Want dan kunnen we 35 verschillende adventkalenders openen! Elke dag weer 8 cadeautjes die je niet nodig hebt.
Jezus
Want dan kunnen we 35 verschillende adventkalenders openen! Elke dag weer 8 cadeautjes die je niet nodig hebt.
Jezus
Bij ikea hebben ze ook een halloween collectie met een spoken dekentje!!!
Als je dat argument volgt gaan die mensen ook juist zeggen dat wat jij nu beschrijft geen kapitalisme is maar solidaire zelfvoorziening.
Ik snap echt niet waar je dit vandaan haalt? Het enige dat ik hieruit kan concluderen is dat je dus zelf nooit hebt nagedacht bij of je duurzamer zou kunnen consumeren.
Edit: Ik vind high horse argumenten altijd zo simpel. Er is een groep die wekelijks een bulk onnodige producten binnenhaalt, geproduceerd op manieren die schade doen aan mens en aarde, die bij de eerstvolgende grote schoonmaak richting de kringloop verdwijnt in een tijd waarin we weten dat we dat ons helemaal niet kunnen permitteren. Maar als je je daaraan stoort voel je je zogenaamd verheven.
Omg, me droom. Rennen!
Heftige conclusie. Ik denk er juist over na. Het beste is gewoon nauwelijks consumeren. Ik kan het artikel natuurlijk nooit meer terugvinden want ik lees de groene op papier (boeh!) en dit was lang geleden maar het ging onder andere over greenwashing, productie en het feit dat er nooit zoveel ethisch geproduceerde spullen gemaakt kunnen worden om iedereen te voorzien, waardoor een groot deel van de mensen altijd afhankelijk zal zijn van niet-duurzame spullen. Heeft natuurlijk ook met je budget te maken. Ik doe op persoonlijk vlak redelijk mijn best hoor maar ik ga anderen niet veroordelen om hun koopgedrag
Hmm maar ik denk dat de “er is geen ethische consumptie onder kapitalisme” strofe eerder wil zeggen dat het kapitalisme niet opeens ethisch of goed of oké is als alles duurzaam/lokaal/fair geproduceerd is omdat het niet af doet aan de inherente drang naar groei, en dat het systeem daarom moet veranderen ipv de individuele consumpties. Maar denk inderdaad niet dat je dat moet gebruiken om maar helemaal niet meer over je consumptie na te denken.
Als je van mening bent dat het het beste is om nauwelijks te consumeren snap ik niet hoe je het veroordeelt dat anderen iets vinden van andermans overconsumptie.
Wellicht een heftige conclusie ja, maar ik snap echt niet hoe je op het punt komt dat je claimt bezig te zijn met bewuste consumptie , maar tegelijkertijd geen verschil ziet tussen bedrijven die aan dwangarbeid doen waarbij enkel en alleen al de prijs laat zien dat alles en iedereen in de keten wordt uitgebuit en bedrijven die transparant zijn over productie, productiekosten, materialen en zelfs reparatiediensten aanbieden om te zorgen dat je product zo lang mogelijk mee gaat. Want hoewel nauwelijks consumeren het beste is, betekent ook nauwelijks consumeren dat je consumeert en het maakt wel degelijk uit waar je dat doet. Dat het ertoe doet hoe vaak je dat doet leek me overigens duidelijk aangezien dit alles begon met een ergernis over de hoeveelheden die mensen kopen.
Nee helemaal eens hoor maar ik kan me wel vinden in het bredere punt, vandaar dat ik toch de behoefte voelde dat even toe te lichten. Denk eigenlijk ook nog steeds niet dat er op dit moment echt ethische consumptie bestaat (want er wordt denk ik bijna altijd wel iets of iemand uitgebuit), maar dat maakt natuurlijk niet dat er geen betere of slechtere keuzes bestaan daarin.
Ja je hebt gelijk. Ik had niet moeten zeggen dat de ene winkel/producent niet veel beter is dan de andere, want dat is niet zo. Ik vind alleen niet dat je een ander erop kan beoordelen want je kunt niet in andermans portemonnee kijken en zoals gezegd: er kan op dit moment niet genoeg duurzaam geproduceerd worden om iedereen te voorzien. Ik vind dat ik zelf mijn best moet doen en ik hoop dat anderen dat ook doen
Het ding is: Je hoeft een ander niet in de portemonnee te kunnen kijken om te vinden dat ze heel veel kopen, te weten dat ze niet hun best doen en om heel veel te kopen heb je ook aardig geld nodig. Ik stoor me niet aan iemand die eens in de zoveel tijd een nieuwe spijkerbroek bij de h&m koopt. Dit gaat over een hele andere categorie.
Maar goed we kunnen erover door blijven gaan, maar dat lijkt me onnodig. Jij judget niet. Ik vind er wel wat van.
het b&b vol liefde topic was niet open tijdens seizoen 1 en ik kijk het nu voor het eerst en nou kan ik niet tijdens het kijken het topic lezen
Nee echt jammer, het staat allemaal verspreid in het algemene tv topic
jaaa ik zit dat een beetje te lezen maar dan gaat het opeens tussendoor over de tanden van Freek Vonk dus dat schiet ook niet op
In dit kader: dat het ineens cool is het over spebi’s te hebben en dan met name veel spebi’s. Die naam, het hoge hihaho gehalte en het feit dat veel drinken terwijl dat mss helemaal niet handig of fijn is zo luchtig wordt gebracht, ik vind het allemaal jammer.
Ik zou sowieso pleiten voor een ban bij het gebruik van dit woord
Belgen be cringing over het woord spebi terwijl wij gewoon ‘een pint gaan drinken’. Zelfde gaat op voor esma, bopla en whatever er helaas nog qua afkortingen bestaat.
Denk aub niet dat dat een Nederlanders-ding is. Het is vooral een randstad-vasthoudend aan studententijd-ding.
Semi-geruststellend. Moest ik in Antwerpen of Gent een esma bestellen denken ze waarschijnlijk dat ik gek ben.
Ik walg hier allemaal van