de harde schijven dat allemaal prima bijbenen.

Echter, er zijn ook wat taken die de database soms uitvoert die erg intensief zijn. Zo is er een taak die ‘interne consistentie’ van de database kijkt (wat zoveel wil zeggen als: zorgen dat alle stukjes informatie die een relatie met elkaar hebben ook netjes naar elkaar verwijzen en niet ergens anders heen). Om dat soort taken uit te voeren moet de database-server door alle informatie in de database lopen. En dat is nogal wat - jullie zijn namelijk erg succesvolle kletsmajoorkes :wink:

Wanneer zo’n hele intensieve taak wordt uitgevoerd moet dus in Ă©Ă©n keer een heleboel data worden nagelopen en je kunt je voorstellen dat dat flink tijd kost en ook heel veel harddisk-activiteit oplevert. Of anders gezegd: De servert hep het effe druk.

Het forum heeft het zelf ook in de gaten wanneer het druk is. Niet alle taken zullen dan meer worden uitgevoerd; de minst belangrijke taken worden als als eerste gepauzeerd. Zo zal als eerste bijvoorbeeld het lijstje met ‘wie is er nu aanwezig’ niet meer worden bijgewerkt. Vervolgens worden de blauwe en grijze bolletjes niet meer bijgewerkt dus je ziet even niet meer direct waar je was gebleven. Ook de meldingen dat je een like hebt gekregen stoppen dan eventjes.

Het belangrijkste in het forum is namelijk het posten en lezen van berichten, dus dat blijft zo lang mogelijk doorwerken, ten koste van de andere taken.

Alleen gebeurt er dan iets anders lastigs: Mensen zien dat het forum het even wat druk heeft en dat de updates bijvoorbeeld niet helemaal goed werken. En dan gaan ze het forum herladen, waardoor de server eigenlijk nog meer werk te doen heeft. En dat gaat dan traag, dus dan gaan mensen het forum nog een keer herladen. En zo verder. Je ziet waar het heen gaat - de server is nog meer tijd kwijt aan het beantwoorden van de bezoekersvragen waardoor alles nog trager gaat, en alles uiteindelijk helemaal in elkaar klapt als je pech hebt.

In praktijk duurt het opruimen van de database een minuut of 10-15 met wat vertraging tot gevolg, maar dat kun je dus uitrekken door de server extra druk te maken. En als je echt je best doet red je het wel om dat een half uur te laten duren!

Uiteraard ben ik niet gelukkig met hoe het nu gaat, dus ik ben de scheduler (een soort taakjesverdeler) aan het africhten om te zorgen dat de echt lastige zware taken 's nachts worden uitgevoerd. Dat duurt alleen even, dus ik kan jullie helaas niet beloven dat ik dat meteen morgen al geregeld heb. Deels komt het namelijk ook neer op het identificeren van de taken die veel tijd kosten, deels ook simpelweg het herplannen van de taken.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!

22 likes

ik vind het zo lief dat jullie de moeite nemen voor uitgebreide en duidelijke antwoorden @Nescio en @anon25548216! nooit meer afgewimpeld met “onze ICT-er is op vakantie”

20 likes