Forumergernissen

Damn joh ik wist helemaal niet dat jij ook bij de secret pact zit! Welkom!

10 likes

Fijn dat je in ieder geval normaal reageert op mijn
post. Nee, is geen specifieke situatie van mezelf.

Zit hier al een aantal jaar en het zijn meerdere situaties waarbij het me opvalt dat mensen gewoon onbeschoft reageren en posters net zo hard mee gaan doen.

De discussie over de TMI van SoonSoonThings was de aanleiding voor mijn post. Stuur de persoon een bericht of post in dat desbetreffende topic, maar niet passief die persoon niet benoemen maar wel uitlachen door lullige opmerkingen te maken. En er is een TMI topic, daar mag ze gewoon in posten?

Verder destijds onaardige opmerkingen naar @anon4775214 (gelukkig nu minder), opmerkingen over dat Ovenschaal het destijds minder moest hebben over Scandinavië (mag ze zelf bepalen toch?). Dit zijn een paar voorbeelden.

En als een persoon (meestal een van de mensen hierboven) een lullige opmerking maakt volgt er een riedel van sarcastische opmerkingen en hihaho. Want het is natuurlijk extra leuk om iemand extra de grond in te stampen met meerdere mensen. En de ‘meelopers’ die mee gaan doen in het gedrag voelen zich dan stoer in dit geval omdat ze indirect ook de konten kussen van populaire forumleden.

Is het echt pesten, a la; je bent dom/lelijk/dik/? Nee, het is meer indirect en passief agressief. Maar dat maakt het niet minder onaardig.

Er zijn meer voorbeelden, maar ga niet alles uitschrijven. En verder vind ik het ook bijzonder dat moderators daar vaak net zo hard in meegaan.

Nu gaat mijn post volledig ontleed worden tot in den treure. Maar nee, dus geen racistische, wereldvreemde of anderszins vreemde posts van mij.

31 likes

Zit je nou iedereen uit de groepsapp op te noemen.

8 likes

Is een grotere groep mensen, vind ik anders dan 1 persoon targetten. Maar jij bedankt voor het lezen, is waarschijnlijk idd een verschil in mening.

2 likes

Ik snap zeker wel wat je bedoelt hoor, vooral het blijven doorgaan op een en dezelfde persoon met meerdere mensen is niet handig.

Maar in veel gevallen geldt ook het eeuwenoude argument: je kiest zelf wat je post. Of dat nu in het biechttopic, TMI topic of ander members only/‘veilig’ topic is, het blijft een forum. Waarop veel anderen meelezen en ergens iets van kunnen vinden. Als je daar geen behoefte aan hebt, moet je die dingen niet delen. Denk dat iedereen wel eens dingen meemaakt waar anderen een sterke mening over kunnen hebben. Als je die niet deelt, is er niks aan de hand. Deel je die wel, dan kun je ergens wel erop rekenen dat daar commentaar op gaat komen. Of dat nu van 1 iemand is of meerderen. Op een vriendelijke toon, sarcastische of gemene.

7 likes

Het lijkt wel t echte leven! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ah joh, ik vind het echt niks vergeleken bij EGF vroeger.

3 likes

Ja, maar soms voelt een ‘anoniem’ forum schijnbaar toch veiliger om dingen te delen die je in het echte leven niet met vreemden zou delen

2 likes

Ik vind echt dat er een heel groot verschil zit tussen pesten én lachen om absurd gedrag. Elke keer als iemand hier een betoog tegen pesten komt houden valt me op dat het in feite gaat om dat mensen absoluut niet aangesproken mogen worden op raar gedoe. Je noemt nu echt allemaal voorbeelden waarvan ik denk: maar dit is was toch ook mega raar?

8 likes

Vind die grens op het forum meer neigen naar pesten. Maar nogmaals mijn mening.

Vind JIJ raar of absurd gedrag. Jouw (of mijn) mening is geen feit.
En al is het volgens jou of anderen raar, is het nog geen reden om lullig te doen of die mensen met z’n allen aan te gaan vallen.

9 likes

Heb je gelijk in, mijn mening is geen feit. Laat ik het anders zeggen. Ik vind dat forummers soms heel veel ruimte opeisen om iets te doen dat je in het dagelijks leven nooit publiekelijk zou doen. Dat is prima, maar ik vind het ook raar om daar nooit grapjes of rare blikken op te verwachten. Het is een beetje een absurd verlangen naar een safe space waarin alles wat je zegt en doet maar getolereerd wordt met een groep mensen die je totaal niet kent en in veel gevallen mijlenver van je afstaan in denken en levensstijl.

Het gekke aan al die ‘jullie zijn pestkoppen posts’ vind ik dat ze nooit ingaan op die momenten waarop hier echt met agressie forummers zijn weggejaagd of mensen hier met steun ronduit haatdragende denkbeelden delen. Maarja, dat is mijn mening.

12 likes

Hmm maar daar is ook een beetje een anoniem forum voor toch? Of deels anoniem in ieder geval. Naja grapjes of rare blikken zijn niet heel gek, maar vind het soms verder gaan dan ‘een grapje’ of een plagerige opmerking. Met name als er twintig man op een poster gaat reageren op een lullige manier en niemand (zelfs de mods) er wat van zeggen en dat het tot in den treuren door blijft gaan. Ik vind het neigen naar pesten. We hoeven idd geen kumbaya te spelen, maar die grens wordt (in mijn ogen) vaak overschreden.

Ik heb gelukkig nooit gezien dat er echt forummers met agressie zijn weggejaagd of dat er mensen hier haatdragende denkbeelden deelden. Heb ook fases dat ik wat minder actief ben. Maar als dat zo is, is dat zeker jammer.

Vind het overigens wel tof dat je zo uitgebreid op mijn post reageert.

5 likes

Eerlijk? Omdat ik ook wel heb gemerkt dat als je het voor iemand opneemt in zo’n situatie, dat ook niet altijd in dank wordt afgenomen (dan krijg jezelf ook gezeur of sarcastische opmerkingen).

En ik heb volgens mij best wel concrete situaties benoemd, die de meest forummers (die redelijk tot erg actief zijn) herkennen.

9 likes

Dit is idd het gene wat ik irri vind aan de " Er word gepest post" Die mensen die dat posten nemen het nooit op voor de “gepeste”. Maar als de discussie al lang en breed voor bij is komen de " De sfeer is niet zo leuk en er zijn onaardige mensen hier" Waardoor je eigenlijk ook gewoon weer een kut sfeer krijgt. En dan worden er weer mensen aangewezen die dan een keer onaardig zijn geweest zo van “Die zijn altijd gemeen” wat ook echt nergens voor nodig is.

3 likes

Ja dit, je moet elkaar toch gewoon kunnen aanspreken. Vind eigenlijk iemand anders achteraf (en dan nog indirect) ergens op aanspreken net zulk laf gedrag.

Zou het echt vervelend vinden als iemand zich echt weggepest voelt. Alleen zo verandert er natuurlijk ook niks.

7 likes

@PaigeMichalchuk Ik vind een anoniem forum van deze grootte echt de slechtste plek om een safe space te verwachten. Misschien dat er iets van veiligheid zit in dat mensen je offline identiteit niet kennen en dus je gedrag niet aan jou kunnen koppelen, maar dat werkt direct ook de andere kant op. Daarnaast is het vrij massaal geworden. Als je dan iets opvallends doet heb je ook nog eens te maken met veel mensen die er graag iets van vinden. Want ik snap waar je op doelt met je voorbeelden, maar het veronderstelt ook een gecoördineerde aanval, terwijl ik denk dat het grootste deel van de mensen hier elkaar niet of nauwelijks spreekt buiten berichten in topics en gewoon zin heeft om ook de eigen two cents even in te brengen. Waar het uiteindelijk denk ik op neer komt is dat hier allemaal mensen met totaal andere doelen samen komen. Een deel zoekt vriendschap, een uitlaatklep, een plek om lekker de vreemdste versie van jezelf te zijn terwijl anderen hier voor de lol tijd doden met als primaire vorm van entertainment de posts van de rest (zowel als in ‘wat vind die ergens van’ als in drama). Die clash ga je nooit oplossen.

@PaigeMichalchuk Met het gross van de mensen hier valt overigens echt amper een discussie op niveau te voeren, maar dat is een ander onderwerp. Dat is echt niet meer waarvoor ik hier zit want ik krijg alweer grijze haren van het idee.

7 likes

Het spijt me dat ik onaardig ben (geweest) over Scandinavië.

Was niet persoonlijk bedoelt, ik vind het gewoon matige landen.

7 likes

Maar ik denk dat het punt eerder is dat mensen het niet als ‘naar’ doen zien in eerste instantie? Online is het ook moeilijk te zien wat iemand z’n intentie is, daarom is erop ingaan op het moment zelf toch nuttiger dan achteraf op iets aanspreken wat misschien gewoon grappig bedoeld is?

Ik ben trouwens echt een blinde vink als het op dit soort dingen aan komt dus dan is een confrontatie handiger dan achteraf beschuldigen.

5 likes

Niet helemaal waar. Heb het voor Kaaskroketje toen opgenomen, als een van de weinigen. Alleen SoonSoonThings niet omdat ik afgelopen paar dagen weinig actief was. Die situatie met Ovenschaal alleen niet omdat ik geen zin had om aangevallen te worden.

5 likes

Bij dezen, ik ga het nu wel benoemen :wink:

1 like