De persoonlijke backlash die @Electric gister kreeg, itt anderen die dat niet krijgen maar ook net zo goed aan overconsumptie doen @Karl_Lagerfeld bijvoorbeeld.
En ik vond het sowieso lullig @Electric
Krijgt @Karl_Lagerfeld ook maar die haalt haar schouders op en die gaat iets anders doen in plaats van zich op zich vreten achter haar toetsenbord.
Krijgt ze niet.
Ik heb vandaag helaas iets beters te doen dan de discussie van gisteren nog eens voeren en vervolgens discussiëren met andere forummers met matige argumenten of je wel mag zeggen hoe slecht het is. Gemaand worden je linkse bubbel weer in te gaan etcetcetc.
Als we het dan toch over die discussie gaan hebben: dat de tegenpartij in zo’n discussie altijd alles uit de kast mag trekken qua sneren. Met trauma’s (like die hebben we hier allemaal) mag smijten, alles om het inhoudelijke argument te ontwijken en dan nog op sympathie kan rekenen.
Het was nota bene @Sproetjes zelf die vroeg waarom ze zoveel sportkleding nodig had. Als iemand dan reageert dat ze materialistisch is en daar blij van wordt, is de discussie snel over toch. Dan doet gewoon niemand meer de moeite om nog een punt te maken
Dus je wil zeggen dat wanneer @Karl_Lagerfeld gister een lange lap met aankopen had gepost dat:
Dit ook had gezegd + de rest van de comments. En oke @Karl_Lagerfeld geeft het wel toe dat ze het is.
Oja nu je het zegt @Lula
Alleen ik tel mezelf even niet mee.
Terwijl als je allemaal drogredenen uit de kast trekt, je de discussie zelf uitrekt
Ik snap dat je het zo ervaart, maar ik denk echt dat de escalatie gisteren kwam door de excuses die Electric aandroeg voor het kopen van kleding op Shein, waardoor meerdere forummers met tegenargumenten kwamen (en terecht - dat iemand ervoor kiest om daar te shoppen is één ding, maar dat er dan ook wordt gezegd dat het de beste optie is qua consistente maatvoering/kleurrijke plus size kleding etc lijkt me gewoon geen goede boodschap, en is gelukkig ook nog eens niet waar). Zo’n “zure” comment als die van Willem krijgt Karl ook heus vaak genoeg.
Hierop aanhakend is mijn ergernis (eigenlijk vooral iets wat ik verdrietig vind) dat forummers kritiek vaak heel persoonlijk lijken op te vatten. NATUURLIJK weet een willekeurig internetpersoon met een meme als profielfoto helemaal niks over jouw persoonlijke leven en gaat die kritiek alleen over wat die heeft gezien en gelezen, waarom zou je daar waarde aan hechten als jijzelf weet dat het om reden x/y/z niet op jou van toepassing is? En ook als het wel van toepassing is - wat maakt het uit dat je misschien een fout hebt gemaakt? Om even bij het thema te blijven: als je in het China webshoptopic kijkt zie je dat forummers die inmiddels alleen tweedehands/ethische merken lijken te kopen vroeger in hun nopjes waren met Aliexpress. Mag gewoon hoor.
Ja en hierop aanhakend is mijn ergernis op dit forum en op social media het schermen met je problemen als argument in discussies. Mensen doen dat echt vaak, en dan niet als ‘ja shit ik vind/doe dat om x en y reden’ maar als ‘maar ik heb problemen HA, ZO, nu voel jij je zeker wel heel slecht dat je kritiek op me had he??’
[quote=“Lula, post:6418, topic:3430”]
Krijgt @Karl_Lagerfeld ook maar die haalt haar schouders op en die gaat iets anders doen
[/quote] die begint gewoon aan haar volgende shopronde.
He wat oneerlijk dat we hier nu doorgaan. Bel elkaar gewoon effe.
Zelf mijn berichten verwijderd van gister. Ook een ergernis van veel mensen. Maar ik heb zo geen zin om zes maanden later gezeik te krijgen over het kopen bij Shein (wat ik niet doe, want ik heb een heel specifieke stijl die je daar toch niet vind en stel hoge eisen aan de kwaliteit - maar, weet ik veel of dat van kinderhandjes komt). Mijn ergernis is dat er hier op het forum zo vaak ouwe koeien uit de sloot gehaald worden. Mensen veranderen.
Ik begrijp wel wat je hier zegt, en ben het ook wel met je eens, maar daarnaast vind ik dit ook wel een beetje de omgekeerde wereld soms. Er wordt soms onnodig venijnig gedaan (door bijvoorbeeld bepaalde aannames of onterechte conclusies) terwijl men dan niks over diegene of diegenes leven verder weet. En dan denk ik zit degene met de onnodig venijnige comments niet verkeerd (en een zure sfeer te creëren, wellicht om likes en populariteit binnen te harken) ipv degene die gewoon een post doet zoals die in dat topic ook passend is? Prima dat er vragen gesteld worden of dat men elkaar aanspreekt op zaken maar dat kan ook vanuit nieuwsgierigheid of gewoon een niet oordelende vraag of opmerking, waar vanuit dan weer een wederzijds respectvolle discussie kan ontstaan. Want ja dat is waar een forum voor is en ik ben het ook eens met ‘wie post kan ook reacties en andermans meningen verwachten’. Maar dat kan ook in een andere sfeer lijkt me.
Maargoed misschien ben ik teveel van de kumbaya boodschap, ook prima.
Hier ben ik het ook zeker met je over eens hoor! Ik vind forummers soms ook echt onnodig kattig/hard, het is heus niet dat ik botte reacties leuk vind. Dat neemt niet weg dat ik toch wel de hoop heb dat volwassenen op het internet daarmee kunnen omgaan, klootzakkerige reacties kunnen laten voor wat ze zijn en zeker genoeg in hun schoenen staan om zich niet persoonlijk aangevallen te voelen door een kritisch bericht, ik denk echt dat net zoveel positieve impact zou hebben op ~de sfeer~ als berichten aardiger kunnen verwoorden etc.
Ik vind het irritant dat mensen hun slechte keuzes niet gewoon ownen.
Roken is slecht voor je en voor de mensen om je heen irritant maar ik wil het gewoon. Autorijden verneukt ook de wereld maar ik wil dat nou eenmaal dus heb ik een auto. En ja dat is gewoon kut, maar die keuzes heb ik gemaakt.
En iedereen mag daar wat van vinden net zoals ik zoveel dingen van anderen vind. Dus ik ga niet aankakken met dat ik rook/auto rij omdat ik pijn in mijn knie heb, trauma’s heb/bang ben om te fietsen/onzeker ben etc.
Dus als je een koopverslaving hebt, dan is dat echt gewoon jouw keuze en jouw verantwoordelijkheid. En daar mag gewoon wat van gevonden worden en aangezien we allemaal volwassen zijn kan je zelf kiezen wat je ermee doet.
Ik denk dat het voortkomt uit people pleasen of dat ze meer begrip hopen te krijgen voor de situatie wanneer ze allemaal argumenten gaan geven.
Ik ben er ook heel slecht in om te zeggen ja dit is het en ik own het en het boeit mij niet want een ander vind. Denk dat je op het forum soms moet kunnen incasseren en denken oke dat vind jij, en door…
Dat maakt t wel lastig hoor want ik ben het ermee eens dat sommige opmerkingen echt onnodig mega flauw en bot zijn.
Ja maar ik snap die opmerkingen wel. Als de hele wereld in de fik staat en jij showt je hele shein inboedel dan is dat toch ook best provocerend?
Ik vind dat je daarmee echt wel reacties uitlokt iig.
Verder worden die reacties volgens mij ook aan iedereen wel gegeven alleen de ene zegt “ok ja is wel zo maar fuck it” en dan stopt de discussie. En de ander gaat een hele lange discussie aan waarom het voor diegene wel echt nodig is om dat allemaal te kopen.
Maar nu doe je het weer door je pest verleden er bij te halen. Dat is niet nodig en maakt het eerder zwakker.
Pesten is giga kut en afschuwelijk maar dat staat hier los van.
Probleem is dat Kumbaya hier wordt ingezet om legitieme kritiek te vermijden. Het is raar om zoveel begrip te hebben voor je eigen ervaring met onderdrukking dat je het als dekmantel gebruikt om kleding te shoppen vanuit een fabriek waar kinderen werken, werknemers 75+ uur per week werken, elke dag van de maand, voor een onleefbaar inkomen en dan heb ik het nog niet over het vermoeden van moderne slavernij. Ik vind het ook heel vervreemdend dat dat verdedigd wordt. Als je hoopt op compassie is het altijd handig om in ieder geval te doen alsof je het goed op hebt met je medemens. En ik snap ook dat niemand in staat is om het schip ineens radicaal te keren, daar gaat het mij niet om, heb daar alle begrip voor. Maar dat gesprek vanuit wederzijds respect komt er vaak niet omdat mensen hier linea recta in de verdediging schieten en vervolgens in overdrive gaan. En ik vind het ook cool dat je erop terugkomt @Electric
Ik kan me voorstellen dat het extra triggerend voor jou is en dat het dan ontzettend moeilijk is om met kritiek en feedback om te gaan. Maar het is denk wel goed (voor iedereen overigens) om ook op jezelf te reflecteren op dat soort momenten, en je niet achter je verleden te verschuilen en dat er steeds weer bij te halsn.
Vind ik best onterecht hoe je nu reageert. Ik zie @electric erkennen dat ze beter anders had kunnen reageren op de discussie, en achteraf berichten heeft verwijderd omdat ze toch te persoonlijk waren, dat is toch verantwoordelijkheid nemen. Ik zie haar comment eerder als context geven over gedrag zodat het beter begrepen kan worden. Getuigt ook niet van veel empathie om te zeggen dat dat het verhaal zwak maakt imo.