Forumergernissen

Wat is het verschil tussen iets aangeven en iets zeggen?

Qua betekenis is er volgens mij geen verschil. Maar bij aangeven denk ik heel erg aan therapietaal en persoonlijke grenzen bewaken en een soort voorzichtigheid en afstandelijkheid waar ik niet tegen kan. En serieuzer en gewichtiger. Beetje onoprecht soms. Veel gevoelens erbij blijkbaar.

9 likes

Dit ja… sowieso die hele taal tegenwoordig ‘ik merk dat ik honger heb’. Alles wordt zo analytisch en wollig gezegd :rage:

6 likes

Het enige dat ik kan bedenken is dat aangeven meer in de indirecte rede is. Dus dat je zegt ik heb aangegeven dat x en y, dat je dus parafraseert wat je gezegd hebt. En ‘ik heb gezegd dat…’ dat je dan letterlijk noemt wat je gezegd hebt.
Ik kan me er overigens niet zo druk om maken, aangeven of zeggen, je weet toch wat er bedoeld wordt.

4 likes

Het klinkt extra vervelend omdat mensen alleen ineens zo gaan praten als ze een situatie beschrijven waarin zij gelijk hadden/de ander ongelijk of waarin ze zichzelf een slachtoffer vinden. Dan hebben zij ineens alles ‘netjes aangegeven’ en lees je de post als geschreven met zo’n verongelijkte kop.

15 likes

Hele simpele forum ergernis puur aan het forum zelf: dat uitgelogd zonder account de topics niet terug openen waar je bent gebleven met lezen en je dus altijd moet bedenken hoeveel dagen terug je ongeveer had bijgelezen. De reden van dit account dus.

2 likes

ja dat is het precies. ‘netjes aangeven’ klinkt alsof de poster zichzelf heel rationeel en volwassen vindt waardoor de ander geen weerwoord mag hebben, even kort door de bocht

4 likes

Al die “jij hebt zeker nog nooit…” berichten de laatste tijd? Misschien is het 1 persoon :thinking: ik ben niet zo opmerkzaam in dit soort dingen maar damn

2 likes

ik zie de laatste tijd heel vaak mensen het durf te vragentopic en het persoonlijke vraagtopic door elkaar halen. naar m’n idee gebeurde dat voor dit jaar bijna nooit?

Komt omdat lula weg is

2 likes

Heb je mss een voorbeeld dat je nog weet? Ik probeer te zien wat je bedoelt maar begrijp het nog niet helemaal.

2 likes

Heeeej tegelijk :laughing:

nou het is vanuit mij geen enorme ergernis ofzo hoor haha maar het valt me al een paar weken op, dat mensen gewoon een vraag stellen in dat topic. van ‘heeft iemand ervaring met x en y?’ bijvoorbeeld, zonder poll of iets. terwijl we ook gewoon een topic daarvoor hebben toch? als ik een voorbeeld kan vinden stuur ik het wel naar je!

(dit staat los van de forummer die er laatst pas achterkwam dat het ene topic voor polls is trouwens haha)

2 likes

Opzich vind ik de verwarring niet heel gek, de naam “stel je persoonlijke vraag” past ook echt niet bij wat het topic nu is. Zou gewoon het poll-topic moeten heten ofzo.

26 likes

ja die naam is wel heel random ja haha

2 likes

Ik moest hier toen ik nieuw op het forum was ook erg aan wennen. Dus denk dat het vaak mensen zijn die het forum nog niet goed kennen. Geef me je poll oid zou leuk zijn als nieuwe naam!

3 likes