Forumergernissen

Maar berichten als moderator hebben een gele achtergrond, dat is zo mogelijk nog een opvallendere scheiding dan een random forumnaam met de letters “moderator” erachter imo?

Wel eens met @Moskou dat ik me te allen tijde bewust zou (willen) zijn dat ik óók een bepaalde rol heb die ook als niet-mod impliciet wordt ervaren

2 likes

En, een forumergernis is óók om aangevallen te worden (of me zo te voelen want ‘boehoeohe ik val je niet aan’) wanneer ik iets zeg over iemand. Dan krijg je inderdaad wel een kliekjes-gevoel.

8 likes

Sommige mensen hebben ongetwijfeld meer “gewicht” op het forum (mod of niet), kunnen meer maken, mensen zijn het sneller eens met ze, noem het hoe je het noemen wilt.
Volgens mij komt dit onderwerp af en toe boven, van populaire/minder populaire forummers etc maar het is ook een beetje kip of ei imo en sowieso onvermijdelijk in een maatschappij, ook in een online micromaatschappij zoals dit forum. En veel hierin is onbewust, denk ik, dus moeilijk te bepalen of het waar is ja/nee, waardoor het wel/niet komt.

15 likes

Ik vind dit ook al een poosje een lastig punt.

Helemaal prima dat de moderators zelf ook gewoon als normale forummers meeposten en dan hoeven ze zich wat mij betreft ook niet in te houden. Jouw directheid bijvoorbeeld @Lula is iets wat nou eenmaal bij je hoort, prima! Vaak kan ik het juist ook wel waarderen. (Hoewel het irrelevant is of ik dat wel of niet waardeer.)

Zolang het een discussie over één of ander onderwerp is maakt het me niet zoveel uit, maar wat mij betreft zou er een grens moeten liggen bij metadiscussies. Ik vind het ingewikkeld worden als Lula de forummer zich met heel felle of harde woorden mengt in een discussie op metaniveau, een discussie die óver dit forum of bepaalde leden gaat. En de laatste tijd zie ik dat juist vaak gebeuren.

Even een voorbeeld over mij persoonlijk hoor, maar ik heb een poosje geleden eens een paar berichten over een vervelende situatie gepost in het biechttopic, omdat ik het niet in het openbare gedeelte wilde hebben. Daarna zijn er hierover aangescherpte regels gekomen, maar dat had ik niet meegekregen. Toen ik dit nog eens deed verwijderde Lula de moderator dan ook (terecht) mijn bericht. Maar toen ging ik later dit topic eens bijlezen en zag ik dat Lula de forummer hier had gepost dat ze zich (persoonlijk, dus niet als moderator) zo ergerde aan mensen die het members only-gedeelte hiervoor misbruiken en dat ze het heel dom vond dat die mensen in de schijnveiligheid van het niet-openbare gedeelte trappen.

In een dergelijk voorbeeld gaat het toch een beetje door elkaar lopen. Wellicht is het een idee dat de moderators niet als privé-forummer meeposten in metadiscussies (en dus ook dit topic).

43 likes

Dat is inderdaad ook niet gek, en ik laat mijn mening niet leiden door een ander. Ik kijk alleen wel uit tegen wie ik me uitspreek omdat ik geen zin heb in gezeik met mods en daardoor een ban oid krijg. Ik vind het niet aan een mod om mee te gaan doen met de negativiteit.

1 like

Jouw tweede alinea is dus wat ik probeer te vertellen, haha.

Jij hebt niet het essay van Montesquieu gelezen over dat dezelfde persoon in principe alledrie de machten mag zijn maar ze dan wel verschillende usernames moeten gebruiken? En dat heeft geschiedenis gestudeerd smh

10 likes

Begrijpelijk, maar dan alsnog kunnen mensen hier aangeven dat ze bepaalde zaken op dit moment hier nu onprettig vinden en als voorbeeld geven dat de manier waarop dit destijds op het EGF geregeld was misschien hier ook passender is?

12 likes

Wat mij betreft wordt de algemene gang van zaken ook niet ter kwestie gesteld en daarbij niet nagestreefd naar een EGF situatie (want inderdaad, dat had zo haar eigen beperkingen en geenszins een utopia). Ik denk dat jullie werk en inzet ook erg wordt gewaardeerd, ook op het behouden van de sfeer. Dat neemt niet weg dat er ook gereageerd kan worden op (moderator)gedrag, bijv. om te spiegelen.

Overigens werd het argument (kort door de bocht, gechargeerd): “jij bent mod dus je moet je niet zo opstellen” ook tegen privé accounts van mods op EGF gebruikt. Ik denk niet dat dat het “”“probleem”"" (zover dat er überhaupt is) oplost. Echter zou ik een wat minder betrokken rol voorstellen als mod, maar dat is aan ieder om daar iets mee te doen of niet (@lapzwans)

15 likes

Nee, I know, ik bedoel alleen dat iets meer scheiding misschien beter is. Als de moderators zich niet als persoon gaan mengen in metadiscussies is het op het moment dat ze moeten ‘handhaven’ duidelijk dat zij ook puur de handhavers van de regels zijn en dat hun persoonlijke ideeën hier niets mee van doen hebben.

1 like

Toen ik die post zag, had die (nog?) geen gele kleur. Dus daarom.

Verder ben ik het eens met @lapzwans en @Moskou.

Women talk?

Ohnee, daar zag je nooit leden.

42 likes

Een discussie over hoe het hier op het forum gaat. Wat mij betreft mogen de moderators verder in alle gewone discussies meeposten. Fel of niet, dat moeten ze lekker zelf weten. Ik vind het ook prima als ze lekker klagen, of hun ergernissen posten over het leven / hun werk / youtubers / mensen / het weer / wat dan ook. Maar zodra het discussies zijn die gaan over het forum zelf, of ergernissen over hoe het er hier aan toe gaat of zelfs specifiek over bepaalde forummers lijkt het mij handiger als ze zich er niet persoonlijk in gaan mengen.

Dat wordt gewoon raar, omdat zij ook degenen zijn die als het nodig is ingrijpen.

9 likes

Dit vind ik wel flauw, zeker met de gedachte dat er redelijk wat van dat forum hier naar toe zijn gekomen.

16 likes

Over je laatste zin: Dat wordt toch ook niet verwacht? Ik ervaar je posts als relatief verdedigend, en ik snap persoonlijk niet zo goed waarom. Volgens mij geef ik iets aan wat me opvalt vanuit mijn eigen ervaring, zie het als reflectie naar Lula toe. Anderen geven aan het daar wel of niet mee eens te zijn en sommigen opperen hoe ze het mogelijk anders zouden willen zien. Wat mij betreft kunnen jullie daarmee doen en laten wat jullie willen.

Ik lees nu de post van @Zemraluani. Het is vanuit mij niet bedoeld als bashen en het spijt me als dat zo overkomt (@Lula).

3 likes

Waarom zijn er over het hele forum date verhalen terwijl daar gewoon 1 topic voor is. Ook nieuws en programma shizzle in wwjek steeds. Snap dat je het even kwijt wilt maar in de daarvoor bestemde topics kun je het toch ook even kwijt.

14 likes

ik wil hier best op reageren, ik denk dat ik een van de personen ben die geliked heeft. Maar ik weet niet goed hoe want er wordt vaak echt meteen een aanval geopend en discussiëren ben ik niet heel goed in.

Ik vind Lula een leuke forumster en een goede moderator, maar het is toch niet verkeerd om het er eens (op een nette manier natuurlijk) over te hebben? En dan bedoel ik niet deze situatie waar @Lula nu toevallig wordt aangesproken, maar meer hoe iedereen het dan wel voor zich ziet wat betreft alle moderatoren.

12 likes

Ik erger me ook dat het in alle topics de godganse dag over IJskoffie gaat.

Hou dat ff lekker in een apart topic!!!

25 likes

Ik weet vaak niet waar ik mijn posts moet plaatsen. Als ik het in een specifiek topic zet over het onderwerp lezen minder mensen het dan in ‘Wat je even kwijt wilt’ ? Ik heb keuzestress.

3 likes

Dat is propaganda.

5 likes