Forumergernissen

‘Zogenaamde pestsfeer’ vind ik dan ook niet echt waar. Het zou al helpen als mensen misschien iets meer mindful zouden kunnen posten. Ik bedoel, ik verzin het niet, ben volgens mij niet de enige dit het zo ervaart. En het feit dat dit vaker wordt benoemd zegt ook genoeg.

Valt voor beide kanten wat te leren in dit geval denk ik.

1 like

Dat is wel kort door de bocht. Leer maar voor jezelf opkomen is veel makkelijker gezegd dan gedaan. Iedereen heeft daar baat bij, maar als je het moeilijk vindt moet je dus constant incasseren. Omgekeerd is het ook handig om vaker na te denken of een reactie op die manier nodig is of niet.

9 likes

Een hele constructieve post na deze discussie, slaap lekker.

We gaan hier denk ik niet uitkomen en dat is oké haha, maar ik ben het wel deels met je eens dat het wel handig is als mensen het zelf zouden aangeven.

1 like

Dat maakt het sowieso lastig. Je kan ook online niet altijd goed aanvoelen hoe iemand het ontvangt of wanneer je iemands persoonlijke grens bereikt. Die ligt ook voor iedereen anders, zelfs per moment.

Ik heb een dikke huid en ben niet op mijn mondje gevallen, dus zal mij niet snel in het nauw gedreven/aangevallen voelen. Maar ik kan mij wel goed voorstellen dat mensen dit wel zo ervaren.

1 like

Jouw probleem is het niet. Probleem vind ik ook een groot woord. Maar ik denk dat het ook niet alleen gaat over wat jij ervan vindt, maar ook over communicatiestijlen. En hoe je boodschap overkomt is altijd een wisselwerking, niet alleen van 1 partij.

Edit: mee eens dat sommige mensen zich snel aangevallen voelen. En ook sommigen zich niet snel genoeg (en alles ertussenin).

1 like

Ik ga mijn bed in, fijn dat er in ieder geval een soort van discussie is ontstaan. Mocht er iemand reply’ en op mij en ik antwoord niet; dan komt dat omdat ik om 6.30 op moet en tot 17 moet werken. Dus kan zijn dat ik later antwoord.

3 likes

Wel een mooie plek om weerbaarheid te oefenen hier toch? Sorry, ik kan echt heel slecht tegen gekozen slachtofferschap en Calimero-gedrag.

Je zit hier voor je plezier, niemand wordt hier verplicht te posten, je kan niet verwachten dat iedereen jou en je posts leuk vindt - en wat boeit het, je kent de mensen hier toch niet.

Ik heb hier (of op EGF nog) ook wel eens de deksel op mijn neus gekregen, en soms dacht ik dan: ja deze reacties snap ik bij nader inzien wel, en soms vond ik het echt heel onterecht.

Soms gebeurt er hier iets en dan denk ik: tsja dit zag ik al van mijlenver aankomen, want dan valt het gewoon op dat iemand extreem “one issue” is of juist heel tegenstrijdige berichten post of werkelijk nul komma nul reflectief vermogen lijkt te hebben in haar posts. Dat wekt wel irritatie op, of in elk geval roep het een reactie op. Moet “iedereen” dan maar op zijn handen gaan zitten dan? Haha dat gaat toch niet gebeuren. Zo werkt het toch gewoon niet. En soms denk ik: misschien kun je het maar beter hier van vreemden horen, dan in het echte offline leven van bekenden, dat lijkt me nog wel wat pittiger.

Ik vind het persoonlijk wel mooi en verfrissend dat je hier soms de reactie krijgt die je niet verwacht had en die je offline waarschijnlijk ook niet had gekregen van mensen om je heen. Leer er nog steeds van.

51 likes

Overigens moet ik om 6.20u op en tot 17.30u werken. :relieved:

8 likes

Echt honderd keer dit. Denk dat dat voor veel forummers ook nog wel eens goed is om te beseffen. We zijn allemaal wel eens onderdeel van de discussie geworden. Echt het aantal keren dat ik terecht/onterecht de meute tegen me kreeg is niet meer op een hand te tellen

8 likes

Weet nou niet of dit zo’n ‘grapje’ is op mijn post, maar you do you. Ik heb wel echt mijn slaap nodig :smiling_face_with_tear:

1 like

Het was idd een grapje. Een grappig grapje.

4 likes

Ik ben het niet helemaal met je oneens. Maar het forum is niet een plek waar je weerbaarheid gaat leren. Ik hoop dat je dat in persoon kan leren, in sociale interacties.

En ik denk niet dat het ook gaat om mensen die zich constant slachtoffer voelen. Of die pertinent niet sterk in hun schoenen staan. Je kan ook een kutdag hebben en je dan in het nauw gedreven voelen. Of iets vervelends hebben meegemaakt. Er is geen schuld/geen schuld kwestie hierin wat mij betreft. Het is niet allemaal zo zwart/wit als het nu wordt gemaakt. Maar kan mij goed inleven in mensen die zich aangevallen voelen in sommige situaties.

3 likes

Ok, ik vond hem niet grappig, maar daar verschillen we dan in. Slaap ze voor zo.

5 likes

:raised_hands:t3:

3 likes

Hmm ik denk dat dit een twee kampen-ding blijft, aan de poll vs de reacties te lezen. Ik gun iedereen de dosis zelfvertrouwen van sommige forummers hier en vooral ook het vermogen om je nergens iets van aan te trekken, maar zo maakbaar is dat niet voor iedereen en het blijven benadrukken dat dat zo belangrijk is maakt het er dan niet persé beter op?

5 likes

Dankje. Snap er ook niet het nut van, want zei het meer dat mensen niet zouden denken dat ik niet de discussie aan wilde gaan.

4 likes

Ja ik vind het letterlijk lachwekkend dat iemand zijn afwezigheid zo serieus aankondigt in zo’n discussie over wat eigenlijk op een fucking online forum. Ik weet helemaal niet wie Frootyloops is en heb er nul belang bij om haar belachelijk te maken, ik zie gewoon iets waar ik een grap in zie. Ja als je zulk soort dingen al als kwaadaardig beschouwt, dan wens ik een ieder veel succes in zijn leven.

Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen.

11 likes

Het feit dat jij niet snapt waarom ik het doe? Prima. Andere achtergrond of opvoeding whatever.

Dingen belachelijk maken, wil niet zeggen dat het niet bestaat/niet klopt. Dit is precies het hele punt waarom mensen dus soms niet durven te reageren.

1 like

Ik snapte wel waarom je het deed, maar vond het lachwekkend/grappig, want: mijns inziens overdreven.

Bluh humor uitleggen is saai. Neem het leven toch wat minder serieus joh! We hoeven niet dezelfde dingen belangrijk of grappig te vinden. Toch?!

Ik vind dit juist het ultieme voorbeeld dat je hier voor sommige mensen echt op je tenen moet lopen, op je handen moet zitten en alleen maar lieflijke dingen mag zeggen, anders is het al: jij bent/doet gemeen.

Maar goed, nogmaals: niets persoonlijks dus.

En nu slapen!!!

16 likes